پول می‌دهیم که امکانات آموزشی بدهید ولی...!

منبع: برترین ها

119

1400/8/19

09:19


با وجود گذشت دو سال کرونایی، مشکلات آموزش مجازی همچنان گریبانگیر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است و علی‌رغم اینکه دانشجویان این دانشگاه شهریه بالایی پرداخت می‌کنند، ولی از امکانات آموزشی این دانشگاه رضایت ندارند و از این بابت گلایه‌مند هستند و مسئولان این دانشگاه را نسبت به شرایط آموزشی و صنفی خود، "بی‌تفاوت" می‌دانند!

خبرگزاری ایسنا: دو سال است که شیوع کووید-۱۹،تمامی قواعد و قوانین ارکان‌های مختلف جامعه را تحت‌الشعاع قرار داده و در زمینه آموزش نیز موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها ملزم به ارائه "آموزش مجازی" شده‌اند.

دانشگاه آزاد اسلامی نیز متناسب با شرایط؛ قواعد و دستورالعمل‌های جدیدی را تدوین کرد و فرآیند آموزش تمامی دانشجویان خود را به صورت مجازی ارائه داد. البته فرآیند آموزش مجازی امری نبود که دانشگاه آزادی‌ها با آن کاملا غریبه باشند، چراکه از قبل از کرونا نیز پلتفرم‌های آموزش مجازی در این دانشگاه وجود داشت.

طی این ۲ سال، دانشجویان دانشگاه‌های گوناگون کشور با مشکلات عمده‌ای از جمله کمبود کیفیت در زیرساخت آموزش مجازی مواجه بوده‌اند که دانشگاه آزاد نیز از این قاعده مسثتنی نبوده است. این دانشگاه با داشتن تعداد زیادی واحد در سراسر کشور، بیشترین تعداد دانشجو در کشور را دارد و درآمد خود را از شهریه دریافتی دانشجویان به دست می‌آورد. اما تفاوت دانشگاه آزاد با دیگر دانشگاه‌ها این است که بدلیل غیرانتفاعی بودنش شهریه قابل توجهی را از دانشجویان مقاطع مختلف خود دریافت می‌کند که با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور نیز بسیاری از دانشجویان و خانواده‌ها در پرداخت این شهریه با مشکلات و فشار اقتصادی مواجه هستند.

در شرایط فعلی مسئله قابل تامل این است که ترم جاری، دومین سال تجربه آموزش مجازی است اما همچنان پس از گذشت ۴ ترم، مشکلات زیر ساختی گریبانگر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است و از آنجا که دانشجویان این دانشگاه شهریه پرداخت می‌کنند، دانشگاه آزاد را متهم می‌کنند که این دانشگاه "فقط از ما پول می‌گیرد!"

دانشجویان این دانشگاه همچنان با چالش‌ها و مشکلات متعددی مواجه هستند که عمده‌ترین آنها عدم کیفیت کافی سامانه آموزش مجازی "دان" است که اعتراض دانشجویان مقاطع مختلف این دانشگاه را به همراه داشته است.

از دیگر مشکلاتی که دانشجویان ورودی جدید این دانشگاه را با مشکل جدی مواجه کرده، نبود اطلاع‌رسانی کافی در خصوص زمان آغاز برگزاری کلاس‌ها است. به طوری که بسیاری از دانشجویان ورودی جدید مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به دلیل عملکرد دانشگاه در اطلاع‌رسانی، چند جلسه نخست کلاس‌های خود را از دست داده‌اند و به گفته مسئولان آموزشِ واحدهای خود، غیبت خوردند.

مشکل عجیب دیگر که در هفته جاری برای اغلب دانشجویان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی پیش آمد، پیامی بود که در سامانه آموزش مجازی "دان" نمایش داده شد و دانشجویان این دانشگاه را شوکه کرد و باعث شد نتوانند در کلاس حضور پیدا کنند!

متن این پیام به این شرح بود: "پیرو اطلاع‌رسانی قبلی دانشگاه مبنی بر ارائه مهلت لازم به دانشجویانی که دارای بدهی شهریه یا اقساط معوق می‌باشند و در ابتدای ترم تحصیلی به دلایلی درخواست مهلت برای پرداخت شهریه در طول ترم داشتند، به اطلاع می‌رساند شما علیرغم فرصت‌های داده شده و امکانات به وجود آمده جهت استفاده از وام‌های متنوع دانشجویی، بدهی شهریه یا اقساط معوق خود را تاکنون تعیین تکلیف نکرده‌اید، لذا در خصوص شیوه پرداخت و رفع محدودی شرکت در کلاس‌های آمورشی و نیز امتحانات، به حوزه مالی واحد دانشگاهی خود مراجعه و یا از طریق شماره تماس‌های اعلام شده در سایت واحد دانشگاهی خود از همکاران امور مالی واحد راهنمایی لازم را دریافت نمایید. بدیهی است مسئولیت ناشی از عدم تعیین تکلیف بدهی و بالطبع عدم ارائه خدمات آموزشی و دانشجویی بر عهده دانشجو خواهد بود. با سپاس."

عکس‌العمل مسئولان و کارکنان دانشگاه آزاد در برابر این پیام این بود که شرکت "دان" بنا به دستور سازمان مرکزی دانشگاه آزاد و امور مالی دانشگاه، این پیغام را به صفحه آموزش مجازی دانشجویانی که شهریه خود را کامل پرداخت نکرده‌اند، ارسال کرده و اجازه ورود به کلاس را به آنها نمی‌دهد که این مسئله تعجب کارکنان دانشگاه را نیز به همراه داشته است.

این مشکل، واکنش مستقیم دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی را به همراه داشت و طهرانچی مستقیماً دستور داد که این مشکل رفع شود. ولی نکته اینجاست که تاکنون دانشگاه آزاد دانشجویان را تا موعد قبل از امتحانات برای پرداخت شهریه تحت فشار قرار نداده بود. از طرفی دیگر، مدیران دانشگاه آزاد نیز تغییر نکرده‌اند که تغییرات مدیریتی علت بروز چنین مشکل ناگهانی قلمداد شود. پس چطور بروز چنین مشکلی، دانشجویان این دانشگاه را گلایه‌مند می‌کند؟!

پس از بروز این مشکل، ۶ دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد تهران از رئیس دانشگاه آزاد خواستند تا نسبت به خسارات فراوان قطع دسترسی دانشجویان بدهکار به سامانه آموزشی این دانشگاه پاسخگو باشد.

در متن نامه این دانشجویان آمده:" لطفاً جَو دانشگاه‌ها را متشنج نفرمایید!
جوان دانشجو و دانشگاه در کلام امامین انقلاب در طی سال‌های گذشته مبدأ تحولات و موتور پیشران انقلاب اسلامی معرفی‌شده‌اند؛ لذا برخورد مجموعه نظام آموزشی عالی دانشگاه آزاد اسلامی باید متناسب با شأنیت و جایگاه این قشر تمدن‌ساز باشد.

مجموعه آموزش عالی دانشگاه آزاد باید حامی و پشتیبان دانشجویان این سرزمین باشد نه این‌که شبانه دسترسی صدها هزار جوان این سرزمین را از کلاس‌ها و محافل علمی خود در دانشگاه به بهانه بدهی قطع نماید.

راه‌حل مشکلات مالی دانشگاه آزاد اسلامی نه در جیب دانشجو، بلکه در اصلاح ساختارها و شفافیت در عملکرد مالی دانشگاه آزاد است. اقدام اخیر سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی در قطع کردن دسترسی دانشجویان به سامانه آموزشی باعث خسارات فراوان ازجمله یک روز تعطیلی آموزش در کل دانشگاه آزاد کشور شده‌است که شما و مجموعه مدیریتی سازمان مرکزی باید پاسخ‌گوی آن باشید.

مجموعه بسیج‌های دانشجویی ذیل خواستار رفع فوری مشکل قطع دسترسی دانشجویان و تغییر در سیاست‌های سلبی مغایر با جایگاه دانشجو در منظومه فکری امامین انقلاب می‌باشند."

در راستای بروز این مشکلات، پای صحبت‌های چند دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

دانشجوی کارشناسی ارشدی که ورودی امسال دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات است، به ایسنا گفت: من در مقطع کارشناسی ارشد امسال، در دو دانشگاه علم و فرهنگ و واحد علوم تحقیقات پذیرفته شدم و از آنجا که رشته مورد علاقه‌ام را در دانشگاه آزاد قبول شدم،‌ تصمیم به ثبت نام و ادامه تحصیل در این دانشگاه گرفتم. حین ثبت‌نام در دانشگاه آزاد، دانشگاه علم و فرهنگ تلاش‌های خود را برای جذب پذیرفته شدگان آغاز کرده بود به نحوی که از یک هفته قبل، اطلاع‌رسانی‌های مربوط به ثبت‌نام را آغاز کرده بود و یک سری از اساتید این دانشگاه "لایو"هایی را برای معرفی رشته برگزار کرده بودند، دانشجوهای قدیمی برای خوشامدگویی با ما تماس گرفتند و برای ترغیب در ثبت‌نام در این دانشگاه اعلام کردند که در صورت ثبت‌نام، وام ۲۰ میلیون تومانی به ما اعطا می‌کنند.

این دانشجو ادامه داد: این در حالی بود که دانشگاه آزاد تا دقیقه ۹۰ اطلاع‌رسانی نکرد و من مجبور شدم از شرق تهران به واحد علوم و تحقیقات در عرب تهران مراجعه کنم تا تکلیف ثبت‌نامم را بدانم. اما مشخص شد در رشته قبولی من، فقط ۴ نفر مدارک خود را بارگذاری کرده‌اند. به همین جهت به من اعلام کردند که منتظر بمانم تا تعداد ثبت‌نامی‌ها به حد نصاب برسد! هنگامی که تکلیف ثبت‌نام خود را از مسئولان دانشگاه جویا شدم، با جواب "نمیدانیم" مواجه شدم!

وی با تاکید بر اینکه برخورد پرسنل دانشگاه با ما اصلا خوب نبود، افزود: پس از صحبت با رئیس دانشکده علوم انسانی، ایشان به من اعلام کردند که حتی اگر رشته ما به حد نصاب نرسد، کلاس‌های ما را در کنار یک رشته دیگر برگزار می‌کنند.

دانشجوی دیگری که در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی است، گفت: برای کارهای ثبت‌نام به دانشگاه مراجعه کردم که متاسفانه با برخورد بد پرسنل روبه‌رو شدم! دانشگاه بسیار شلوغ بود و در این شرایط کرونایی، اصلا توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمی‌شد!

یک دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی نیز در گفت‌و گو با ایسنا اظهار کرد: هنگامی‌که پس از ثبت‌نام در دانشگاه نسبت به انتخاب رشته اقدام کردم، سامانه "آموزشیار" اصلا باز نمی‌شد و ما نمی‌توانستیم انتخاب رشته کنیم و موقع انتخاب رشته، کد دانشجویی برای انتخاب رشته برای من ارسال نمی‌شد تا اینکه با پرداخت شهریه و مراجعه به دانشگاه، پرسنل آموزش برای من انتخاب رشته کردند.

این دانشجو در مورد فرآیند برگزاری کلاس‌های درس خود گفت: یکی از دردسرهای بزرگ ما، هنگامی بود که می‌خواستیم وارد کلاس‌های مجازی شویم. چراکه سرویس جلسات آنلاین دانشگاه به نام "دان" مدام قطع و وصل می‌شد و صدای استاد را نداشتیم و حتی سامانه، ما را از کلاس خارج می‌کرد.

دانشجوی دیگری در رابطه با فرآیند ورود به کلاس‌ خود در هفته جاری گفت: روز یکشنبه هنگام ورود به کلاس یک پیام برای من آمد که به علت بدهی قادر به ورود به کلاس نیستم. پس از پرداخت بدهی، مجددا وارد سامانه "دان" شدم که پیام بدهی مجددا برای من نمایش داده شد. پس از تماس با مسئولین آموزش دانشگاه به من گفته شد که مشکل از سرورهای سامانه "دان" است و این سامانه بدون هماهنگی با دانشگاه، این پیغام را برای همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ارسال کرده است!

این دانشجو ادامه داد: روز دوشنبه نیز که قصد ورود به کلاس مجازی را داشتم، متوجه شدم ۸ جلسه از کلاس‌هایم گذشته است و دسترسی به کلاس به تازگی برای من فراهم شده است! کلاس‌های دیگر ورودی‌های جدید نیز به همین منوال بوده و همه دانشجویان چند جلسه نخست کلاس‌های خود را از دست داده‌اند. چراکه اطلاع‌رسانی‌های کافی به آنها صورت نگرفته است.

یک دانشجوی مقطع دکتری ورودی امسال دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز نیز در رابطه با دغدغه‌های خود در روند ثبت‌نام در این دانشگاه به ایسنا گفت: برای من که چند سالی است از فضای دانشگاه فاصله گرفته‌ام، روند ثبت نام بسیار گُنگ و نامفهوم بود! و من با آزمون و خطا به روند صحیح ثبت‌نام دست پیدا کردم. البته در این میان هیچ پاسخگویی به سئوالات ما وجود ندارد و من نمیدانستم که امکان دریافت تخفیف شهریه، وام دانشجویی و یا دیگر تسهیلات دانشجویی را دارم یا خیر.

وی ادامه داد: تاریخ شروع کلاس‌ها نیز مشخص نبود و هیچکس حتی مدیر گروه دانشکده هم از زمان برگزاری کلاس‌ها آگاه نبود و به ما گفته شد که زمان آغاز کلاس‌ها را اعلام خواهیم کرد، ولی چند روز بعد به صورت کاملا اتفاقی متوجه شدم که کلاس‌ها آغاز شده است و پس از برقراری ارتباط با دانشگاه، به من گفته شد که به علت عدم حضور در کلاس‌، برای من غیبت ثبت شده و زمان برگزاری کلاس‌ها به صورت پیامک اطلاع‌رسانی شده است. این در حالی است که من هیچ‌گونه پیامی مبنی بر آغاز برگزاری کلاس‌ها دریافت نکردم!

این دانشجو با تاکید بر اینکه برخورد پرسنل دانشگاه با ما اصلا مناسب نیست، افزود: سامانه "دان" مدام دچار مشکل و قطع و وصلی می‌شود و در حین کلاس متوجه بسیاری از حرف‌های استاد نمی‌شویم.

وی در رابطه با فرآیند انتخاب واحد خود گفت: با مشکلی که در سامانه آموزشیار وجود داشت، امکان انتخاب واحد برای من وجود نداشت تا اینکه در نهایت خود دانشگاه برای من  انتخاب واحد را انجام داد.

این دانشجوی مقطع دکتری افزود: چطور است که آموزش و پرورش با وجود سن پایین دانش‌آموزان، برخی از روزها به صورت حضوری دایر است ولی کلاس‌های حضوری،‌ برای ما دانشجویان مقطع دکتری برگزار نمی‌شود!؟

به گزارش ایسنا، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انتظار دارند با وجود گذشت دو سال از داستان تلخ کرونا و آموزش اجباری مجازی؛ از حداقل امکانات اولیه درست برای آموزش برخوردار باشند و با توجه به اینکه این دانشجویان بابت تحصیل خود به دانشگاه شهریه پرداخت می‌کنند، این کمترین حق آنهاست که با اطمینان خاطر در کلاس‌های خود حاضر شوند و از امکانات اولیه و مناسب آموزشی برخوردار باشند.

به نظر می‌رسد مسئولان و هیات امنا دانشگاه آزاد نیز باید نسبت به مشکلات آموزشی و بعضاً معیشتی دانشجویان خود دغدغه‌مند باشند و شرایطی را فراهم آورند که این دانشجویان بتوانند با یک آرامش نسبی روی تحصیل خود تمرکز کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو