منابع پنهان کافئین را بشناسید

82

1400/8/17

21:11


درحالی که مصرف چای و قهوه کافئین‌دار از جنبه‌های مختلفی برای سلامت ما مفید است اما نمی‌توان بعضی از جنبه‌های منفی کافئین را هم به‌طور کامل انکار کرد. این نکته زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم بعضی افراد بیشتر از دیگران نسبت به کافئین حساس هستند و دریافت این ماده نه‌تنها می‌تواند کیفیت خواب آنها را خراب کند بلکه خصوصا در سنین بالای 40 سال می‌تواند باعث اضطراب و حتی وابستگی اعتیادگونه به کافئین شود.

منابع پنهان کافئین را بشناسید

به گزارش بهداشت نیوز، اگر شما هم به ‌دلایل مختلف می‌خواهید دریافت کافئین را کاهش دهید، در درجه اول باید با منابع پنهان کافئین آشنا شوید. هر 240 میلی‌لیتر از قهوه دم‌شده بین 100 تا 200 میلی‌گرم کافئین دارد، درحالی که کافئین موجود در هر فنجان اسپرسو 30 میلی‌لیتری بین 40 تا 75 میلی‌گرم است. در ادامه با منابع پنهان کافئین آشنا خواهیم شد. 

1. نوشیدنی‌های انرژی‌زا: درحالی که بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی‌زا ادعا می‌کنند که از ترکیبات مختلف برای تقویت انرژی کمک می‌گیرند اما بسیاری از آنها همچنان به کافئین وابسته هستند. برای مثال، یک بطری نوشیدنی انرژی­زا 350 میلی‌لیتری حاوی 111 میلی‌گرم کافئین است. میزان کافئین در بعضی از این نوشیدنی‌ها به 210 میلی‌گرم در هر 60 میلی‌لیتر می‌رسد که میزان بسیار بالایی است. 

2. قهوه بدون کافئین: قهوه بدون کافئین نسبت به قهوه کافئین‌دار حاوی کافئین قابل‌توجهی نیست اما باید بدانید که هر فنجان از قهوه بدون کافئین همچنان حدود 5 میلی‌گرم کافئین دارد. همین میزان ناچیز می‌تواند برای افراد حساس به کافئین مشکل‌ساز شود. 

3. چای سرد (آیس تی): شاید از نظر شما واضح باشد که چای سرد هم مانند چای داغ حاوی کافئین است، اما گاهی اوقات بعضی افراد تصور می‌کنند که انواع چای سرد (مثلا طعم‌دارشده با هلو و تمشک) حاوی کافئین نیستند. با این‌حال، باید توجه داشته باشید که هر 180 میلی‌لیتر از انواع چای سرد حدودا 42 میلی‌گرم کافئین دارد. 

4. بستنی قهوه: امروزه بستنی‌ها و دسرهای حاوی قهوه در سراسر جهان محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. اما فراموش نکنید که هر نصف لیوان از بستنی قهوه بین 29 تا 42 میلی‌گرم کافئین دارد. 

5. نوشابه‌های گازدار: اگر فکر می‌کنید که فقط کوکاکولا حاوی کافئین است، سخت در اشتباه هستید. هر بطری از انواع نوشابه‌های گازدار از برندهای مختلف بین 22 تا 54 میلی‌گرم کافئین وارد بدن می‌کند. بنابراین، نوشابه‌های گازدار فقط زمانی حاوی کافئین نیستند که این ویژگی روی بسته‌بندی آنها درج شده باشد. 

6. محصولات حاوی شکلات: بیشتر محصولات حاوی شکلات یا برپایه شکلات که حتی مقدار کمی از پودر کاکائو استفاده کرده باشند، همچنان حاوی کافئین هستند. حتی هر فنجان شکلات داغ (هات چاکلت) هم 9 میلی‌گرم کافئین دارد. 

7. داروهای ضددرد یا مسکّن: بعضی از داروهای ضددرد بدون نسخه حاوی کافئین هستند. میزان کافئین در این داروها بین 30 تا 75 میلی‌گرم متغیر است. بنابراین، قبل از خرید داروهای مسکّن حتما به میزان کافئین موجود در آنها توجه کنید. 

منبع: salamat

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو