شب ها ساعت ۱۰ بخوابید تا بیماری قلبی نگیرید

منبع: روزیاتو

81

1400/8/18

19:19


شب ها ساعت ۱۰ بخوابید تا بیماری قلبی نگیرید

شب ها ساعت ۱۰ بخوابید تا بیماری قلبی نگیرید

خوابیدن در «ساعت طلایی» یعنی بین ۱۰ تا ۱۱ شب خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. این نتیجه ی یک پژوهش گسترده است.

دانشمندان پی بردند میان ساعت خواب و حمله و سکته قلبی، به ویژه در زنان، ارتباط وجود دارد. به علاوه، این خطر در کسانی که تا دیر وقت بیدار می مانند، بیشتر است.

این پژوهش که توسط دانشگاه اکستر ِ انگلیس صورت گرفته، می گوید خواب بعد از نیمه شب ممکن است به قلب آسیب وارد کند چون احتمال دیدن نور صبح کمتر می شود، امری که باعث بر هم خوردن ساعت طبیعی بدن می گردد.

دانشمندان در این پژوهش به بررسی داده های به دست آمده از بیش از ۸۸ هزار بریتانیایی ۴۳ تا ۷۴ ساله پرداختند.

دانشمندان از شرکت کنندگان پژوهش خواستند به مدت یک هفته ترکرهای (Tracker) مچی به دست کنند و با آن ساعت خواب و بیداری آن ها را دنبال کردند. سؤالاتی هم از آن ها درباره ی سبک زندگی شان پرسیدند.

داده های به دست آمده با سابقه ی پزشکی ۵ سال گذشته ی شرکت کنندگان از جهت بیماری، حمله و سکته و نارسایی قلبی مقایسه شد.

دانشمندان متوجه شدند پایین ترین میزان مشکلات قلبی در کسانی وجود داشت که همیشه بین ساعت ۱۰ تا ۱۱ شب می خوابیدند.

کسانی که بعد از نیمه شب می خوابیدند، احتمال ابتلا به مشکلات قلبی در آن ها ۲۵ درصد بیشتر بود.

این تحقیق نشان داد خوابیدن پیش از ساعت ۱۰ شب نیز احتمال بروز مشکلات قلبی را ۲۴ درصد بیشتر ساخته بود. علاوه بر این، احتمال ابتلا به این مشکلات در کسانی که بین ۱۱ و ۱۲ شب می خوابیدند ۱۲ درصد بیشتر بود.

دانشمندان در این پژوهش که در نشریه ی علمی European Heart Journal منتشر شده، به این نتیجه رسیدند که تشویق افراد به داشتن یک ساعت خواب منظم می تواند به جلوگیری از بیماری های قلبی «با صرف کمترین هزینه» کمک کند.

دکتر دیوید پلنز، سرپرست نویسندگان این پژوهش می گوید: «بدن یک ساعت داخلی بیست و چهار ساعته دارد که به آن ریتم شبانه روزی می گویند و به تنظیم عملکرد فیزیکی و روانی ما کمک می کند.»

«نتایج این تحقیق می گوید زود یا دیر خوابیدن احتمال بر هم خوردن ساعت داخلی بدن را بیشتر می کند و پیامدهای مضری برای سلامت قلبی عروقی ما دارد.»

دکتر پلنز می گوید: «تحقیق ما نشان داد بهترین زمان برای خوابیدن مقطع مشخصی در چرخه ی بیست و چهار ساعته ی بدن است و هر زمانی جز آن ممکن است برای سلامت ما مخرب باشد.»

«بیشترین احتمال خطر را ساعات بعد از نیمه شب داشت، چون ممکن است احتمال دیدن نور صبح که ساعت داخلی بدن را از نو تنظیم می کند، کاهش یابد.»

این تحقیق نشان داد ارتباط میان ساعت خواب و خطر بروز بیماری قلبی در زنان بیشتر بود، امری که ممکن است به دلیل تفاوت های هورمونی و یائسگی زنان باشد.

مردانی که تا بعد از نیمه شب بیدار می ماندند، دچار بیماری نشده بودند، گرچه احتمال بروز مشکلات قلبی در مردانی که پیش از ساعت ۱۰ شب می خوابیدند بیشتر بود.

دکتر پلنز می گوید: «ممکن است یک تفاوت جنسیتی در نحوه ی عکس العمل دستگاه درون ریز بدن به مختل شدن ریتم شبانه روزی وجود داشته باشد.»

«از طرفی دیگر، بالاتر بودن سن شرکت کنندگان می تواند یک عامل مختل کننده در پژوهش باشد چون خطر بروز مشکلات قلبی عروقی در زنان بعد از یائسگی افزایش پیدا می کند. این بدان معنی است که ممکن است میان زنان و مردان هیچ تفاوتی از جهت شدت ارتباط میان ساعت خواب و خطر بروز مشکلات قلبی وجود نداشته باشد.» تحقیقات نشان داده کاهش سطح استروژن در بدن زنان بعد از یائسگی، خطر بروز بیماری قلبی را در آن ها افزایش می دهد.

این پژوهش می گوید تشویق مردم به خوابیدن پیش از ساعت ۱۱ شب ممکن است خطر ابتلا به بیماری قلبی را در میلیون ها نفر کاهش دهد.

دکتر پلنز می گوید: «گرچه یافته های ما نشان نداده میان ساعت خواب و خطر بروز بیماری قلبی رابطه ی مستقیم علت و معلولی وجود دارد، اما مسأله ی زمانبندی خواب را یک ریسک فاکتور نشان داده که امکان تأثیرگذاری در سلامت قلبی عروقی ما را دارد. و این مستقل از دیگر ریسک فاکتورها و ویژگی های مربوط به خواب بوده است.»

«اگر یافته های ما در دیگر پژوهش ها هم به اثبات برسد، زمانبندی خواب و رعایت اصول پایه ای بهداشت خواب می تواند یک روش کم هزینه برای کاهش خطر بروز بیماری های قلبی در جامعه باشد.»

دانشمندان می گویند باید به خاطر داشت که این پژوهش از وجود یک رابطه ی غیر مستقیم و نه یک رابطه ی مستقیم علت و معلولی میان ساعت خواب و خطر ابتلا به مشکلات قلبی حکایت دارد و به تحقیقات بیشتری در اینباره نیاز است. با این حال، در اهمیت خواب برای سلامت کلی بدن، از جمله سلامت قلبی عروقی، تردیدی نیست و همه ی افراد بزرگسال باید ۷ تا ۹ ساعت خواب شبانه داشته باشند.

دانشمندان همچنین تأکید دارند که نباید فراموش کرد که خواب تنها عامل مؤثر بر سلامت قلب نیست و سبک زندگی افراد نیز تأثیر به سزایی در این مسأله دارد. به همین دلیل باید همواره از میزان فشار خون و کلسترول خود آگاه باشید، وزن مناسبی داشته باشید، به طور منظم ورزش کنید، مصرف نمک را کم کنید، از مشروبات الکلی پرهیز کنید و رژیم غذایی متعادلی داشته باشید.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 5 / 5. تعداد رای: 1

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو