شرکت ایرانیان نت با مشارکت با «های وب» دیتاسنتر هزار رَکی راه اندازی می کند که این پروژه  در آستانه بهره برداری است.

همچنین شرکت، در طرح توسعه شبکه انتقال مخابراتی درون استانی و اعلام آمادگی برای اجرای شبکه دولت و تداوم پروژه فیبر خانگی کرج با مشارکت با «پارس آنلاین»، گام های موثری برداشته است.

تشکیل «کنسرسیوم ایرانیان نت-های وب» از موفق ترین مشارکت ها در حوزه آی سی تی طی سالهای اخیر بوده است. بورس۲۴ در راستای اقدامات این شرکت با رضا خضردوست، مدیرعامل اپراتور چهارم مخابراتی کشور (ایرانیان نت) گفت و گو کرد.

مهمترین پروژه های این شرکت  راه اندازی دیتاسنتر و توسعه شبکه انتقال درون استانی است

در خصوص شرکت ایرانیان نت کمی توضیح می دهید چرا به این شرکت «اپراتور چهارم» می گویند؟

شرکت ایرانیان نت در اواخر دولت دهم در سال ۱۳۹۱ با مجوز انحصاری ارائه سرویس های ارتباطی بر پایه FTTx  تاسیس شد و هدف از تاسیس آن توسعه فیبر خانگی در تمامی شهرها و ارائه سرویسهای مکالمه و اینترنت بر بستر فیبر به کاربران خانگی بود. در آن بازه زمانی این طرح بسیار اغواکننده و جذاب بود اما دو ویژگی این تکنولوژی از چشم ها پنهان ماند: دیربازدهی و بلعیدن سرمایه کلان.

این موضوعات و ضعف زیرساخت های شهری ما که باید توسط تیم های کارشناسی خبره با وسواس بسیار مورد بررسی قرار می گرفت در عمل اتفاق نیفتاد و عجولانه انتخاب های اشتباهی انجام گرفت که نه تنها هزینه های سنگینی را به شرکت تحمیل کرد بلکه شرکت به درآمد منطقی و سودعملیاتی حتی نزدیک هم نشد! و همزمان جرایم عدم تحقق تعهدات، اضافه و روی هم انباشته می شد.

متولیان شرکت برای برون رفت از این وضعیت، گزینه مشارکت با سرمایه گذاری خارجی را مطرح و دنبال کردند. شرکت MTN که حدود نیمی از سهام ایرانسل را در اختیار دارد بعنوان بهترین گزینه مورد تایید قرار گرفت. کار شروع و مطالعات و طرح ریزی آغاز شد اما با آغاز تحریم ها، این طرح کلان هم در نطفه خفه شد.

از همین جا بود که سروصدای «ورشکستگی» ایرانیان نت پیچید. انتخاب نام اپراتور چهارم در آن زمان براساس ترتیب حضور این شرکت در عرصه آی سی تی پس از حضور سه اپراتور قبلی و هماهنگی با سازمان تنظیم مقررات انجام شد. ایرانیان نت قرار بود چهارمین اپراتور کشور برای ارایه سرویس اینترنت بر بستر فیبرنوری باشد.

شرکت با وجود شکست در انجام پروژه ی فیبررسانی به منازل و زیر ساخت توانسته به درآمد عملیاتی برسد، چه برنامه هایی طی سالهای اخیر محقق کرده اید؟

در سال ۱۳۹۹ وقتی مسئولیت مدیرعاملی این شرکت را پذیرفتم، پروژه فیبر خانگی کرج کاملا شکست خورده، زیان ده| و شرکت بدون درآمد عملیاتی، در حال انحلال بود. به همین دلیل ملزم به اتخاذ یک استراتژی تدافعی بودیم تا هزینه های شرکت را کاهش دهیم. در همین راستا دو برنامه کوتاه مدت برای رسیدن به درآمد عملیاتی اتخاذ کردیم که عبارت بودند: از مشارکت در شبکه FTTh کرج با یک شرکت FCP و بهره برداری از شبکه انتقال درون استانی فانا با مشارکت با شرکت ارتباطات زیرساخت ایران.

بعنوان اولین گام با یک شرکت FCP که بطور بالقوه تعداد مشترک زیادی در کرج داشت وارد مشارکت شده و پروژه کرج را با حذف هزینه های اضافی بصورت مشارکتی ادامه دادیم. در واقع با حذف هزینه های سربار پروژه کرج که زیان روزانه ی هنگفتی به شرکت تحمیل می کرد و مشارکت با آن FCP شریک خود، پروژه مذکور را به سوددهی رساندیم. دومین برنامه، توسعه شبکه انتقال مخابراتی و ارتباطی کشور با اجاره شبکه ی موسوم به فانا از شرکت ارتباطات زیرساخت بود.

این شبکه را از شرکت ارتباطات زیرساخت اجاره کرده و با کمی تغییرات در آن، امکان استفاده از لینک های آنرا بصورت درون استانی فراهم کردیم و چندین لینک‌ انتقال را برای برخی اپراتورها از جمله ایرانسل و همراه اول در استان های مازندران، خوزستان، بوشهر، کرمان، هرمزگان و… ایجاد کردیم و از طریق این کسب وکار نیز از سال گذشته به درآمد عملیاتی رسیده ایم که با توجه به کیفیت خوب شبکه درحال توسعه فعالیت های مان و افزایش درآمد هستیم.

شرکت طی سال گذشته سود خوبی از محل درآمد های عملیاتی کسب کرده است در این خصوص کمی بیشتر توضیح می دهید؟

از نظر ما که به برنامه ریزی های مان باور داریم و برآنیم با همه توان در همه پروژه های کوتاه مدت و میان مدت به ماکسیمم سودهی برسیم این را درآمد و سود خوب و قابل توجه بشمار نمی آوریم. پس از تکمیل این پروژه ها که به زودی و به یاری خداوند اتفاق خواهد افتاد سود عملیاتی خوب را تجربه خواهیم کرد.

مهمترین پروژه های شرکت شامل دیتاسنتر و  شبکه انتقال است، این دو پروژه در چه مراحلی هستند؟

مهمترین پروژه های این شرکت راه اندازی دیتاسنتر و توسعه شبکه انتقال درون استانی است.  ایرانیان نت و های وب کنسرسیومی را برای راه اندازی بزرگترین دیتاسنتر کشور تشکیل دادند این مرکز اکنون آماده شده و مراحل تست را می گذراند و به زودی بهره برداری با پیک ظرفیت آغاز خواهد شد. در فاز اول فقط سرویس Collocation یا همان رک ارائه میشود اما در فازهای بعدی ارائه سرورهای مجازی و فیزیکی و میزبانی کلان داده برای تولیدکنندگان محتوای داخلی نیز در برنامه کاری است.

در کنسرسیوم" ایرانیان نت-های وب" طی کمتر از پانزده ماه با فعالیت چشمگیر و هدفمند و البته سرمایه گذاری منطقی برای فاز اول موفق شدیم این هدف بزرگ را محقق کنیم. لازم است تاکید کنم دیتاسنتر نقش مهمی در شبکه ملی اطلاعات ایفا می کند و از اجزاء اصلی آن است. کنسرسیوم ما بصورت مشارکت مساوی  (۵۰% - ۵۰%) با نهاده مالی حدود سه هزار میلیارد ریال موفق به تاسیس این دیتاسنتر شد.

لازم است بدانید که ماموریت اول ما توسعه شبکه های انتقال درون استانی است و راه اندازی این دیتاسنتر بعنوان یک ماموریت جنبی تعریف شده، بنابراین خودتان گستردگی کارمان را حدس بزنید وقتی در حوزه ای جنبی با تشکیل کنسرسیومی مقتدر و با برنامه ریزی و سرمایه گذاری کلان به موفقیتی بزرگ نایل می شویم بنابراین در این حوزه اصلی کارمان تمرکز ویژه ای خواهیم کرد و با آمادگی کامل انشالله با توکل به خدای متعال به نتیجه خواهیم رساند.

همانطور که گفتم اندیشه ایجاد پروژه دیتاسنتری با کیفیت و استاندارد از اواسط سال گذشته بصورت مشارکتی با شرکت "های وب" در همین ساختمان شرکت، کلید خورد. کلیه کارهای ساختمانی، تامین و نصب تجهیزات فنی انجام شده و دیتاسنتر با ۱۰۰۰ رک که قابلیت توسعه به ۱۵۰۰ رک را دارد آماده بهره برداری است و اولین طبقه آن به زودی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

در اینجا پیش از اینکه به کار اصلی مان اشاره کنم باید نکته ای را درباره واگذاری «انحصار» به ایرانیان نت باید عرض کنم. وقتی شرکتی به بزرگی مخابرات ایران با حجم وسیعی از امکانات اجازه راه اندازی FTTH و FTTx را گرفت دیگر انحصار خیلی معنا نمی دهد. پروژه اصلی ما که اکنون بر آن متمرکز هستیم، توسعه شبکه انتقال درون استانی ایرانیان نت است که با اجاره فیبرتاریک بصورت بلند مدت (IRU) از شرکت ارتباطات زیرساخت امکانپذیر شده است.

در این پروژه با اخذ مصوبه و اجاره فیبر تاریک از زیرساخت، نسبت به ایجاد شبکه های درون استانی با نصب تجهیزات مخابراتی اقدام خواهیم کرد و یکی از نیازهای اساسی اپراتورهای ارتباطی ثابت و سیار مثل شاتل، های وب و ایرانسل بخصوص در مناطق دوردست و روستایی را تامین می کنیم. برای اینکار درخواست اصلاح پروانه ایرانیان نت را نیز داده ایم که کمک می کند در موقعیتی قرار بگیریم که به تحقق برنامه های اعلام شده ی جناب آقای دکتر زارع پور وزیر محترم آی سی تی یاری رسانیم.

ما بعنوان بنگاهی اقتصادی که سهامدارانش حاکمیتی هستند دو هدف خدمت رسانی به مردم عزیزمان و کسب سودحداکثری را سرلوحه اهداف مان قرار داده ایم. همانطور که اشاره کردم شبکه ملی اطلاعات نیازمند شبکه های انتقال توسعه یافته، پایدار و با پهنای باند زیاد و همچنین دیتاسنترهای پرظرفیت است و ما با انجام این پروژه سهم مان را در این پیوند ادا کردیم.

ما فعلا تمرکزمان را بر توسعه شبکه انتقال درون استانی بر بسترفیبرنوری که از ملزومات شرایط نوین بشمار می رود و اپراتورها این تکنولوژی را ترجیح می دهند گذاشته ایم و در حوزه شبکه های دسترسی و ارائه سرویس به کاربر نهایی کمی وزن کار را کاهش داده ایم . قبلا در جریان وارد کردن خارجی ها به این پروژه ، وقتی شرایط بازار متلاطم شد بلافاصله پا پس کشیدند.

ما باتوجه به نوع امکاناتی که در اختیار داشتیم پس از بررسی های جامع بدین نتیجه رسیدیم که فعلا این استراتژی را انتخاب کنیم و  بخشی از امور را بصورت مشارکتی به پیش ببریم . اما در آینده اگر سرمایه گذاری های مناسبی در این حوزه انجام شود باز آمادگی ورود به همان فعالیت ها یعنی ارایه سرویس به کاربران و مصرف کننده های نهایی را داریم. اکنون ما خود را ملزم به حرکت در چارچوب سیاست های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می دانیم.

در حال پیگیری موضوع اصلاح پروانه فعالیت شرکت هم هستیم اما نخواستیم منتظر تکمیل همه موضوعات شویم و سپس شروع بکار کنیم. ما در دوره ایی بسر می بریم که فرمان «اقتصاد مقاومتی» صادر شده است بنابراین همزمان، فرایندهای کارمان را در همه حوزه ها استارت زده ایم.  انشالله با تکمیل این پروژه ها ، با ایرانیان نتی که پروانه اش اصلاح شده، پروژه های ناموفقش یا متوقف شده یا با تغییر طرح ها، سودآور گشته اند روبرو می شویم.

شریک استراتژیک شما در اجرای پروژه ها و انجام قرارد دادهای تان شرکت های وب است، چه پروژه های مشترکی را باهم دنبال می‌کنید؟

پروژه دیتاسنتر را با تشکیل یک کنسرسیوم با شرکت "های وب" بصورت مشارکت مساوی در هزینه و درآمد کلید زده ایم همانطور که در پاسخ به پرسش قبل گفتم برای اینکار سه هزارمیلیارد ریال هزینه شده است پروژه بسیار خوب و درآمدزایی است و درعین حال یکی از ملزومات شبکه ملی اطلاعات که نگهداری داده و محتوای داخلی در مراکز داده داخل کشور است که آنرا حمایت کرده ایم.

پروژه فیبر خانگی کرج را هم سال گذشته تغییر داده و بصورت مشارکتی با یک شرکت FCP قرارداد بستیم. هردو پروژه دورنمای توسعه ای خوبی دارند و قطعا درآمدزایی چشمگیری خواهند داشت. در حوزه شبکه های انتقال مخابراتی نیز شرکت "های وب" علاوه بر اینکه مشتری سرویس های این شبکه در تمام کشور هستند بلکه برای مشارکت در توسعه آن و بخصوص در نقاط روستایی نیز اعلام آمادگی کرده است یعنی این بنگاه اقتصادی یک شریک تجاری تمام قد محسوب می شود.

شنیده شده، با شرکت های وب کنسرسیومی تشکیل داده اید، این کنسرسیوم برای چه منظوری است؟

در حوزه دیتاسنتر که اشاره شد با های وب که تقریبا می توان آنرا بزرگترین شریک تجاری مان خواند با عقد یک قرارداد مشارکت کنسرسیوم کار را شروع کردیم و در حوزه هایی همچون فیبر خانگی کرج و انتقال نیز  با این بنگاه موفق اقتصادی همراه و همکار و شریک تجاری هستیم.

آیا برنامه ورود به بازار سرمایه را در شرکت اصلی یا شرکت های زیر مجموعه دنبال می‌کنید؟

ما بنگاهی اقتصادی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم هدف اول مان خدمات رسانی و سپس کسب حداکثر سود است در چارچوب پروانه مان وارد هر مارکتی که دو هدف فوق را محقق کند می شویم. باتوجه سرمایه اولیه شرکت و ارزیابی مجدد آن و وجود سهامداران حاکمیتی قدرتمند و همچنین سود ده شدن پروژه های شرکت آماده ورود به بازار سرمایه نیز هستیم.

تامین منابع پروژه های شرکت مخصوصا دو پروژه دیتا سنتر و شبکه انتقال به چه صورت خواهد بود؟

در رابطه با پروژه دیتاسنتر خوشبختانه تاکنون با استفاده از منابع داخلی شرکت قدرالسهم مان را در مرحله اول کار را هزینه کرده ایم و این دیتاسنتر آماده ارائه سرویس کولوکیشن به متقاضیان است . البته در ادامه بازهم نیاز به سرمایه گذاری داریم . اما در همین مرحله هم میتوانیم از دیتاسنتر درآمدزایی کنیم و درآمد حاصله را برای توسعه های آتی آن نیز هزینه نماییم.

در رابطه با شبکه انتقال ، سرمایه گذاری خیلی بیشتری مورد نیاز است و بدیهی است هیات مدیره محترم شرکت باید درخصوص نحوه تامین منابع تعیین تکلیف کند. در همان ابتدا عرض کردم ما سهامداران مقتدری داریم که اگر در مقاطعی پا پس کشیدند بدین دلیل بود که باور نداشتند سرمایه گذاری شان پاسخ درخوری خواهد گرفت یا خیر! گذشته از این ما بخشی از فعالیت های مان را با مشارکت شرکای مان بویژه شرکت های وب انجام می دهیم و بالطبع سهامداران و شرکا تامین کننده اصلی منابع مورد اشاره تان هستند.

فعالیت اصلی مان شبکه انتقال است چون می خواهیم به شبکه ملی اطلاعات کمک کنیم برای این منظور فعالیت اصلی مان را حول محور شبکه انتقال خواهد بود. همانطور که گفتم اگر در آینده سرمایه گذاری را افزایش دهیم حتی به مشتریان خرد هم سرویس ارایه خواهیم کرد ما برای آنچه می گوییم طرح و برنامه دقیق و جامعی داریم. عملکرد یکسال و نیم اخیر تیم اجرایی شرکت با حمایت هیات مدیره محترم نشانگر تصمیم راسخ برای ادامه این راه است.