پیری در آرامش: نکاتی برای برنامه ریزی برای سالمندی

پیری در آرامش: نکاتی برای برنامه ریزی برای سالمندی


منبع: بیتوته

111

1400/8/19

09:58


پیری در آرامش: نکاتی برای برنامه ریزی برای سالمندی



نشاط در سالمندی, راههای سالمندی شاد, آینده ای پر نشاط در سالمندی

آینده ای پر نشاط در سالمندی

 

ضرورت برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت زندگی سالمندان

اگر میخواهید در دوران سالمندی خیالی آسوده داشته باشید و مراقبت های سلامتی یا سایر امور مالی یا زندگیتان مطابق با خواست شما انجام شود ، باید به فکر برنامه ریزی برای دوران سالمندی باشید. 

طول عمر و سلامت سالمندانی که در کانون خانواده زندگی می کنند و از حمایت های خانوادگی برخوردارند بسیار بیشتر است. شما برای این که دوران سالمندی خوبی را سپری کنید باید از میانسالی به فکر برنامه ریزی برای سالمندی باشید. 

 

سبک زندگی سالم را انتخاب کنید به این معنی که تغذیه سالم و ورزش روزانه داشته باشید تا تمام مواد مغذی به بدنتان برسد و از نظر جسمی در سلامت بمانید و دچار تحلیل رفتن عضلات و آسیب های جبران ناپذیر آن که مهم ترین آن از کار افتادگی است نشوید. 

 

دوران سالمندی معمولا با افزایش مشکلات جسمی همراه است و بنابراین بهتر است برنامه ریزی درستی برای این دوران داشته باشید. شما میتوانید با تهیه برنامه مراقبت از خودتان برای دیگران مشخص کنید که در صورت عدم توانایی خودتان می توانند چه تصمیماتی برای شما بگیرند. 

 

شما در هر سنی که باشید بروز بیماری بحرانی که نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد میتواند اطرافیان را برای تصمیم گیری مردد کند.

اگر در حال حاضر احساس بیماری ندارید و در سلامت کامل به سر می برید باز هم باید یک برنامه ریزی مراقبتی بهداشتی برای آینده داشته باشید تا مطمئن شوید در صورتی که خودتان توانایی برقراری ارتباط یا صحبت کردن نداشته باشید ، اطرافیان و پزشکتان مطابق با خواسته های شما رفتار کنند. 

 

شما همین حالا که در سلامت کامل به سر می برید می توانید تصمیم گیری هایی که برای مواقع حساس مورد نیاز است را یادداشت نمایید تا در مواقع اضطراری یا در زمان پایان زندگی اطرافیان برای تصمیم گیری مردد نباشند و مطابق با میل خودتان رفتار کنند. 

 

مشکلات دوران سالمندی, برنامه ریزی برای استقلال مالی در سالمندی, برنامه ریزی برای سالمندی

برنامه ریزی مالی برای سالمندی

 

برنامه ریزی برای استقلال مالی در سالمندی

پس انداز و سرمایه گذاری مناسبی برای دوران سالمندی خود انجام دهید که از نظر مالی استقلال داشته باشید و بتوانید به موقع نیازهای خود را رفع کنید و عزت و احترام خود را حفظ کرده و وابسته به فرزندان خود نشوید. 

 

حفظ استقلال مالی در سالمندی باعث عدم نیازمندی و حفظ احترام شما در مقابل دیگران خواهد شد و باعث می شود از نظر روحی و جسمی شرایط بسیار بهتری داشته باشید. بنابراین حتی اگر به فکر تقسیم اموال خود قبل از پایان زندگی هستید حتما سرمایه لازم برای زندگی خودتان را حفظ کنید و تمام اموالتان را به هیچ عنوان به نام دیگران نزنید و بخشی از آن را برای گذران امورات مالی و مراقبت های بهداشتی و درمانی خودتان نگه دارید. 

 

برنامه ریزی مراقبت های پیشگیرانه برای سالمندی 

مراقبت های پیشگیرانه می تواند در مورد تصمیمات مختلف از جمله مالی یا مراقبتی متناسب با تصمیم ها و ترجیحات خودتان باشد که قرار است در آینده در صورت عدم توانایی خودتان گرفته شود. 

 

مثلا یک سند قانونی که فقط در صورتی اجرا شود که ناتوان شده باشید و نتوانید برای خودتان تصمیم بگیرید . این سند را میتوانید در اختیار وکیل یا یک فرد معتمد قرار دهید. 

مهم نیست که شما الان چند ساله هستید ، در هر سنی ممکن است در اثر بیماری یا جراحت شدید دچار ناتوانی شوید ، نوشتن برنامه ریزی پیشگیرانه و مراقبتی کمک می کند تا دیگران بدانند که چه نوع مراقبت های پزشکی را برای خودتان ترجیح می دهید. 

 

در صورتی که پیش بینی های خوبی انجام داده باشید یا دستورالعمل های مناسبی را ثبت کرده باشید ، می توانید ارزش های و خواسته های خود را در مورد مراقبت های پایان زندگی به اطرافیان منتقل کنید. شما می توانید این دستورالعمل مراقبتی را در طول سالیان با توجه به تغییر وضعیت و اطلاعات جدیدی که در مورد سلامتی خودتان به دست می آورید تغییر دهید.

 

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که ترجیح های خود را از طریق سند مکتوب اعلام می کنند بیشتر از افرادی که این کار را انجام نداده اند در پایان زندگی مراقبت هایی که میخواهند را دریافت می نمایند. 

 

سالمندی, دوران سالمندی, بهداشت روان سالمندی

برنامه ریزی مراقبتی و سلامتی برای سالمندی

 

برنامه ریزی برای سالمندی و مراقبت های سلامتی

در شرایط بحرانی پزشکی برای زنده نگه داشتن شما باید تصمیم هایی برای استفاده از درمان های ضروری و استفاده از روش های مصنوعی و مکانیکی گرفته شود از جمله :

 

احیای قلبی ریوی یا CPR : در صورتی ریتم قلبتان غیر طبیعی یا متوقف شود ، فرایند احیا میتواند ضربان قلب را بازگرداند که نیاز که فشار های پشت سر هم روی قفسه سینه و انتقال هوا به ریه ها است . این مانور گاهی منجر به شکستن دنده ها یا در موارد شدید و ضعف استخوانی منجر به متلاشی شدن ریه می شود. در برخی موارد از شوک الکتریکی  و تزریق دارو هم استفاده می شود. این مانور معمولا در سالمندانی که دارای بیماری های مزمن متعدد هستند و بدنشان ضعیف شده است موفقیت آمیز نیست ولی احتمال احیای افراد جوان با انجام این کارها وجود دارد.

 

استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی : دستگاه تنفس مصنوعی یا ونتیلاتور توسط لوله ای از طریق گلو وارد نای می شود تا بتواند هوا را وارد ریه ها نماید . از آن جا که لوله گذاری برای این روش ناراحت کننده است معمولا از دارو برای خواب مصنوعی بیمار استفاده می شود. در موارد استفاده طولانی مدت باید سوراخی در جلوی گردن برای عبور لوله هوا ایجاد شود ، بیمارانی که از این روش برای عبور لوله تنفسی استفده می کنند بدون کمک های ویزه توانایی صحبت کردن نخواهند داشت. 

 

تغذیه با لوله و تزریق مایعات داخل وریدی : در صورتی که فرد قادر به غذا خوردن نباشد لوله ای از طریق بینی به معده وارد می شود و از این طریق مواد خوراکی وارد بدن فرد می شود. در صورتی که نیاز به تغذیه طولانی مدت باشد معولا با جراحی لوله ای را مستقیم از روی شکم وارد معده می کنند. 

 

البته در سالمندان مبتلا به زوال عقل ترجیحا به جای لوله گذاری یک نفر را مسئول تغذیه سالمند می کنند تا با دست به او غذا را بخوراند. در صورتی که فرد قادر به نوشیدن نباشد برای هیدراتاسیون و رساندنن مایعات به بدن یک لوله پلاستیکی داخل رگ قرار می گیرد. 

 

در مواردی که احتمال بهبود فرد از بیماری وجود داشته باشد این روش ها میتواند کارساز باشد ولی تحقیقات نشان داده است که تغذیه مصوعی در پایان عمر ، تفاوت معناداری برای افزایش طول عمر ایجاد نمی کند.

 

مدیریت آسایش : شاید شما در شرایط خاص نخواهید درد و رنج درمان های پزشکی را تحمل کنید ، مثل محدود کردن آزمایش های پزشکی یا مدیریت تنگی نفس، ازائه مشاوره های معنوی و عاطفی ، استفاده از دارو برای تسکین درد و اضطراب و حالت تهوع که همه این دستورالعمل ها را می توانید به صورت کتبی به اطلاع اطرافیان برسانید. 

 

راههای سالمندی شاد, آینده ای پر نشاط در سالمندی, مشکلات دوران سالمندی

پیش بینی های لازم برنامه ریزی برای سالمندی

 

پیش بینی های لازم برنامه ریزی برای سالمندی

شما میتوانید با مشورت پزشکتان با توجه به سابقه خانوادگی یا بیماری هایی که فعلا درگیر آن ها هستید یک سری دستور العمل های درمانی در صورت رفتن به اورژانس یا بیمارستان را تعیین کنید. 

 

مثلا اگر فشار خون بالا دارید ، در صورتی که دچار سکته مغزی شدید ، خانواده تان چه تصمیمی بگیرد. در نظر گرفتن اولویت های شما بسیار اهمیت دارد مثلا آیا شما تمایل دارید که تحت هر شرایطی روزهای بیشتری را زندگی کنید؟ یا این که کیفیت زندگی برایتان مهم است و حاضر نیستید شما را با هر سختی ای یا در حالت فلج زنده نگه دارند یا در صورتی که به کما رفتید شما را به زور دستگاه و ونتیلاتور به صورت مصنوعی تحت مراقبت های پزشکی قرار دهند. 

 

یا مثلا در صورتی که دچار شکستگی لگن و بیهوشی شدید و برای ترمیم استخوان لگن نیاز به جراحی داشتید و شانس زنده ماندن شما بعد از عمل 50 – 50 باشد ، آیا ترجیح می دهید عملتان کنند یا این که ترجیح می دهید عمل نکنید و باقیمانده عمرتان را فلج زندگی کنید ؟ 

 

اگر قلبتان متوقف شده و مشکل تنفسی داشید آیا تمایل به احیا دارید ؟ آیا در صورتی که بعد از احیا احتمال فلج بودن شما وجود داشته باشد و بقیه عمرتان را باید روی تخت بگذرانید باز هم تمایل به احیا دارید؟

اگر سکته مغزی باعث شود قادر به حرکت نباشید و قلبتان متوقف شود تمایل به احیا دارید؟

اگر از نظر روحی دچار اختلال ذهنی شوید تصمیماتتان چقدر تغییر خواهد کرد؟

اگر در پایان زندگی دچار درد شوید و استفاده از مسکن باعث خواب آلودگی و بی حالی شود تمایل به مصرف دارو دارید؟

اگر مدتی بیهوش باشید و دچار ذات الریه شوید تمایل به استفاده از آنتی بیوتیک و تحمل درد و ناراحتی ونتیلاتور دارید؟

اگر مبتلا به آلزایمر شوید برای برنامه ریزی های قانونی و مالی چه توقعی دارید؟

تمایل به اهدای عضو و اهدای بافت دارید؟

آیا وکیل قانونی نیاز دارید؟

آیا برای روز مبادا مبلغی را پس انداز یا سرمایه گذاری کرده اید؟ چه دستورالعملی برای هزینه هایتان دارید؟

 

گردآوری : بخش زناشویی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو