آموزش صحیح مقابله با کرونا از وسواس کرونایی می‌کاهد

92

1400/8/18

11:01


آموزش صحیح مقابله با کرونا از وسواس کرونایی می‌کاهد

سلامت نیوز:عضو انجمن علمی روان‌پزشکان ایران معتقد است، آموزش روش صحیح مقابله با کرونا به مردم جامعه در دوران شیوع این بیماری می‌تواند از ابتلای احتمالی به وسواس چه اکنون و چه در دوره پساکرونا پیشگیری کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،فربد فدایی افزود: برخی افراد زمینه بیماری‌های روانی و اختلالات اضطرابی وسواس دارند و این عارضه در اثر فشار روانی از جمله اضطراب و نگرانی تشدید می‌شود.


وی ادامه داد: همچنین تکرار مداوم اصول و ضوابط بهداشتی که با شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در این دوران اتفاق افتاد، می‌تواند به شست وشوی افراطی، بیش از اندازه و وسواس تبدیل شود، اما این مساله با گذار از واقعه و بازگشت به وضعیت متعارف رفع خواهد شد.


این متخصص اعصاب و روان خاطرنشان کرد: عدم آگاهی از روش صحیح ضدعفونی و مراقبت در برابر کرونا در این دوران هم می‌تواند سبب احتیاط بیش از اندازه شده و بنابراین شیوه‌نامه‌های بهداشتی مقابله با کرونا باید به طور مکرر و صحیح برای شهروندان ارسال شود. این امر احتمال ابتلا به اختلالات اضطرابی وسواس را کاهش می‌دهد.


فدایی توضیح داد: در حقیقت اضطراب و تنش در شرایط تردید، عدم آگاهی و اطمینان بروز می‌کند. بر این اساس ارائه اطلاعات دقیق و جامع در باره میزان ابتلا به کرونا، مرگ ومیر و دلایل احتمالی به شهروندان اضطراب عمومی را کاهش می‌دهد. در مقابل اطلاعات ضد ونقیض و غیردقیق هم با واکنش نگرانی و استرس نشان داده خواهد شد.


وی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال بروز موجی از اختلالات اضطرابی وسواس در دوران پساکرونا گفت: مردم پس از گذار از این بحران برای یک بازه زمانی مشخص احتیاط بیشتری به منظور پیشگیری از بیماری‌های عفونی خواهند داشت، اما این احتیاط به تدریج با گذشت زمان برطرف می‌شود.
عضو انجمن علمی روان‌پزشکان ایران اضافه کرد: در زمینه بیماری‌های انفرادی هم به دلیل ترس از بازگشت بیماری این احتیاط ادامه داشته و پس از گذشت مدت زمان ۳ تا ۴ ماه به وضعیت عادی بازمی‌گردد.


تداوم وسواس در دوران پساکرونا؛ مستلزم مراجعه به روانپزشک
فدایی تصریح کرد: پس از پایان همه‌گیری اما تداوم این وسواس، ضدعفونی، شست وشوی بیش از اندازه و همچنین اضطراب شدید به مفهوم تشدید زمینه اختلالات اضطرابی قبل از کرونا بوده و مستلزم مراجعه به روانپزشک و روانشناس برای معالجه و درمان است.


اختلال وسواس فکری - عملی یا اختلال وسواسی-جبری یک اختلال روانی است که در آن فرد افکار خاصی را به طور مکرر تجربه می‌کند و یا نیاز به انجام مکرر اعمال خاصی را احساس می کند تا حدی که باعث پریشانی یا اختلال در عملکرد عمومی فرد می‌شود.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون ۱۲۷ هزار و ۴۳۹ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو