معنی ضرب المثل ” حرف مردم تمامی ندارد “

منبع: دانش‌چی

73

1400/8/18

08:42


درباره معنی و مفهوم ضرب المثل حرف مردم تمامی ندارد

حرف مردم تمامی ندارد

در ادامه با معنی و مفهوم این ضرب المثل ایرانی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

حرف مردم تمامی ندارد یعنی چه؟

۱- یعنی هر گونه که رفتار کنی مردم راجع به تو صحبت خواهند کرد و چه بسا قضاوتت می کنند. اگر بخواهی زندگی ات را با حرف مردم بگذرانی و توجه کنی، باید هر روز خودت را تغییر دهی و آدم جدیدی شوی؛ آدمی که باب میل مردم است!

۲- یعنی در دروازه را می توان بست اما در دهان مردم را نه!

۳- انسان از آنجایی که بالطبع موجود اجتماعی است باید به گونه معقولی در اجتماع زیست کند تا مبادا مورد تمسخر دیگران واقع شود. ما حتی روایت هم داریم که خود را در معرض تهمت قرار ندهیم. مثلا یک کارمند، دانشجو و … را تصور کنید وسط خیابان بیاید بی دلیل برقصد و پایکوبی کند. خب معلوم است همه نگاهش می کنند برخی تمسخر می کنند. یا اگر استاد باشد، شاگردانش حرف در می آورند. چرا؟ چون در نگاه یک انسان عاقل، چنین رفتاری عاقلانه نیست.

در اینجا نمی توان گفت نباید به حرف مردم اهمیت نداد!

اما این ضرب المثل که حرف مردم تمامی ندارد منظورش جایی است که شما خودتان عاقلید و درست و غلط را تشخیص می دهید و کاری مغایر اخلاق و دین و اجتماع انجام نمی دهید اما بازهم هستند کسانی که ایراد می گیرند و می خواهند مسخره کنند یا حسودی کنند یا حرفی بزنند که شما اعتماد به نفستان پایین بیاید. اینجاست که نباید به حرف این ها توجه کرد بلکه باید به سرعت از کنارشان گریخت!!

۴- درست است حرف مردم تمامی ندارد اما باید به محتوای حرف آنها نیز توجه کرد؛ گاهی برخی طعنه می زنند و قضاوت نابجا می کنند اما گاهی برخی دیگر از باب خیرخواهی، اشتباهاتمان را گوشزد می کنند. حواسمان به دسته دوم باشد که مبادا بی توجهی کنیم.

 

اختصاصی – دانشچی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو