رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید زمان اعلام برنامه اقتصادی را اعلام کند، ما منتظر برنامه های اقتصادی دولت هستیم و اینکه در حوزه سیاست پولی، تجاری و مالی چه برنامه ای دارد.

شمس الدین حسینی در جلسه علنی امروز ( سه شنبه) و بعد از قرائت گزارش وزیر اقتصاد درباره بازار بورس گفت: همیشه بازار سرمایه مهم بوده اما در ۲ سال اخیر در اقتصاد ایران حساسیت مضاعفی پیدا کرده است؛ بازار سرمایه مهم است زیرا کارکرد اصلی آن تامین مالی تولید و فعالیت های اقتصادی است که اگر این اتفاق نیفتد با یکی از مشکلات ساختاری یعنی کاهش رشد اقتصادی کماکان مواجه خواهیم بود.اما چه ویژگی سبب شده که حساسیت بازار سرمایه افزایش یابد؛ سال گذشته بنا به دلایلی مانند رشدهای اغوا کننده، دعوت بی وجه مقامات برای حضور مردم عادی در بازار سرمایه و افزایش اصطکاک مالی یا عدم شفافیت اطلاعات سبب شد که تعداد زیادی از مردم که طبقات متوسط رو به پایین بودند در بازار سرمایه حضور یابند و پس اندازهای اندک و دارایی های ضروری خود و کالاهای مصرفی مانند خودرو و خانه را بفروشند و در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنند تا سودی عایدشان شود اما متاسفانه در شرایط تورمی نه تنها سودی عایدشان نشد بلکه دارایی هایشان را از دست دادند.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس افزود: در این شرایط مقامات اقتصادی باید برنامه و سیاست اقتصادی شان را اعلام کنند البته اگر این سیاست ها در مسیر تاکید بر کارکرد اقتصادی و توجه به این حساسیت اقتصادی نباشد پاسخگوی دغدغه های اقتصادی و اجتماعی مردم نیست؛ انتظار داریم امروز اگر مسئولان اقتصادی پشت تریبون قرار می گیرند بگویند برای بهبود کارکرد اقتصادی بازار سرمایه و رفع حساسیت اجتماعی چه برنامه ای دارند.در ماه های اخیر از شرایط نابه سامان سال گذشته فاصله گرفتیم اما بنده به عنوان کارشناس تاکید می کنم اگر شرایط مشابه گذشته شود هیچ ساز وکاری در بازار سرمایه انجام نشده است و باید به جبران زیان ها بیاندیشیم و از زیان های آتی پیشگیری کنیم.

انتقاد تند و تیز وزیر اقتصاد احمدی‌نژاد از سردرگمی تیم اقتصادی رییسی/ حسینی: دولت باید زمان اعلام برنامه اقتصادی را اعلام کند

وی ادامه داد: ما متولی بازار سرمایه نیستیم بلکه متولی نظارت هستیم اولین سوال این است که بسته سیاست اقتصادی دولت چیست؟ بازار سرمایه جدا از سایر بازارهای اقتصادی نیست مگر می شود رشد اقتصادی صفر و تورم زیر 50 درصد باشد و به مردم بگوییم بازار سرمایه با نظارت های ما بهبود پیدا کرده است. نظارت مهم است اما امروزه وقت آن است که دولت بسته های اقتصادی را باز کند اما متاسفانه به این امر توجهی نکرده است.دولت باید زمان اعلام برنامه اقتصادی را اعلام کند، ما منتظر برنامه های اقتصادی دولت هستیم و اینکه در حوزه سیاست پولی، تجاری و مالی چه برنامه ای دارد. امروزه فعالان اقتصادی حتی سهامداران حقوقی نمی دانند که دولت برای مدیریت اقتصاد چه برنامه ای دارد و وقتی در جریان این موضوع نیستند منجر به بی اعتمادی می شود.

حسینی یادآور شد: دولت باید اعلام کند که برای حفظ و جلب 40 درصد رشد نقدینگی در حین اجرای برنامه های مدیریت نقدینگی چه اقدامی قرار است انجام دهد، ما به عنوان نماینده کمیسیون می توانیم راهکار ارائه کنیم اما منتظر برنامه های دولت هستیم البته این انتظار زمانی دارد و نباید بنشینیم و کماکان به تحلیل گذشته اکتفا کنیم؛ 8 ماه از سال گذشته و بانک مرکزی سال گذشته احکام متعددی از قانون بودجه برای تسهیل سرمایه گذاری در بازار سرمایه پیش بینی و اجرا کردیم و هفته گذشته با شرکت های تامین سرمایه نشستی برگزار کردیم امااجازه نمی دهد که بسته ها اجرا شود. چه کسی باید این مشکل را در دولت حل کند.

حسینی ادامه داد: وزیر اقتصاد باید خطوط راهنمای بازار سرمایه را به طور شفاف اعلام کند و همچنین دولت و مقامات اقتصادی و وزیر اقتصاد برنامه های خود را در کاهش و مدیریت سیستم ریسک مالی ارائه کنند و باید اعلام کنند که برای پوشش های ریسک به ویژه سهامداران خرد و جبران خسارات چه برنامه ای دارند؛ امروزه در دولت نهادهای مختلفی ایجاد می شود اما نمی دانیم شورای عالی بورس در سیاستگذاری چه برنامه ای دارد در حالی که باید در سیاستگذاری کشور ایفای نقش کنیم.