کدام گلدان برای گیاهانم مناسب‌ است؟

منبع: فوت و فن

164

1400/8/19

07:48


کدام گلدان برای گیاهانم مناسب‌ است؟

در هنگام انتخاب گلدان برای گیاهان خانگی‌تان گیاه، دکور خانه و توانایی گیاهان خانگی‌تان را در نظر بگیرید. برای اینکه مثل یک حرفه‌ای گلدان‌تان را انتخاب کنید با ما همراه باشید.

گلدان را با گیاه هماهنگ کنید

اکثر گیاهانی که تهیه می‌کنیم در گلدان‌های پلاستیکی ساده به فروش می‌رسند. تقریبا اکثر ما ترجیح می‌دهیم بلافاصله این گلدان را با گلدانی زیبا عوض کنیم. در این بین انتخاب‌های زیادی داریم و می‌توانیم از بین انواع و اقسام گلدان‌هایی که در بازار است گلدانی تهیه کنیم.

ساده‌ترین کار گلدان آن است که میزان مناسبی از خاک یا مخلوط غیر خاکی که برای رشد گیاه لازم است را برایش فراهم کند. این به آن معنی است که گلدانی که انتخاب می‌کنید باید با سایز گیاه‌تان هماهنگ باشد. گلدان‌هایی که نسبت به گیاه بزرگ‌ترند باعث می‌شوند گیاه رشد ضعیفی داشته باشد چرا که خاک برای مدتی طولانی بیش از حد مرطوب می‌ماند. اگر گیاه را در گلدانی که برایش کوچک است بکارید هم با مشکلاتی رو به رو خواهید شد. اولا که ریشه‌های گیاه فضای خالی برای رشد بیشتر نخواهند داشت (در این حالت ریشه‌ها تمام فضای خاک را پر می‌کنند و رشد گیاه متوقف می‌شود). این گیاهان بعد از مدتی گلدان‌شان را می‌اندازند چرا که گلدان وزن کمی دارد و نمی‌تواند گیاه را نگه دارد.

سوراخ زهکش

  • سوراخ زهکش یکی از اساسی‌ترین اجزایی است که هر گلدانی باید داشته باشد. بدون این سوراخ‌ها آب اضافی در انتهای گلدان جمع شده موجب پوسیدگی ریشه و در نهایت مرگ گیاه خواهد شد.
  • به خاطر این سوراخ‌های زهکش است که هر گلدانی باید زیر گلدانی داشته باشد تا آب اضافه‌ای که از خاک خارج می‌شود روی زمین نریزید. در هنگامی آبیاری گیاه مواظب باشی آنقدر به آن آب ندهید که از زیر گلدانی هم بیرون برید و خانه را کثیف کند.
  • برخی گلدان‌های فانتزی هم هستند که سوراخ زهکش ندارند. اینکه بدانید باید دقیقا چه مقدار به گیاهی که در این نوع گلدان‌ها کاشته اید آب بدهید که نه زیاد باشد و در خاک انباشته شود و نه کم که گیاه تشنه بماند، خیلی سخت است و نیاز به مهارت بیشتری نسبت به گلدان‌های معمولی دارد. پس یا این گلدان‌ها را تهیه نکنید و یا قبل از کاشت گیاه درون آنها خودتان در ته گلدان چند سوراخ زهکش ایجاد کنید. البته بعضی افراد حرفه‌ای می‌توانند بدون ایجاد سوراخ زهکش، و تنها با آبیاری کم، در این گونه گلدان‌ها با موفقیت گیاه پرورش دهند.
  • نکته: اگر نمی‌توانید این گلدان‌های فانتزی را سوراخ کنید و همچنان می‌خواهید آنها را به دکور خانه‌تان اضافه کنید، گیاه‌تان را درون گلدانی معمولی و دارای زهکش بکارید و سپس این گلدان را درون گلدان فانتزی قرار دهید. گلدان فانتزی را بزرگ‌تر از گلدان معمولی گیاه تهیه کنید. به این ترتیب هم گیاه‌تان درون گلدانی با زهکش کاشته شده و هم از ظاهر زیبای گلدان فانتزی استفاده کرده اید.

انواع مختلف گلدان

زمانی گلدان سفالی معمول‌ترین نوع گلدان بود. گلدان‌های سفالی جذابند، سنگین اند (برای گیاهان بزرگ و سنگین مناسب اند) و بر روی بدنه‌شان منفذ دارند (مناسب برای بروملیادها، کاکتوس‌ها، ارکیده‌ها، سرخس‌ها و ساکولنت‌ها). متاسفانه گلدان‌های سفالی به راحتی می‌شکنند، گیاهی که در آنها کاشته می‌شود به دفعات بیشتری نیاز به آبیاری دارد و تمیز کردن آنها هم سخت است. به علاوه این گلدان‌ها امروزه گران‌ شده اند.

امروزه محبوب‌ترین گلدان‌ها، گلدان‌های پلاستیکی هستند. این گلدان‌ها به هر رنگی که فکرش را بکنید پیدا می‌شوند، سبک هستند، راحت تمیز می‌شوند و ارزانند. چون پلاستیک رطوبت خاک گیاه را جذب نمی‌کند، گیاهانی که در گلدان‌های پلاستیکی کاشته می‌شوند نیاز به آبیاری کمتری دارند، این یکی از اصلی‌ترین برتری‌های گلدان‌های پلاستیکی در برابر گلدان‌های سفالی است. معمولا گلدان‌ پلاستیکی گلدانی مقاوم است اما اگر هوا خیلی سرد شود ممکن است بشکند.

دیگر موادی که از آنها برای ساخت گلدان استفاده می‌کنند شامل فلز، حصیر، چوب، ظروف لعابی و شیشه است. موادی که در بالا اشاره شد بیشتر برای ساخت گلدانی به کار می‌رود که گلدان اصلی گیاه را می‌پوشاند.

گلدان‌ها در سایزهای مختلفی یافت می‌شوند. قطر دهانه گلدان بسیار مهم است. در اکثر گلدان‌ها قطر دهانه با عمق گلدان یکی است.

برای اینکه از بیمار شدن گیاهان‌تان جلوگیری کنید گلدان‌های آنها را همواره تمیز نگه دارید. اگر می‌خواهید از گلدانی استفاده مجدد کنید، درون و بیرون آن را به خوبی بشویید. بعد از استفاده طولانی از گلدان‌های سفالی روی آنها لکه‌های سفیدی تشکیل می‌شود. برای تمیز کردن این لکه‌های سفید (که از انباشته شدن نمک‌ها ایحاد می‌شوند) با استفاده از سیم ظرفشویی گلدان را بسایید می‌توانید ابتدا سیم‌تان را به ترکیب سرکه و آب آغشته کنید و سپس گلدان را با آن تمیز کنید. اگر لایه سفید روی گلدان‌تان ضخیم شده ابتدا آن را با سیم ظرفشویی خشک بسایید، گلدان را با آب بشویید و سپس آن را برای ۳۰ دقیقه درون محلول مایع سفید کننده بخیسانید ( ۱ قسمت سفید کننده ۹ قسمت آب). سپس دوباره گلدان را به خوبی با آب بشویید.

تمیز کردن گلدان‌های سفالی

برای آنکه از بیمار شدن گیاه‌تان جلوگیری کنید، سطح درون و بیرونی گلدان سفالی قبلا استفاده شده را به خوبی بسایید. برای تمیز کردن نمک و باقی مانده خاکی که روی گلدان مانده آن را با سیم ظرفشویی که به محلول آب و سرکه آغشته است به خوبی بسایید. سپس گلدان را درون محلول سفید کننده بخیسانید.

تمیز کردن گلدان پلاستیکی

گلدان‌های پلاستیکی را با تکه‌ای پارچه که به محلول آب گرم و صابون آغشته است تمیز کنید. گلدان را آنقدر بسایید که تمام خاک و کثیفی که به آن چسبیده پاک شود. سپس مانند گلدان سفالی، گلدان پلاستیکی‌تان را هم در محلول مایع سفید کننده بخیسانید و سپس به خوبی آبکشی کنید.

وقتی می‌خواهید در گلدان‌تان جوانه بکارید، تمیز و استرلیزه کردن گلدان اهمیت بسیاری دارد. کثیف بودن گلدان باعث آلوده شدن خاک و رشد میکروب‌ها می‌شود و اگر جلوی این شرایط را نگیرید باعث خواهد شد جوانه‌ها بمیرند. در این شرایط اولین کاری که باید انجام دهید ضد عفونی خاک با یک قارچ کش است.

نگهداری گیاهان در آب

وقتی گیاه را در آب پرورش می دهید، بهترین انتخاب لیوان یا گلدانی کدر و مات است. برای آنکه فضای رشد تمیز و تازه بماند و عوامل قارچی در آن رشد نکنند، آب گلدان را هر چند روز یک بار عوض کنید و هر از گاهی گلدان گیاه را با آب گرم و صابون بشویید. می‌توانید درون آب چند تکه ذغال هم بیاندازید. به آب مقداری کود اضافه کنید (در غلظتی خیلی کمتر از غلظت گفته شده روی بسته کود چرا که این غلظت برای گیاهانی که درون خاک رشد می‌کنند در نظر گرفته شده است) تا رشد شاخ و برگ گیاه بیشتر شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو