آشنایی با نتایج و تاثیرات کاشت مو به روش BHT

منبع: نوداد

138

1400/8/17

14:55


در کاشت مو معمولا از موهای خود فرد برای پیوند در مناطق کم پشت تر یا ناحیه طاس سر استفاده می شود. اما برخی مواقع ممکن است که فرد موی کافی نداشته باشد از این رو نمی تواند نتیجه مطلوبی به دست آورد.

در این مورد که فرد موی کافی روی سر خود ندارد از موهای بدن استفاده می شود چرا که این موها ساختاری شبیه موهای سر دارند. معمولا از موهای پاها، شکم، قفسه سینه، زیر بغل و گاهی هم ریش برای پیوند مو استفاده می گردد.

کاشت مو به روش BHT

برای برخی از افراد که قصد کاشت مو دارند استفاده از موی بدن می تواند کمک شایانی به افزایش تراکم مورد نظرشان کند به ویژه اگر موهای بدن آنها زیاد باشد. استفاده از موهای بدن برای افزایش تراکم کلی مو و یا پر کردن منطقه تاج گزینه بسیار مناسبی است. از موهای بدن برای بازسازی کامل مو یا احیای خط موی بیمار نیز استفاده می شود.  در این روش موهای بدن با استفاده از تکنیک FUE برداشت می شوند و هیچ جای زخمی باقی نمی ماند.

کاندید مناسب کاشت موی بدن

برای پیوند مو معمولا موها از منطقه اهدا کننده که پشت یا کنار سر است گرفته می شود. اما گاهی اوقات بیماران موی کافی را در منطقه بانک مو ندارند و از این رو برای پیوند مو گزینه مناسبی نیستند. خالی بودن بانک مو دو دلیل اصلی دارد اول اینکه ممکن است موهای خود فرد به صورت طبیعی دچار ریزش بوده و در طول زمان ریخته است.

دوم این که ممکن است در کاشت قبلی برداشت زیادی از آن ناحیه صورت گرفته و اکنون گرافت کافی در آن وجود ندارد. اگر منطقه اهدا کننده مناسب نباشد، نتیجه پیوند مو نامطلوب است و تنها تا حدی ریزش مو جبران می شود.

معیارهای ارزیابی مناسب بودن BHT : شاخص اهدا کننده قفسه سینه

معمولا در برخی کلینیک ها از معیار ویژه ای برای مشخص کردن امکان سنجی کاشت مو به روش BHT استفاده می کنند که آن شاخص اهدا کننده قفسه سینه یا TDI می باشد.از این روش برای ارزیابی بخش اهدا کننده برای پیوند مو استفاده می کنند که پنج شاخص دارد. اول اینکه تراکم مو باید بالاتر از 40 گرافت مو بر سانتی متر مربع باشد. باید شباهت کافی بین مو بدن و موی سر وجود داشته باشد. تعداد گرافت ها باید بین دو تا سه فولیکول مو باشد.

اندازه ناحیه اهدا کننده و طول بدن نیز حائز اهمیت است. اگر شاخص اهدا کننده قفسه سینه کمتر از 4 باشد، این نشان دهنده این است که فرد گزینه مناسبی برای پیوند نیست. نمرات 5 تا 7 ممکن است طبق شرایط خاصی گزینه مناسبی باشند. اما کسایی که نمره 8 یا بیشتر را می گیرند گزینه مناسبی برای پیوند مو بدن هستند. ناحیه ریش بهترین ناحیه برای کاشت موی بدن به حساب می آید. به عبارت دیگر پیوند مو از ناحیه ریش به سر بسیار مناسب است.

تفاوت بین BHT-FUE و کاشت مو به روش FUE

شاید برایتان جالب باشد که بدانید تکنیکی که برای پیوند مو بدن استفاده می شود از روش کاشت مو Micro-FIT گرفته شده است. روش BHT در واقع در مواردی استفاده می شود که بانک مو سر ضعیف است و نمی توان از آن گرافت برداشت کرد. در چنین شرایطی موی بدن می تواند جایگزینی برای موی بانک مو باشد یا می توان واحدهای فولیکولی از جاهایی از بدن مانند سینه، بازو یا پاها استخراج کرد و سپس آن را روی پوست سر پیوند زد.

روش BHT-FUE توانسته فرصت جدیدی را در اختیار کسایی بگذارد که بانک مو ضعیفی دارند و نمی توانند از طریق بانک مو پیوند انجام دهند. کاندیدایی که قصد استفاده از روش BHT را دارند باید شرایط فیزیکی خاصی داشته باشند و به این صورت موهای بدن روی موهای سر پیوند زده می شود. موهای بدن معمولا در چرخه های مختلف رشد وارد می شوند. اما این تغییرات هنوز از نظر علمی ثابت نشده اند.

کاشت مو به روش BHT

به طور کلی، گرافت هایی که از بدن گرفته می شوند با موهای سر از نظر آناتومیکی فرق دارد. معمولا گرافت هایی که از سر گرفته می شود یک دو یا سه مو دارند. اما در بیشتر مواقع گرافت های بدن دارای یک مو هستند. معمولا 60 گرافت مو در هر سانتی مربع که از بدن گرفته می شود باعث تراکم 60 تا 70 مو در هر سانتی متر می شوند این در حالی است که اگر 60 گرافت مو از سر گرفته شود تراکمی بین 90 تا 120 مو در هر سانتی متر به وجود می اورد.

بنابراین می توان گفت که برای رسیدن به تراکم طبیعی، باید دو برابر کاشت انجام شود. به همین دلیل است که از روش BHT عمدتا برای ترمیم و بهبود تراکم موی سر استفاده می شود. حداکثر تا 500 گرافت را می توان از بدن و به ویژه از سینه برداشت کرد.

جهش رشد فولیکول ها، نوع پوست و مشخصه های آن، عمق فولیکول ها زیر پوست و ضخامت و ساختار مو از جمله عواملی هستند که باعث تفاوت در این دو روش می شوند. جراحی که می خواهد این عمل پیوند مو را انجام دهد باید اطلاعات کافی در مورد هر دو روش را داشته باشد و او باید اصول خاصی را مد نظر قرار دهد.

برای مثال مسائلی چون خارج کردن درست از بخش اهدا کننده، آماده کردن درست واحدهای فولیکولی، کاشت درست با در نظر گرفتن ترتیب پیوندها، رسیدن به خط موی طبیعی و استفاده از تکنیک مناسب برای به حداقل رساندن آسیب به پیوند بسیار حائز اهمیت هستند.

برای هر BHT سه عامل اصلی وجود دارد که شامل:

  1. خارج کردن فولیکول های مو
  2. چرخه رشد موهای بدن
  3. سازگاری بین موهای سر و موهای بدن است

نکات مهم در کاشت مو به روش BHT

یکی از مسائل مهمی که باید مد نظر قرار دهید این است که موی بدن انسان در مدت زمان 6 ماه بیشتر از 2 اینچ رشد نخواهد کرد و در برخی مواقع تا چندین سال در همین اندازه باقی می ماند . به همین دلیل است که بهتر است برای کاشت مو از موهای بانک مو سر استفاده شود و تنها در صورتی که فرد دارای بانک مو ضعیفی است می توان از روش پیوند موی بدن به سر استفاده کرد.

در برخی مواقع ممکن است بین موهای سر و موهای بدن سازگاری نباشد. برای مثال ممکن است رنگ و جنس موهای سر و بدن باهم متفاوت باشد. این موارد از شایع ترین مشکلاتی است که افرادی که قصد کاشت مو به روش BHT را دارند باید به آن توجه کنند.

دوران نقاهت کاشت مو به روش BHT

معمولا مدت زمان لازم برای بهتر شدن بیمار بعد از این که عمل کاشت مو را انجام داد حدود سه ماه است. به عبارت دیگر :

وقتی که عمل برداشت مو از نقاط مختلف بدن و کاشت آن روی سر صورت می گیرد به سه ماه زمان نیاز است تا بهبودی به آرامی حاصل شود. اما تاکنون افراد زیادی گلایه کرده اند جای زخم در محل برداشت مدت طولانی مانده است. برای رفع کردن این عارضه به یک ماه زمان نیاز است تا زخم به طور کامل ترمیم شود و جای آن از بین برود.

محدودیت های روش BHT

به طور کلی، استفاده از موهای بدن برای پیوند موی سر هنوز به طور گسترده ای مورد بررسی و پژوهش قرار نگرفته است و با توجه به نبود تجربه و دانش، BHT به عنوان اخرین راه حل برای بهبود شرایط بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به مدارک تجربی که وجود دارد میزان بقا در این روش 70 تا 80 درصد است که به نظر کم است اما برای بسیاری از بیماران گزینه دیگری وجود ندارد. افرادی که قصد استفاده از روش BHT دارند را باید بدانند که هیچ قطعیتی در این باره وجود ندارد که همه گرافت های کاشته شده جوانه بزند.

ممکن است بعد از پیوند ساختار موهای بدن تغییر کند و گاهی انها طولانی تر و صاف تر می شوند و شبیه موهای سر می گردند که این بسیار جالب است. افرادی که تمایل دارند که از روش BHT استفاده کنند باید بدانند  که این نوعی تلاش برای بهتر شدن است و نمی توان به طور قطعی میزان موفقیت آمیز بودن آن را تخمین زد.

تمایل افراد به کاشت مو به روش BHT

البته این به این معنی است که بیماران متقاضی پیوند مو از بدن به سر باید معیارهای خاصی از جمله TDI ذکر شده در بالا را داشته باشند. طبق یک سری از شرایط خاص ممکن است این روش برای افراد خاصی مناسب باشد و نتیجه دلخواه را بگیرند. اما هر فردی که تمایل دارد از روش  BHT برای کاشت مو استفاده کند بهتر است که با یک جراح در این باره صحبت کند. این عمل باید توسط جراح مو ماهر انجام شود زیرا موفقیت این نوع عمل تا حد زیادی به تجربه، دانش و توانایی جراح بستگی دارد.

مزایای کاشت مو به روش BHT 

از این روش می توان در افرادی که به طور کامل طاس هستند و امیدی به ترمیم مو ندارند استفاده کرد. در این افراد می توان به راحتی از موهای بدن برای پیوند موهای سر استفاده کرد. این روش محدودیت های سایر روش ها را ندارد و فرد بیمار دیگر محدود به استفاده از موهای پشت و اطراف سر نمی باشد. همچنین با استفاده از روش BHT می توان مو را از جاهای مختلف بدن استخراج کرد و سپس آن را روی سر پیوند زد.

همچنین بیمار می تواند این روش را به صورت آزمایشی امتحان کند و در صورتی که تمایل داشت از آن استفاده نماید. در صورتی که این روش موفقیت آمیز باشد، خط رویش موها کاملا طبیعی خواهد بود و دوره بهبودی فرد هم بعد از کاشت نسبتا کوتاه است. روش کاشت مو BHT یک روش غیر تهاجمی است و زخم های کوچکی که روی بدن ایجاد می شوند بعد از چند هفته از بین می روند.

نکات لازم قبل از  کاشت مو به روش BHT

به طور کلی، در هر روش پیوند مو فرد متقاضی باید دو تا سه هفته قبل از انجام عمل هیچ گونه دارویی مانند آسپرین، ویتامین، الکل، سیگار و قلیان مصرف نکند چرا که مصرف آنها ممکن است خطر خونریزی در زمان کاشت مو را بیشتر کنند. همچنین روزی که فرد قصد انجام عمل کاشت مو را دارد باید موهایش را به خوبی بشویید.

نتایج و تاثیرات دائمی کاشت مو به روش BHT

بعد از اینکه دوره نقاهت فرد طی شد موهای جدید جوانه می زنند و با گذشت زمان در طی چند ماه رشد می کنند. یکی از موارد مهم در این زمینه این است که این فولیکول ها در دوران رشد یا آناژن برداشته شوند چرا که در این زمان فولیکول های مو بسیار فعال هستند. به همین دلیل است که بیمار سه چهار روز قبل از عمل کاشت باید منطقه اهدا کننده را بتراشد.

اینکه موها در چه مدت زمانی رشد کنند بستگی به توانایی و استعداد بدن شخص دارد و در برخی از موارد ممکن است سریع تر از زمان مشخص شده رشد موها کامل شوند. البته در این زمینه تغذیه شخص و مراقبت های بعد از ترمیم نقش مهمی را ایفا می کنند و می توانند باعث رشد بیشتر و سریع تر موها شوند.

زمانی که موها کاشته می شوند می توانند دو هفته دچار ریزش شوند و این طبیعی است. همچنین ممکن است در زمان برداشت گرافت برخی جاها زخم شوند که این هم طبیعی است و با گذشت زمان خوب می شود. موهای جدیدی که رشد می کنند ویژگی موی طبیعی و عادی را دارند و حتی از نظر حالت هم شبیه مو عادی هستند. تراکم و پرپشت بودن مو بعد از کاشت نسبت به گذشته فرق می کند و بهتر می شود.

البته توجه داشته باشید که این عمل توسط یک پزشک متخصص و با مهارت انجام شود.  امیدواریم که مطالب این مقاله برای شما مفید واقع شود.

منبع : royan.clinic



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو