کبری محمدی، فعال عرصه دوخت سنتی: جامعه هنری جوان تشنه دیدن مستندهایی درباره زندگی هنرمندان قدیمی است

69

1400/8/19

01:22


یکی از فعالان عرصه دوخت‌های سنتی می‌گوید جامعه هنری جوان برای افزایش تجربه و همچنین درک روند رشد چهره‌های مطرح هنری، تشنه مشاهده مستندهایی درباره زندگی هنرمندان قدیمی است.

کبری محمدی، فعال عرصه دوخت سنتی: جامعه هنری جوان تشنه دیدن مستندهایی درباره زندگی هنرمندان قدیمی است

گروه مد و لباس هنرآنلاین: کبری محمدی از فعالان عرصه دوخت‌های سنتی درباره روند فعالیت‌های خود و شرایط حاکم بر این عرصه به خبرنگار هنرآنلاین گفت: باید پذیرفت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان این عرصه در شرایط کنونی تأمین مواد اولیه است و من بشخصه که تمرکز خود را روی هنرهای پته‌دوزی و بلوچ دوزی گذاشته‌ام به‌وضوح و از نزدیک با این مسئله درگیر بوده‌ام که نبود دسترسی به مواد اولیه، از اصالت آثار کاسته و هویت محصولات نهایی را زیر سؤال برده است.

او افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل موجود در حوزه سوزن‌دوزی به بالا بودن هزینه کار و زمان بر بودن فعالیت من و همکارانم بازمی‌گردد که به دلیل نبود درک درست درباره این موضوعات، نه‌تنها مخاطبان حاضر به پرداخت رقم‌های استاندارد به آثار ما نیستند بلکه توقعاتشان هم از این عرصه هنری پایین آمده و همین یک زنگ خطر برای هنر معاصر در این زمینه به شمار می‌رود.

محمدی در ادامه به نبود تبلیغات پویا و مؤثر درباره انواع سوزن‌دوزی و طیف وسیع هنرمندان فعال در این حوزه اشاره و تصریح کرد: به‌عنوان‌مثال، جامعه هنری جوان به‌منظور افزایش تجربیات خود و همچنین درک روند رشد چهره‌های مطرح هنری، تشنه مشاهده مستندهایی درباره زندگی هنرمندان قدیمی هستند.

این فعال عرصه دوخت‌های سنتی با اشاره به اینکه نباید از اهمیت نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های هنری در معرفی و توسعه فعالیت هنرمندان غافل شد، اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا بهانه‌ای برای لغو برگزاری بسیاری از رویداد بوده است اما به‌هرروی جامعه هنری نیازمند فضا و فرصت جایگزینی برای نمایش آثار خود هستند و امید است در ماه‌های پیش رو، نه‌فقط در تهران که در سراسر کشور فرصت برپایی نمایشگاه‌های مرتبط با این حوزه فراهم شود.

او همچنین بر لزوم توسعه فعالیت‌های پژوهشی در زمینه دوخت‌های سنتی ایرانی تأکید و تصریح کرد: هرچند که هزینه پژوهش بسیار بالاست اما این مسئله نباید عاملی برای رکود اقدامات در این بخش باشد چراکه اگر گذشتگان میراثی را برای ما به یادگار گذاشته‌اند، ما در کنار کار خود موظف به تشریح و توضیح آن برای آیندگان هستیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو