SPF چیست؟ بهترین SPF برای کرم ضد آفتاب چقدر است؟

منبع: تالاب

101

1400/8/18

19:25


SPF چیست؟ بهترین SPF برای کرم ضد آفتاب چقدر است؟

مهم‌ترین نکته برای خرید کرم ضد آفتاب، این است که به میزان فاکتورهای محافظتی آن توجه کنیم و معنای آن‌ها را بدانیم. SPF نخستین فاکتور تعریف شده برای کرم ضد آفتاب است و به همین علت در میان مردم بیشتر شناخته می‌شود. تصور عموم بر این است که هر چه عدد SPF بیشتر باشد، مقاومت پوست در برابر پرتوهای مضر خورشید نیز بیشتر می‌شود.

 

اکنون زمان آن رسیده که با این فاکتور محافظتی بیشتر آشنا شویم و بدانیم دقیقا چه تاثیری بر عملکرد محصول دارد. همچنین باید شرح دقیقی از اصطلاحات تازه‌تر شامل PA+ و PPD ارائه دهیم و کلیه ابعاد یک کرم ضد آفتاب را بررسی کنیم.

 

استفاده از محصولات آبرسان نیز به کمک ضد آفتاب‌ها می‌آید و به دفع رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. لیست قیمت کرم مرطوب کننده در سایت‌های معتبری همچون پیشگام نگار آمده است. با مراجعه به قسمت بلاگ این سایت می‌توانید اطلاعات زیادی به دست آورید و بهترین خرید اینترنتی خود را داشته باشید.

 

SPF به چه معنا است؟

SPF مخفف Sun Protection Factor است و میزان محافظت از پوست در برابر UVB را نشان می‌دهد. این اشعه ماوراء بنفش تاثیرات مخرب بسیاری بر پوست داشته که خلاصه‌ای از آن به شرح زیر است:

UVB پوست را قرمز، متورم، ملتهب و آفتاب سوخته می‌کند و هدف اصلی آن اپیدرم است. اپیدرم یا لایه شاخی پوست، خارجی‌ترین لایه پوست است که وظیفه مراقبت و محافظت از بافت کلی پوست و لایه‌های زیرین را به عهده دارد. این لایه باید مرطوب و آرام بماند و هرگز دچار تحریک، خارش و سوختگی نشود.

UVB عامل رایج‌ترین و کم‌خطرترین انواع سرطان پوست است. هنگامی که پوست طی سالیان دراز در معرض آفتاب قرار گیرد ممکن است جهش سلولی و پدید آمدن سلول‌های سرطانی را تجربه کند.

سرطان ملانوما با اثر UVA، که به آن خواهیم پرداخت، ایجاد می‌گردد. اما با اثر آنی اما شدید آفتاب سوختگی عمیق و تاول بدخیم نیز می‌تواند ایجاد گردد. ملانوما کشنده است.

 

اندازه گیری SPF

عدد SPF مقاومت پوست در برابر اثر UVB یا همان آفتاب سوختگی را بیان می‌کند. اگر یک فرد در حالت عادی پس از گذشت 15 دقیقه دچار آفتاب سوختگی شود، با مصرف یک محصول با SPF 30 مقاومت پوست خود در برابر قرمزی و التهاب را تا 30 برابر افزایش داده است. حال پوست او پس از گذشت 450 دقیقه یا 7/5 ساعت آفتاب سوخته می‌شود و تا آن زمان از این عارضه در امان می‌ماند.

 

قیمت کرم ضد آفتاب به این فاکتور محافظتی بستگی دارد. معمولا هر چه عدد SPF بیشتر باشد، قیمت محصول نیز بیشتر است. هر چند عوامل دیگر مانند بافت ضد آفتاب و فیزیکی یا شیمیایی بود آن نیز تعیین کننده اند که از این بحث خارج است.

 

SPF چیست؟ بهترین SPF برای کرم ضد آفتاب چقدر است؟

چرا باید کرم ضد آفتاب را هر 2 ساعت یک بار تجدید کنیم؟

حساسیت افراد نسبت به اشعه ماوراء بنفش یا UV با یکدیگر فرق دارد. هرگز نمی‌توان فهمید که پوست یک نفر دقیقا پس از گذشت چه زمانی آفتاب سوخته می‌شود و سپس برای او کرم ضد آفتاب ویژه‌ای فرموله کرد. شدت طول موج اشعه ماوراء بنفش در طول روز، فصول مختلف، موقعیت‌های جغرافیایی مختلف و اقلیم‌های متنوع فرق دارد و نسبت به دست آمده از تاثیر عدد SPF با توجه به تمامی این موارد دچار تغییر می‌شود.

 2 ساعت پس از استفاده از کرم ضد آفتاب آن را تمدید کنید و از سلامت پوست خود در برابر نور خورشید مطمئن شوید. پیش از مصرف این محصول اطمینان حاصل کنید که مقدار مناسبی از آن را به پوست خود بزنید. یکی دیگر از مشکلاتی که نیاز به تمدید کرم ضد آفتاب را افزایش می‌دهد این است که افراد تنها از 25 تا 50 درصد مقدار توصیه شده از محصول را استفاده می‌کنند.

 

آیا SPF بیشتر برابر با بهترین محافظت است؟

یک کرم ضد آفتاب نمی‌تواند صد در صد اشعه UVB را مسدود کند. اعداد پایین این فاکتور محافظتی مانند 15 تفاوت چندانی با اعدادی مانند 50 ندارند.

SPF 15 می‌تواند 93 درصد UVB را مسدود کند.

SPF 30 می‌تواند 97 درصد UVB را مسدود کند.

SPF 50 می‌تواند 98 درصد UVB را مسدود کند.

SPF 100 می‌تواند 99 درصد UVB را مسدود کند.

 

UVA و فاکتورهای محافظتی مربوط به آن

UVA

UVA همان اشعه‌ای است که رنگ پوست را تغییر می‌دهد و باعث برنزه شدن آن می‌شود. UVA پوست را قرمز نمی‌کند و باعث التهاب آن نمی‌شود؛ بلکه بر سنتز رنگدانه‌ها اثر می‌گذارد و با تاثیر عمقی بر پوست، DNA آن را مستقیما مورد صدمه قرار می‌دهد. به این ترتیب، احتمال بروز سرطان پوست و ملانوما، که به تولید ملانین بیش از حد اشاره دارد، افزایش یافته و سلامت فرد به صورت جدی مورد تهدید قرار می‌گیرد.

 

پیری زودرس و ایجاد چین و چروک از جمله اثرات دیگر UVA هستند که با تخریب کلاژن و الاستین پوست به وجود می‌آیند. هنگامی که پروتئین‌های ساختاری پوست از بین بروند، پوست استحکام و قوام خود را از دست می‌دهد و بازسازی آن متوقف می‌شود. با انعطاف ناپذیری پوست و فقدان اثر ترمیم کنندگی، چروکیدگی و افتادگی پوست افزایش می‌یابد و پوست پیر می‌شود.

 

UVA عامل ایجاد کک و مک و لک و تیرگی است. این اشعه همان اشعه‌ای اس که در سولاریوم کاربرد دارد. UVA برخلاف UVB از شیشه‌ها عبور می‌کند و ابرها نیز نمی‌توانند برای آن فیلتر ایجاد کنند.

 

SPF چیست؟ بهترین SPF برای کرم ضد آفتاب چقدر است؟

فاکتورهای محافظتی مربوط به UVA

به جز دو فاکتور زیر، UVAPF، Star Rating System و موارد دیگر برای اندازه گیری این پرتو فرا بنفش ابداع شده اند که به اندازه PPD و PA+ محبوب نیستند. این فاکتورها نیز بر قیمت کرم ضد آفتاب تاثیر دارند و با افزایش خود، آن را افزایش می‌دهند.

 

PPD

این فاکتور محافظتی مخفف Persistent Pigment Darkening است. اندازه گیری PPD به میزان زمان لازم برای تیره شدن پوست و تولید ملانین اشاره دارد و PPD 10 زمان تیره شدن پوست را 10 برابر بیشتر به تعویق می‌اندازد. 

 

PA +

PA مخفف Protection Grade of UVA یا درجه حفاظت UVA است که به دنبال PPD استفاده می‌شود و محدوده PA+  تا PA+++ را دربرمی‌گیرد.

PA+ برابر با PPD 2 تا 4 است.

PA++ برابر با PPD 4 تا 8 است.

PA+++ برابر با PPD 8 تا 16 است.

PA++++ برابر با PPD بالای 16 است.

 

در انتها

همه انواع ضد آفتاب در فروشگاه اینترنتی پشگام نگار موجود اند و شما می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید. کرم ضد آفتاب باید طیف گسترده باشد و از پوست در برابر هر دو اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. استفاده از عینک آفتابی، دستکش و سایر مواردی که نفوذ آفتاب به پوست را کم می‌کنند، راهی برای بهتر شدن اثر ضد آفتاب‌ها است. به پوشش، لایف استایل و سبک زندگی خود دقت کنید تا پوستی سالم و درخشان داشته باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو