نمایش «سه‌گانه کوکر» عباس کیارستمی در برنامه آنلاین سینمای مدرن استانبول

118

1400/8/18

13:04


یکی از موفق‌ترین سه‌گانه‌های تاریخ سینمای ایران ساخته زنده‌یاد عباس کیارستمی در برنامه آنلاین سینمای مدرن استانبول به نمایش درآمد.

نمایش «سه‌گانه کوکر» عباس کیارستمی در برنامه آنلاین سینمای مدرن استانبول

گروه سینمایی هنرآنلاین: برنامه نمایش سه‌گانه سینمای مدرن استانبول ویژه اکران آنلاین سه‌گانه‌های مشهور سینمایی از چهار گوشه جهان در ترکیه است و هر ماه سه فیلم از کارنامه دو فیلمساز در این برنامه به نمایش درمی‌آید.

اکران آنلاین «سه‌گانه کوکر» زنده‌یاد عباس کیارستمی از ۲۵ اکتبر (حدود دو هفته پیش) آغاز شد و پس از پایان آن نوبت به نمایش سه‌گانه «شیلی» از پاتریسیو گوسمان، فیلمساز نامدار شیلیایی می‌رسد که تا اواخر یازدهمین ماه از سال رو به پایان میلادی ادامه می‌یابد. نمایش آنلاین این فیلم‌ها رایگان است و همه می‌توانند به وبسایت آن دسترسی داشته باشند.

مرحوم کیارستمی سه‌گانه «کوکر» خود را بین سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۴ در روستایی به همین نام در شمال ایران ساخت. «خانه دوست کجاست؟» نخستین، ساده‌ترین و داستانگوترین فیلم این سه‌گانه است که به گونه‌ای نام کیارستمی را سر زبان‌ها انداخت و تقریبا در همه جای دنیا دیده شد. داستان درباره پسرکی به نام احمد است که از روستای خود کوکر به دهکده همسایه می‌رود تا دفتر مشق همشاگردی‌اش را به دست او برساند.

43344AA0-C940-4356-9A4D-8C3C6479918D

«زندگی و دیگر هیچ» دومین فیلم از سه‌گانه کوکر کیارستمی است که سال ۱۹۹۲ ساخته شد و نخستین بار در بخش نوعی نگاه جشنواره کن به نمایش درآمد. این فیلم مستند-داستانی روایت سفر کیارستمی و پسرش به شمال ایران پس از زلزله سال ۱۹۹۰ یا ۱۳۶۹ است که ۳۰ هزار کشته داشت و نیم میلیون نفر را آواره کرد. آنها در جستجو برای یافتن بازیگران «خانه دوست کجاست؟» راهی شمال می‌شوند و ماجراهای آن را در «زندگی و دیگر هیچ» به تصویر می‌کشند.

پایان‌بخش سه‌گانه «کوکر» هم «زیر درختان زیتون» است که سال ۱۹۹۵ در شصت و هفتمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار نماینده سینمای ایران در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان بود. داستان در همان شمال زلزله‌زده می‌گذرد و درباره ماجراهای تولید «زندگی و دیگر هیچ» است، البته با حضور یک بازیگر حرفه‌ای یعنی زنده‌یاد محمدعلی کشاورز و روایت رویبدن غنچه عشق در پس آوارهای زلزله بین دو جوان.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو