تایید واردات سینوفارم توسط گروه «برکت»

81

1400/8/17

16:30


تایید واردات سینوفارم توسط گروه «برکت»

سلامت نیوز: چند روز پیش بود که روزنامه «جهان‌صنعت» سندی را منتشر کرد که در آن عنوان شده بود «وزارت بهداشت کشورمان خطاب به شرکت سینوفارم تقاضا کرده که ۲۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم به بنیاد برکت بفروشد.»


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، این روزنامه بعد از انتشار این سند، دو سوال هم مطرح کرده بود اول اینکه چگونه بنیاد برکت از مجموعه‌ای تولیدکننده به مجموعه‌ای واردکننده تبدیل شده و هدف از واردات واکسن توسط این بنیاد چیست؟ دوم اینکه آیا این ۲۰ میلیون دوز واکسن سینوفارم می‌خواهد جایگزین آن ۲۰ میلیون دوز واکسن برکت شود که هیچ‌گاه تولید نشد؟
بعد از انتشار این گزارش، شرکت گروه دارویی برکت با تکذیب این سند اعلام کرد: «شکایت از روزنامه «جهان‌صنعت» در مراجع قضایی ثبت شده و با جدیت نیز پیگیری خواهد شد.»
اما دیروز حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران با تایید تلویحی سند منتشر شده در روزنامه «جهان‌صنعت» عنوان کرد: گروه دارویی برکت شرکت بازرگانی هم دارد که این شرکت درخواست واردات واکسن داشته است!!
محمدی گفت برای ۷۲ شرکت جهت واردات معرفی‌نامه صادر شده که برکت هم یکی از آنها است. مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو البته این نکته را هم اضافه کرد که واکسن‌های سینوفارم وارد شده توسط شرکت سلامت الکترونیک برکت بخش کوچکی از کل واکسن‌های وارداتی بوده است. وی در پاسخ به اینکه آیا واکسن سینوفارم توسط شرکت برکت وارد شده یا خیر؟ گفت: در دوره‌های مختلف با توجه به سیاستگذاری‌های کشوری مجوز برای واردات واکسن صادر می‌شد. در حال حاضر واردات واکسن نداریم مگر تعهدات قبلی که به سرانجام رسیده باشد. محمدی در خصوص شایعات فضای مجازی مبنی بر اینکه شرکت برکت واکسن سینوفارم را وارد کرده و به اسم برکت توزیع می‌کند، خاطرنشان کرد: برکت یک گروه دارویی بزرگ است و سال‌هاست که زیر نظر ستاد اجرایی فرمان امام (ره) فعالیت می‌کند و صنایع فراوانی را در مجموعه خود دارد. یکی از آنها صنعت دارو است که در این صنعت شرکت‌های بزرگی دارد که یکی از آنها شرکت دارویی شفافارمد است و واکسن برکت را تولید می‌کند. تولیدات واکسن این شرکت از خردادماه آغاز شده و تا به امروز به چهار میلیون دوز در ماه رسیده است. آنچه ادعا شده مبنی بر اینکه واکسن برکت، وارداتی است را به شدت تکذیب می‌کنم.
وی افزود: گروه دارویی برکت شرکت بازرگانی هم دارد که ربطی به بخش تولید داروی آن ندارد. این شرکت درخواست واردات واکسن داشت. برای ۷۲ شرکت معرفی‌نامه صادر شد که این شرکت یکی از آنهاست. آنچه در رسانه‌ها منتشر شده همین معرفی‌نامه است. از بین این شرکت‌ها ۴ شرکت موفق شدند واکسن وارد کنند که یکی از آنها شرکت سلامت الکترونیک برکت است که تعدادی واکسن سینوفارم به کشور وارد کرد که سهم کوچکی از واکسن‌های وارداتی را دربر می‌گیرد. این واردات هیچ ارتباطی با گروه شفافارمد که تولیدکننده واکسن برکت است، ندارد. تولیدات واکسن برکت همچنان ادامه دارد و با افزایش بیوراکتورهای شرکت به ۱۰ میلیون دوز در ماه خواهد رسید.
تولیدات داخلی و واکسن‌های انبار شده واردات واکسن را متوقف کرده است
محمدی در پاسخ به اینکه چرا واردات واکسن توسط هلال‌احمر متوقف شده؟ گفت: اگر کشور نیاز به واردات داشته باشد هلال‌احمر هم می‌تواند واکسن وارد کند اما با توجه به نیازهای داخلی و تولیدات پنج شرکت داخلی و ۶۰ میلیون دوز ذخیره واکسن‌هایی که در انبار وجود دارد نیازی به واردات واکسن نیست و هر زمان که نیاز داشتیم اعلام می‌کنیم تا شرکت‌هایی که درخواست واردات واکسن دارند، وارد عمل شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو