رئیس پارلمان تونس که اختیاراتش توسط رئیس جمهوری این کشور معلق شده، اعلام کرد، اگر حل بحران سیاسی تونس در گرو استعفای وی است، او آماده استعفاست.

راشد الغنوشی، رئیس پارلمان تونس در گفت‌وگو با روزنامه الصباح گفت، اگر راه حل در استعفای وی نهفته است در این کار درنگ نخواهد کرد چرا که پست و منصب گذراست و او رئیس پارلمان به دنیا نیامده است.

وی افزود، تونس دو گزینه پیش رو دارد یا قیس سعید، رئیس جمهوری کشور از اقدامات فوق العاده‌ای که اتخاذ کرده، برگردد یا اینکه بحران ادامه داشته باشد و موازین قدرت یا انتخابات زودهنگام به آن خاتمه دهد.

رئیس جنبش النهضه در ادامه به مکالمات تلفنی خود با هشام المشیشی، نخست وزیر تونس در ۲۵ ژوئیه اشاره کرد و گفت، یک یا دو ساعت پس از کودتا با او تلفنی صحبت کرده است. در یکی از این گفت‌وگوها المشیشی گفته که می‌داند در این روز نشستی در کاخ ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و او هم در این نشست حضور خواهد داشت. المشیشی در تماس تلفنی دیگر به الغنوشی گفته که مورد اهانت قرار گرفته است؛ اما همچنان خود را نخست وزیر می‌داند تا اینکه یک روز بعد استعفا کرد.

قیس سعید، ۲۲ سپتامبر طی حکم ریاستی، ریاست دو قوه مجریه و مقننه را برعهده گرفت‌. او همچنین ۲۵ سپتامبر فعالیت پارلمان و مصونیت قضایی نمایندگان را معلق و نخست وزیر را برکنار و اعلام کرد، تا زمان تشکیل دولت جدید، مسؤولیت اجرایی کشور را خود برعهده گرفت که مخالفان از جمله الغنوشی، این اقدام او را به منزله کودتا علیه دولت به حساب آورده‌اند.

همچنین کمپین "شهروندان ضد کودتا" ابتکارعملی را برای حل بحران سیاسی تونس متشکل از بازگشت فعالیت پارلمان و اصلاح سیستم رای گیری و دعوت به انتخابات زودهنگام پارلمانی و ریاست جمهوری مطرح کرد.

این کمپین که نمایندگان و مشاوران سابق سعید هم به آن پیوسته‌اند، نقشه راهی را برای بازگشت به روند قانون اساسی، نجات کشور از این انزوای بین‌المللی که مسببش تصمیمات رئیس جمهوری است، پیشنهاد داده است.

این نقشه راه شامل فراخوان برای گفت‌وگوی ملی تحت نظارت سازمان‌های ملی، تشکیل دولت نجات ملی متشکل از اشخاص باکفایت، تمرکز بر دادگاه قانون اساسی و ترکیب مجدد کمیسیون انتخابات و ارتباطات سمعی و بصری می‌شود.