تلویزیون در آستانه حذف موازی‌کاری‌ها

منبع: برترین ها

76

1400/8/18

07:37


مصطفی قاسمیان در روزنامه خراسان نوشت: در یک ماه و نیم گذشته که پیمان جبلی در جایگاه رئیس سازمان صداوسیما قرار گرفته، همگام با وعده‌های او برای تحول در این سازمان، اخبار و شنیده‌های زیادی از تغییرات ساختاری در رسانه ملی به گوش می‌رسد.

مصطفی قاسمیان در روزنامه خراسان نوشت: در یک ماه و نیم گذشته که پیمان جبلی در جایگاه رئیس سازمان صداوسیما قرار گرفته، همگام با وعده‌های او برای تحول در این سازمان، اخبار و شنیده‌های زیادی از تغییرات ساختاری در رسانه ملی به گوش می‌رسد. در روزهای گذشته در همین صفحه، درباره ادغام‌های قریب‌الوقوع در ساختار معاونت سیاسی و بخش‌های خبری صداوسیما خواندید. بخشی از آن چه خواندید، در روزهای بعد با تأیید رسمی حسن عابدینی رئیس جدید خبرگزاری صداوسیما، مواجه و مشخص شد قرار است این خبرگزاری با شبکه خبر ادغام شود. گفته می‌شود همزمان ساختار سریال ‌سازی در رسانه ملی نیز در حال تغییر است.

تلویزیون در آستانه حذف موازی‌کاری‌ها

تمرکز سریال‌ها در سیمافیلم

در روزهای گذشته، برخی رسانه‌ها از آغاز تغییرات در ساختار سریال‌سازی تلویزیون خبر دادند. هفت صبح نوشت 15 سریال با دستور رئیس رسانه ملی متوقف شده‌اند تا مجدد بررسی شوند. حال شنیده‌های خراسان حاکی از آن است، پیمان جبلی رئیس جدید صداوسیما که حساسیت زیادی روی حوزه سریال‌سازی دارد، شخصا در جلسات بررسی فیلم‌نامه‌های سریال‌ها حاضر و سریال‌ها در شورا و با نظر او تصویب شده است. شورای جدید که با هدف متمرکزسازی تولید سریال‌ها در سیمافیلم آغاز به کار کرده، قرار است در نهایت اختیارات گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌ها برای سریال‌سازی را به طور کامل حذف کند. بر این اساس، اگرچه گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌ها منحل نخواهند شد، اما تنها به عنوان واسطه پخش سریال‌ها باقی خواهند ماند. در طلیعه این تحولات، روز یک‌شنبه 16 آبان مهدی آذرپندار از مدیریت گروه فیلم و سریال شبکه 3، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفت.

اگر چه روال کنونی برای کامل شدن برنامه سریال‌ها تا ماه رمضان سال 1401 ادامه خواهد داشت و تغییرات ساختاری پس از تصویب سریال‌های نزدیک به پخش، به سرانجام خواهد رسید، همان‌طور که مشخص است، رد پای ایده «حذف موازی ‌کاری» که در احکام اخیر انتصاب در خبرگزاری صداوسیما و شبکه خبر آمده بود، در این تصمیم نیز دیده می‌شود؛ چرا که پیشتر گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌ها و سیمافیلم همزمان یک مأموریت را بر عهده داشتند و حالا قرار است همه این فعالیت‌ ها متمرکز شود.

شبکه‌هایی که کانال می‌شوند

اتفاق مهم دیگر که در قالب همین ایده «حذف موازی ‌کاری» قابل تحلیل است، ایده قریب ‌الوقوع تبدیل بعضی شبکه‌های تلویزیون به کانال است. از نظر ساختاری، «کانال»ها زیرمجموعه «شبکه»ها به شمار می‌روند؛ مانند کانال ورزش که زیرمجموعه شبکه 3 است و کانال‌های تماشا و نمایش که زیرمجموعه شبکه نسیم محسوب می‌شوند. همچنین کانال‌های پویا و نهال که زیرمجموعه شبکه کودک‌ هستند. مدیر کانال نیز توسط مدیر شبکه مادر منصوب می‌شود. بر اساس شنیده‌های ما، قرار است تعداد شبکه‌های تلویزیون کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته باشند و اغلب شبکه‌های کنونی، به عنوان کانال فعالیت کنند.

طبیعتا این شیوه بر اساس محتوا صورت خواهد گرفت و شبکه‌هایی که هم‌اکنون نزدیکی محتوایی و مأموریتی بیشتری دارند، به صورت کانال زیرمجموعه یک شبکه اصلی فعالیت خواهند کرد. اگر چه روشن نیست کدام شبکه‌ها همچنان در قالب شبکه خواهند بود، اما به نظر می‌رسد شانس شبکه‌های اصلی مانند یک، 2 و 3 از بقیه بیشتر باشد. همزمان ممکن است برخی شبکه‌های رادیویی نیز به عنوان کانال، زیرمجموعه شبکه‌های تلویزیونی شوند. بدین ترتیب و با افزایش قدرت سیمافیلم به عنوان بخش سریال‌سازی رسانه ملی، شبکه‌های اصلی همراه با سیمافیلم به عنوان بخش‌های اصلی محتوایی در سازمان صداوسیما فعالیت خواهند کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو