آثار فرهادی، کیارستمی و پناهی در لیست صد فیلم برتر دهه اخیر

آثار فرهادی، کیارستمی و پناهی در لیست صد فیلم برتر دهه اخیر


473

1398/5/1

16:02


فرهادی، کیارستمی و پناهی با فیلم های «جدایی نادر از سیمین»، «کپی برابر اصل» و «این یک فیلم نیست» در لیست صد فیلم برتر دهه اخیر قرار گرفتند.

آثار فرهادی، کیارستمی و پناهی در لیست صد فیلم برتر دهه اخیر

۳ ساعت پیش
فرهادی، کیارستمی و پناهی با فیلم های «جدایی نادر از سیمین»، «کپی برابر اصل» و «این یک فیلم نیست» در لیست صد فیلم برتر دهه اخیر قرار گرفتند.

آثار فرهادی، کیارستمی و پناهی در لیست صد فیلم برتر دهه اخیر

به گزارش سلام سینما، روز گذشته، منتقدان وبسایت «ایندی وایر» فهرستی از 100 فیلم برتر دهه اخیر را منتشر کردند. در این فهرست، فیلم «جدایی نادر از سیمین» از «اصغر فرهادی» در رده 45، فیلم «این یک فیلم نیست» از «جعفر پناهی، مجتبی میرطهماسب» در رده 30 و فیلم «کپی برابر اصل» ساخته «عباس کیارستمی» در رده سوم بودند. در ادامه مطلب خلاصه ای از دیدگاه منتقدان ایندی وایر درباره این فیلم ها را مرور می کنیم:

 

رتبه 45-جدایی نادر از سیمین (A Separation) از اصغر فرهادی

بهترین فیلم های دهه اخیر-جدایی نادر از سیمین

زک شرف (Zack Sharf) از منتقدان ایندی وایر درباره این فیلم نوشت: در همین دهه گذشته بود که فیلمساز ایرانی، «اصغر فرهادی» خودش را به عنوان  کارشناس ارشد در زمینه مسائل زناشویی مطرح کرد. او با این فیلم برنده خرس طلا، گلدن گلوب و جایزه اسکار برای بهترین فیلم خارجی شد.

او در یک درام تاثیرگذار خانوادگی درباره حضانت گرفتن، کارکتر را وارد روابط متقابلی می کند که باعث می شود یک خانواده را در کنار هم نگه دارد (و در آخر از هم بپاشاند). سیمین (لیلا حاتمی) می خواهد برای ساختن آینده بهتر برای دخترش کشور را ترک کند و نادر (پیمان معادی) از پدر پیرش نگهداری می کند و حاضر به رفتن نیست. در واقع این جدایی برای این اتفاق می افتد که هریک الویت جداگانه ای در زندگی دارند و فرهادی، در این کشمکش و تنگنا در فیلمش یک ردپای احساسی قوی به جا می گذارد.

 

رتبه 30-این یک فیلم نیست (This Is Not a Film) از جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب 

بهترین فیلم های دهه اخیر-این یک فیلم نیست

دیوید ارلیک (David Ehrlich) از منتقدان ایندی وایر درباره این فیلم نوشت: سینما در دهه گذشته تغییرات زیادی داشته است. وقتی آرمانگرایانه به دنبال یک نقطه عطف در سینما باشید این جستجو شما را به کیکی می رساند که یک نفر آن را در ماه می 2011 ساخت. درون آن کیک یک USB بود که از تهران به کن فرستاده بودند و در آن USB شاهکاری از جعفر پناهی بود که آن زمان ممنوع الکار و در آپارتمانش محبوس بود. اما آن یک فیلم نبود؛ پناهی آن را با گوشی آیفون و در داخل آپارتمانش ساخته بود و تصاویر حاکی از سرخوردگی او از این ممنوع الکاری بود؛ و البته اسمش هم «این یک فیلم نیست» بود.

البته فیلم هم نبود، نمونه ای درخشان و آتشین در نوع خودش بود. او نشان داد که هنرمندان در محدودیت ها هم می توانند ستاره باشند.

 

رتبه 3-کپی برابر اصل (Certified Copy) از عباس کیارستمی

بهترین فیلم های دهه اخیر-کپی برابر اصل

دیوید ارلیک (David Ehrlich) از منتقدان ایندی وایر درباره این فیلم نوشت: «اصیل» به چه معناست؟ آیا تابلوی «مونالیزا» کپی آن زنی نیست که برای نقاش ژست گرفت؟ آیا ازدواج بازتاب صدای در حال محوی از یک تعهد قدیمی نیست، آن هم بین دو نفر از یک رابطه عاشقانه فراموش شده؟ آیا «کپی برابر اصل» همان اثر اصیل کیارستمی نیست که در آن واقعیت را در کنار زیبایی قرار داده است؟

داستان فیلم در آنجا شروع می شود که در یک منطقه روستایی در ایتالیا، زنی که نامش را نمی دانیم با نویسنده ای مواجه می شود. وقتی صاحب رستوران محلی که آنها در آن دیدار دارند به اشتباه فکر می کند زن و شوهر هستند؛ کاراکترها خود را با این ایده همراه می کنند و در نقش زن و شوهر فرو می روند. اما آیا این دو دراصل زن و شوهرند و از ابتدای فیلم داشته‌اند نقش دو بیگانه را بازی می‌کرده‌اند، یا این که این دو، دو بیگانه‌اند که از جایی به بعد وانمود کرده‌اند زن و شوهرند؟

 

جدا از این سه فیلم که باعث افتخار برای سینمای ایران است که در فهرست بهترین های قرن جا دارند؛ بد نیست 10 فیلم برتر این فهرست را معرفی کنیم:

10-لیدی برد (Lady Bird) از گرتا گرویگ

9-مکس دیوانه: جاده خشم (Mad Max: Fury Road) از جرج میلر

8-استاد (The Master) از پل توماس اندرسون

7-کارول (Carol) از تاد هینز

6-موتورهای مقدس (Holy Motors) از لئوس کاراکس

5-درون لوین دیویس (Inside Llewyn Davis) از جوئل کوئن,  ایتن کوئن

4-عمل کشتن (The Act of Killing) و چهره سکوت (The Look of Silence) از جاشوآ اوپنهایمر

3- کپی برابر اصل (Certified Copy) از عباس کیارستمی

2-زیر پوست (Under the Skin) از جاناتان گلیزر

1-مهتاب (Moonlight) از بری جنکینز

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو