واکسیناسیون 80 درصد جمعیت کشور تا پایان آبان / کشورهای همجوار ما در موج ششم هستند

87

1400/8/17

14:25


واکسیناسیون 80 درصد جمعیت کشور تا پایان آبان / کشورهای همجوار ما در موج ششم هستند

سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت:« از 95 میلیون دوز واکسن تزریق شده، 55 میلیون دوز اول تزریق شده یعنی 82 درصد و دوز دوم به 38 میلیون رسیده است و امیدواریم به لطف الهی تا پایان آبان بتوانیم 80 درصد دوز کامل بزنیم تا خیالمان راحت باشد. »

به گزارش سلامت نیوز، دکتر بهرام عین الهی وزیر بهداشت در نشست خبری با خبرنگاران گفت:« در دوران کرونا نزدیک به 205 نفر از مدافعین سلامت را از دست دادیم و تعدادی هم خانواده هایشان درگیر شدند که در آمار ما نیست. صحنه های خوبی از ایثار و فداکاری کادر درمان داشتیم که شاید در دنیا بی نظیر باشد. بسیاری از کشورها در این دوران با کمبود پرسنل و پزشک و پرستار مواجه بودند و بیماران بر روی زمین ماندند اما در کشورما بیماری بر روی زمین نماند و کادر درمان توانستند بحران عظیمی را مدیریت کنند.»


وی در ادامه گفت:« در شروع کارمان با حجم زیادی از بیماران مواجه بودیم من خودم رییس بیمارستان لبافی نژاد بودم با بیمارن بدحال و مرگ و میر بیماران مواجه بودیم و در شروع کار روزانه 50هزار بیمار مبتلا به کرونا و نزدیک به 700 کشته داشتیم که یک فاجعه ملی را در موج پنجم مشاهده کردیم و این نشان داد که اولویت اولمان باید مبارزه با کرونا باشد.»


وزیر بهداشت افزود:« زمانی که شروع به کار کردم تعداد واکسن های تزریق شده از دی ماه 99 تا تیرماه 1400 فقط 5 میلیون دوز تزریق شده بود. امروزه اعتقاد این است که بهترین روش مبارزه با کرونا واکسیناسیون است. در هفته ابتدایی که شروع به کار کردم هیچ واکسنی نداشتیم علت اینکه واکسن به مقدار فراوان به کشور وارد شد همدلی خوب بین ریاست جمهور و معاون اول و وزارت خارجه و هلال احمر با وزارت بهداشت بود. دو جلسه در هفته برای تامین واکسن داشتیم و به سرعت تامین واکسن انجام گرفت و امروز 150 میلیون دوز واکسن به کشور وارد شده است.»


وی گفت:«تاکنون 95 میلیون دوز واکسن کرونا تزریق شده است علت اینکه این موفقیت انجام شد همکاری خوب مردم با ما بود که بعد از دفاع مقدس مردم به این شکل وارد شدند. در مراکز واکسیناسیون تعداد زیادی نیروی داوطلب و دانشجو همکاری کردند که اگر با نیروهای خودمان می خواستیم کار کنیم یکسال طول می کشید تا این میزان واکسن تزریق شود. این موفقیت بسیار بزرگ است. ما جلسه ای با سازمان های بین المللی داشتیم که باعث تعجب آنها بود که چطور منحنی واکسیناسیون ما صعودی شده است.»


دکتر عین الهی گفت:« تولیدات داخلی واکسن کرونا تضمینی برای ما در آینده ایجاد می کند. خوشبختانه 5 مرکز تولید واکسن ما در یک سطح بسیار عالی در کشور تایید شدند. واکسن برکت، فخرا، رازی، سیناژن و پاستور تولید داخلی را انجام می دهند، برای آینده این اطمینان را داریم که بتوانیم از تولیدات داخل استفاده کنیم. از 150 میلیون واکسن وارد شده که 95 میلیون آن تزریق شده 13 میلیون هم از تولید داخل تحویل و 12 میلیون از واکسن های جدید آماده تحویل به بازار است. امیدواریم برای دوز سوم از واکسن های تولید داخل استفاده کنیم.»


وی افزود:« از 95 میلیون دوز واکسن تزریق شده، 55 میلیون دوز اول تزریق شده یعنی 82 درصد و دوز دوم به 38 میلیون رسیده است و امیدواریم به لطف الهی تا پایان آبان بتوانیم 80 درصد دوز کامل بزنیم تا خیالمان راحت باشد. همین الان کشورهای همجوار در موج ششم هستند. اگر واکسیناسیون در کشور در این سطح نبود ما هم تجربه موج جدید را داشتیم. واکسیناسیون البته مقاومت فردی را بالا می برد ولی ویروس دراجتماع در حال چرخش است امیدواریم میزان بستری در بیمارستان و بیماران بدحال و مرگ و میر با واکسیناسیون وسیع که انقلابی بود کاهش پیدا کند.»


وی تاکید کرد:« ما در تزریق روزانه واکسن رکورد زدیم و میزان تزریق در روز به یک میلیون و 650 هزار دوز در روز رسید. فعالیتی شبانه روزی انجام گرفته است به طوری که در یک هفته رکورد 8 میلیون و 600 هزار دوز را داشتیم که با همکاری مردم این کار انجام گرفت و لازم است از همه مردم تشکر کنم. فعلا در دنیا جشن پایان کرونا را نخواهیم داشت، باید عادت کنیم با کرونا زندگی کنیم. ریشه این بیماری در یک کشور به تنهایی کنده نمی شود ولی باید مقاومت های خود را بالا ببریم و پروتکل ها را رعایت کنیم. مردم تاب آوری شان کم شده و خسته شده اند ولی باید عادت کنیم که با کرونا زندگی کنیم و پروتکل ها را رعایت کنیم.»


وی افزود:« الان در وسط آتش هستیم، کشورهای همجوار ما در موج ششم هستند به همین دلیل مراکز درمانی ما در اماده باش کامل هستند. اساتید دانشگاهی و پرسنل پرستاری تجربه بسیار خوبی را در درمان بیماران کرونا پیدا کردند. در تولید داروهای ضد کرونا توانستیم به خودکفایی برسیم و سه شرکت فاویپیراویر و 8 شرکت رمدسیویر تولید می کنند که افتخارات ملی ما است.»


وی گفت:« در کشورمان دانشمندان برجسته زیادی داریم و کسانی هستند که از آنها می توان به عنوان قهرمان ملی نام برد. ملی کسانی را داریم که مدتها است به خانه نرفتند یا به صورت شبانه روزی در آزمایشگاه ها کار کردند، پرسنل و کادر درمان در این حماسه ملی به عنوان قهرمان ملی عمل کردند و توانستیم این مرحله را پشت سر بگذاریم.»

وی گفت:« درباره نحوه تامین واکسن و سرم گروه های تفحصی شروع به کار کرده اندو در حال حاضر سرم به اندازه کافی در کشور وجود دارد. از شرکت های دارویی که سرم را تامین کردند بویژه آستان قدس رضوی که 40 درصد سرم ما را تامین می کند، تشکر می کنم.»


وی در ادمه گفت:« براساس مستندات علمی بهترین روش مبارزه با کرونا، واکسیناسیون است اگر می خواستیم معطل این شویم که واکسن های داخلی به عدد 150 میلیون برسد باید خیلی صبر می کردیم.»


وی گفت:« کرونا کل کشور را از نظر مسائل اقتصادی و اشتغال دچار مشکل کرد که این مشکل را در وزارت بهداشت هم داریم، هر بیماری که در بیمارستان بستری شود به طور متوسط چیزی نزدیک به 30 تا 40 میلیون تومان هزینه مستقیم ما می شود مشکل بعدی ما هزینه های غیرمستقیمی است که کرونا برای ما ایجاد کرده است. در حال حاضر 40 درصد از درآمد اختصاصی ما کم شده است ولی اما اکنون با کم شدن تعداد بیماران کرونایی که حدود بین ۶ هزار تا ۱۲ هزار است، به تدریج بیمارستان‌های ما دارند وضعیت بهتری پیدا می‌کنند. به هر حال بخشی از بودجه ما از بودجه عمومی و بخشی اختصاصی است که تقریبا ۵۰ .۵۰ است. حال اگر درآمد اختصاصی‌مان کاهش یابد، درآمد عمومی‌ نمی‌تواند آن را جبران کند.»


وی گفت:« در برنامه های آینده مان بحث بهره وری را مد نظر داریم. حدود 500 هزار پرسنل داریم و چیزی حدود هزار بیمارستان و 150 هزارتخت بیمارستانی داریم که باید با وجود اینهمه امکانات بر روی بهره وری بیشتر کار کنیم تا هم درمان بهتری به مردم ارائه شود هم درآمد بیشتری داشته باشیم.»


وی خاطرنشان کرد:« قرار بر این بود که پرداخت از جیب مردم به 25 درصد برسد که در یک برهه ای این میزان به 32 درصد رسید ولی در حال حاضر هزینه های پرداخت از جیب مردم به 45 درصد رسیده است و 20 درصد از هدفمان دور هستیم . هرقدر پرداخت از جیب مردم بیشتر باشد به مردم فشار بیشتری وارد می آید. امیدواریم به سمتی برویم که پرداخت از جیب مردم را کاهش دهیم.»


دکتر عین الهی گفت:« بحث نظارت بر بخش های غیردولتی جزو برنامه های ما است قطعا هرچیزی که خارج از قانون باشد را نمی توانیم تحمل کنیم و با همکاران در خارج از بحث های دولتی در صورتی همکاری می کنیم که طبق قانون عمل کنند تعرفه ها مشخص است و زیرمیزی خط قرمز ما خواهد بود.»


وی گفت:« در رابطه با فساد در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، ریاست جدید سازمان غذا و دارو تعیین کردیم تا مبانی فساد شناسایی شوند و در چند هفته آینده خواهید دید افرادی که ارز دولتی گرفتند ولی به صورت آزاد کار کردند قطعا به مردم معرفی خواهند شد ارزی که به دارو داده می شود حق مردم و بیت المال است و هر خلافی خط قرمز ما خواهد بود.»


وی در ادامه درباره تعارض منافع در انتصابات وزارت بهداشت تاکید کرد:« هر مدیری که منصوب می کنیم یک میثاق نامه با او امضا می کنیم که فعالیتی دیگری نداشته باشد. بسیاری از مدیران سوابق کار خصوصی دارند ولی ما خط قرمزمان این است موقعی که مدیر ما می شوند باید تمام وقت باشند این را در کمیسیون بهداشت توضیح دادم که ما برای اینکه یک مدیر منتصب کنیم بخصوص در دانشگا ها باید ویژگی های علمی، مدیریتی و تخصصی را در نظر بگیریم و وقت کافی بگذارند. افرادی که منصوب می کنیم تا سه ماه سرپرست هستند سپس از سوی شورای انقلاب فرهنگی تایید می شوند.عملکرد برای ما خیلی مهمتر از حاشیه هایی است که در برخی جاها ایجاد می شود.»


وی گفت:«طب سنتی در کشور در سال 84 به ابتکار بنده و برخی همکاران شروع شد و کمیته طب سنتی را راه اندازی شد بعد رشته کارشناس ارشد و در حال حاضر به PHD طب سنتی ارتقا یافت. 8 دانشکده طب سنتی داریم. باید به داروهای گیاهی توجه ویژه کنیم اما باید سیر خود را طی کند و به این نتیجه برسیم که این داروها موثر هستند. هر دارویی دوز مصرفش مهم است یکی از مشکلاتی که دیده می شود این است که دوزهای داروهای گیاهی رعایت نمی شود. قطعا برنامه ما تقویت طب سنتی است اما باید مستند باشد و روش علمی خود را طی کند و افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند باید مدارک علمی داشته باشند.»


وی گفت:« درباره عوارض واکسن کرونا و مرگ و میر یک مطالعه جهانی وجود دارد که تزریق واکسن کرونا قطعا از شدت مرگ و میر جلوگیری می کند، در کشور ما هم مطالعاتی انجام شده که همین مسئله را نشان می دهد و این مطالعات منتشر خواهد شد. ما به محض اینکه واکسن می زنیم ایمن نمی شویم ایمنی بدن بعد از تزریق دو دوز واکسن و دو ماه طول می کشد.»


دکتر عین الهی درباره بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، گفت:« ما بزرگترین صدمه را در اموزش دیدیم. آینده کشور بستگی به برگزاری کلاس های حضوری دارد، دانش آموزان صدمات زیادی دیده اند و سبک زندگیشان بر هم ریخته، زیاد می خوابند و دچار چاقی شده اند. دانش آموزان در مدرسه روابط اجتماعی و برخورد با دیگران را یاد می گیرند. بازگشایی ها در اولین زمان ممکن باید انجام گیرد. میزان مرگ و میر در کودکان خیلی نادر است و بیشتر مرگ و میر در سنین بالاتر اتفاق می افتد. درباره بازگشایی ها ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیری می کند. باید بازگشایی ها زودتر انجام بگیرد در پزشکی اگر افراد کارازموده نشوند دچار مشکل می شوند.»


وی گفت:«درباره کمبود پزشک مشکل اصلی ما در توزیع پزشک است در برخی مناطق تورم پزشک داریم. پزشکان در یک مدت مشخصی تحت نظر وزارتخانه الزام دارند در مناطقی خدمت کنند ولی بعد از طی این مدت الزامی برای ماندگاری ندارند طبیعی است هرقدر امکانات بیشتر باشد ماندگاری پزشکان در مناطق محروم بیشتر خواهد بود. باید برنامه ریزی برای این مسئله صورت گیرد، باید بومی گزینی داشته باشیم و امتیاز بومی گزینی را بیشتر دهیم. قول می دهیم به اندازه زیرساخت هایمان گروه پزشکی را افزایش دهیم، آنچه برای ما مهم است کیفیت است قطعا افرادی که تربیت می کنیم باید با کیفیت آموزش دیده باشند.»


وی درباره طرح جوانی جمعیت گفت:« یکی از مشکلاات اصلی به خصوص در چند سال اخیر این است که جمعیت ما رو به پیری می رود و 12 درصد جمعیت ما افراد مسن هستند که این رقم در چند سال آینده به یک سوم جمعیت کشور می رسد. اگر کشوری جمعیت پویا نداشته باشد نمی تواند موفق شود. طرح خوبی در مجلس تصویب شده که باید زیرساخت ها را آماده می کنیم.»

وزیر بهداشت گفت:«امیدواریم تا آخر آبان ماه و اوایل آذر واکسیناسیون پایان یابد البته قولی که در مجلس برای پایان واکسیناسیون دادم دهه فجر بوده است.»
وی گفت:« تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا قانونی است و احتیاجی به تصویب مجلس ندارد و ستاد می تواند تصمیم گیری کند و ابلاغ کند و هر تصمیمی که بگیرد قانونی است در حال حاضر ستاد کرونا تصمیم گرفته افراد 12 سال به بالا واکسن بزنند.»


وی گفت:« در رابطه با مدیریت واکنش سریع کرونا در حال حاضر وضعیت ما خیلی سریع تر شده قبلا وزیر 35 مشاور داشت ما الان تمام مسوولیت ها را به معاون ها دادیم و مشاورها را به حداقل رسانده ایم. کار مشاور تداخل در معاون است در رابطه با معاونت ها بسیار قوی تر عمل کردیم، کمیته بسیار قوی داریم تا یک همصدایی ایجاد شود این کمیته علمی هر تصمیمی بگیرد ملزم به اجرای آن هستیم. در جلسه شورای معاونین بر این موضوع تاکید کردیم که در مقابل هر مسئله‌ای تیم آماده اعزام داشته باشند ولی این کار را باید معاون انجام دهد.»


وی درباره حذف ارز 4200 تومانی دارو، گفت:« با این وضعیت اقتصادی مردم چاره ای نداریم که این ارز را نگه داریم اگر بخواهیم آن را حذف کنیم داروها به طور وحشتناکی افزایش پیدا می کند. لازم است بر روی این موضوع کار شود در حال حاضر حذف ارز 4200 تومانی اصلا امکانپذیر نیست به دلیل اینکه فشار زیادی به خصوص برای کسانی که بیماری مزمن دارند ایجاد می شود مگر اینکه منابع را بیمه ها تامین کنند تا به مردم فشار وارد نشود.»


دکتر عین الهی درباره وضعیت پرداختی به پرستاران گفت:«درباره فوق العاده خاص پرستاران به طور مکتوب نظرات موافق خود را اعلام کردیم اما تصمیم گیرنده سازمان‌های دیگر هستند که باید منابع را تامین کنند و همینطور درباره نیروهای استخدامی نظرات خود را اعلام کردیم.»


وزیر بهداشت درباره واکسن اسپوتنیک وی گفت:« اسپوتنیک با ما ۶۰ میلیون دز قرارداد داشت؛ ولی متاسفانه فقط دو میلیون تحویل داد. همین الان خود روسیه گرفتار است و واکسن ندارد به مردم خودش بزند. در روسیه ۳۵ درصد مردم واکسن زدند. الان با توجه به حجم واکسنی که آوردیم و داریم، فعلا واکسن‌ها کفایت می‌کند و اسپوتنیک هم سابقه خوبی نداشته و به تعهداتش عمل نکرده است ولی در چند هفته قبل نزدیک یک‌میلیون دز واکسن مجدد به ما داد و فعلا نیازی برای این واکسن نداریم و با واکسن‌های موجود مشکل‌مان رفع می‌شود. درمورد خط تولید داخل اسپوتنیک هم فعلا خیلی به قول‌ها عمل نشده است.»


وی درباره تزریق دز سوم واکسن‌ کرونا گفت:«افراد بالای ۶۰ سال را توصیه می‌کنیم به تدریج برای تزریق دز سوم مراجعه کنند. تزریق دز سوم به پرسنل بهداشت و درمان را آغاز کردیم. درمورد تزریق واکسن به افراد بالای ۶۰ سال نظرات متفاوت است برخی دوستان می‌گویند به فاصله ۴ ماه از تزریق دز دوم و برخی می‌گویند به فاصله ۶ ماه دز سوم تزریق شود اما به هر حال هر تصمیمی که کمیته علمی بگیرد بر همان اساس دز سوم تزریق می‌شود. افراد پر خطر مانند مبتلایان به دیابت، بیماری کلیوی و... که کمتر از ۶۰ سال هم هستند ان‌شاءلله برای دز سوم مراجعه کنند.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو