ایمپلنت با لیزر چه مزایایی دارد؟

منبع: برترین ها

83

1400/8/18

12:18


لیزر در دندانپزشکی کاربردهای زیادی دارد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای لیرز در دندانپزشکی، ایمپلنت با لیزر است. این روش ایمپلنت مزایای بسیار زیادی هم برای بیمار و هم برای متخصص ایمپلنت دندان دارد.

برترین‌ها: دندانپزشکی با لیزر در دنیای امروزه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و به همین خاطر نیز بسیاری از خدمان دندانپزشکی با کمترین میزان درد و خونریزی انجام می‌شود. ایمپلنت با لیزر نیز یکی از مهم‌ترین خدمات دندانپزشکی با لیزر به حساب می‌آید. ایمپلنت با لیزر روشی است که در آن، کاشت ایمپلنت دندان به کمک لیزر انجام می‌شود. این روش روند بهبودی را کوتاه‌تر کرده و خونریزی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اگر بر اثر عوامل مختلفی، یک یا چند دندان طبیعی خود را از دست داده اید، باید برای درمان آن‌ها از روش‌های مختلف کاشت ایمپلنت مطلع شوید. کاشت ایمپلنت روش‌های مختلفی را در برمیگیرد، به طوری که هر یک از این روش‌ها به مرور زمان پیشرفت کرده و به وسیله‌ی تکنولوژی روز دنیا انجام می‌شوند. لازم به ذکر است هرچه قدر تکنولوژی پیشرفته‌تر باشد، دقت ایمپلنت بالاتر می‌رود.

ایمپلنت با لیزر چه مزایایی دارد؟

کاشت ایمپلنت با لیزر

ایمپلنت دندان در واقع همان کاشت دندان به شمار می‌آید، زیرا هنگامی که بیمار دندان دائمی خود را از دست می‌دهد به پزشک مراجعه می‌کند تا در محل دندان از دست رفته، کاشت ایمپلنت انجام دهد. در بعضی از مواقع پزشک با بررسی شرایط بیمار، روش ایمپلنت با لیزر را انتخاب می‌کند. این روش، روش کم تهاجمی تری محسوب می‌شود، زیرا بیمار درد کمتری حس کرده و به استرس کمتری دچار می‌شود. در نظر داشته باشید متخصص باید به روش‌های استفاده از لیزر تسلط کافی داشته باشد، زیرا تمامی امواج لیزری در حوزه دندانپزشکی قابل استفاده نیستند.

نحوه کاشت ایمپلنت با لیزر

لیزر با متمرکز کردن نور بر روی بافت مورد نظر، این امکان را برای دندانپزشک فراهم می‌کند که بافت مورد نظر را با کمترین میزان پارگی جراحی کند. همچنین جراح به کمک لیزر، لثه را به گونه‌ای برش می‌دهد که کمترین خونریزی را در پی داشته باشد.

کاربرد ایمپلنت با لیزر

کاربرد این روش تنها به دریل کردن لثه خلاصه نمی‌شود، بلکه کاربرد‌های دیگری نیز شامل می‌شود که عبارتند از:

لیفت سینوس: در روند ایمپلنت دندان، اگر ارتفاع استخوان در فک بالا به حد نصاب نرسد یا سینوس به فک نزدیک باشد، لیفت سینوس باید در اولویت قرار بگیرد. لازم به ذکر است لیفت سینوس به کمک لیزر به راحتی و با دقت بالا انجام می‌پذیرد.

آماده سازی بستر برای ایمپلنت: در برخی از موارد، پزشک تشخیص می‌دهد که بیمار قبل از انجام ایمپلنت به جراحی‌های دیگر و آماده سازی بستر ایمپلنت نیازمند می‌باشد. برای مثال هنگامی که استخوان موجود در لثه‌ی بیمار حالت طبیعی نداشته و نازک باشد، دندانپزشک برای جلوگیری از آسیب لثه و پایداری بیشتر آن، کار با لیزر را در اولویت خود قرار می‌داد.

درمان عفونت‌های احتمالی: دندانپزشک قبل از کاشت ایمپلنت، ابتدا لثه را به طور کامل بررسی می‌کند تا هیچگونه باکتری یا عفونتی نداشته باشد. اگر هنگام معاینه‌ی لثه، عفونت و باکتری خاصی را مشاهده کند، از طول موج‌های متفاوت لیزر استفاده کرده و آن‌ها را به طور کامل از بین می‌برد.

ایمپلنت با لیزر چه مزایایی دارد؟

برداشتن بافت جوانه: یکی از مفید‌ترین کاربرد‌های لیزر زمانی است که لثه‌ی بیمار به التهاب دچار می‌شود، زیرا پزشک پس از خارج کردن ریشه دندان، به کمک لیزر بافت روی سطح استخوان و ایمپلنت را پاکسازی می‌کند.

بلند کردن بافت لثه از روی پایه‌ی ایمپلنت: پس از اینکه جراح پایه‌ی ایمپلنت را در محل مورد نظر جایگذاری کرد، زمان برداشتن بافت لثه از روی پایه‌ی ایمپلنت فرا می‌رسد. جراح در این مرحله به منظور کاهش درد بیمار و کم کردن خونریزی از لیزر استفاده می‌کند.

بهبود زیبایی پروتز‌های دندانی بیمار: مرحله‌ی نهایی کاشت، نصب پروتز بر روی پایه‌ی ایمپلنت می‌باشد. در این مرحله جراح با استفاده از لیزر، پروتز را طبیعی‌تر نشان می‌دهد.

مزایای ایمپلنت با لیزر

درست است به کار بردن لیزر در درمان بیماری و استفاده آن در جراحی زیبایی، سرعت بهبودی و دقت کار را افزایش می‌دهد، اما از مزیت‌های دیگری نیز برخوردار بوده و به شرح زیر می‌باشد:

  • خونریزی بیمار در حین جراحی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.
  • دقت جراح تا حد چشمگیری افزایش پیدا کرده و جراحی با موفقیت بیشتری صورت می‌پذیرد.
  • محل جراحی به سرعت روند بهبودی را طی می‌کند.
  • احتمال عفونت و تورم در لثه کاهش می‌یابد.
  • احتمال آسیب دیدگی بافت لثه تا حد زیادی کم می‌شود.

انواع ایمپلنت با لیزر

در نظر داشته باشید لیزر برای کاشت ایمپلنت در تمامی موقعیت‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، زیرا لیزر انواع مختلفی دارد، به طوری که هر یک از آن‌ها در موقعیت‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین جراح باید با انواع لیزر آشنایی داشته و با توجه به شرایط بیمار، نوع لیزر و طول موج آن را مشخص کند.

به طور کلی انواع لیزر به کار رفته در دندانپزشکی به دو بخش تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

لیزر کم توان

این نوع لیزر در حقیقت همان لیزری است که در فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد و اکثرا برای درمان التهاب لثه و ترمیم سلولی به کار گرفته می‌شود.

لیزر پرتوان

جراح در حین عمل جراحی به منظور ایجاد شکاف، از لیزر‌های پر توان استفاده می‌کند.

عوارض ایمپلنت با لیزر

درست است که لیزر در تمام رشته‌های پزشکی جایگاه خود را تثبیت کرده است، اما هنوز هم برخی از افراد معتقدند که لیزر به اندام‌های داخلی بدن آسیب می‌رساند. شاید این جمله به طور کامل درست نباشد، اما در نظر داشته باشید لیزر زمانی به بدن آسیب وارد نمی‌کند که طول موج دستگاه‌های مربوط به آن توسط پزشک متخصص کنترل شده باشد، در غیر این صورت آسیب‌های جبران ناپذیری به وقوع می‌پیوندد. همچنین جراح برای استفاده از لیزر باید از عینک مخصوص استفاده کند، در غیر این صورت قرنیه‌ی چشم او به آسیب دچار می‌شود.

ایمپلنت با لیزر چه مزایایی دارد؟

هزینه‌ی ایمپلنت با لیزر

اگر با مطالعه‌ی این مطلب به کاشت این نوع ایمپلنت تمایل پیدا کرده اید و نسبت به هزینه‌ی آن کنجکاو هستید، باید به اطلاع شما برسانیم که این روش در مقایسه با سایر روش‌های سنتی، هزینه‌ی بیشتری دارد، زیرا روش مدرن و جدیدی تری محسوب شده و از دقت بالاتری برخوردار می‌باشد. همچنین شرایط دندان بیمار، تعداد دندان‌های ایمپلنت شده و حق ویزیت دندانپزشک در مقدار هزینه تاثیر گذار خواهند بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو