«زاغ‌های تبهکار» در تور پلیس افتادند!

منبع: برترین ها

143

1400/8/19

10:18


اعضای یک باند سرقت از منازل که از استان های جنوبی کشور وارد مشهد شده بودند درحالی پس از چند ماه ردزنی اطلاعاتی توسط کارآگاهان عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی دستگیر شدند که «زاغ های تبهکار» نام گرفته بودند!

روزنامه خراسان: اعضای یک باند سرقت از منازل که از استان های جنوبی کشور وارد مشهد شده بودند درحالی پس از چند ماه ردزنی اطلاعاتی توسط کارآگاهان عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی دستگیر شدند که «زاغ های تبهکار» نام گرفته بودند!

وقوع سرقت‌های متعدد از واحدهای آپارتمانی در مشهد که از اوایل امسال روند افزایشی داشت، پلیس را در برابر پرونده ای پیچیده قرار داد به گونه ای که سردار سرتیپ محمد کاظم تقوی (فرمانده انتظامی خراسان رضوی) دستورات ویژه ای را برای بررسی سرقت های مذکور و دستگیری عاملان دستبرد به واحدهای آپارتمانی صادر کرد.

در پی ابلاغ این فرمان انتظامی به پلیس آگاهی خراسان رضوی، بی درنگ جلسات کارشناسی به ریاست سرهنگ کارآگاه جواد شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی) برگزار شد و پرونده های تشکیل شده در مراکز انتظامی، تحت واکاوی و کنکاش‌های تخصصی قرار گرفت.

ساعاتی بعد گروه ویژه ای از کارآگاهان اداره عملیات ویژه، ماموریت یافتند تا به طور شبانه‌روزی و با استفاده از ظرفیت‌های اطلاعاتی دیگر بخش های انتظامی، به پیگیری این ماجرا بپردازند. به همین دلیل،سرهنگ کارآگاه «براتعلی جان دیزآوندی» (رئیس اداره عملیات ویژه) هدایت مستقیم عملیات را به عهده گرفت و بدین ترتیب تحقیقات میدانی گسترده ای در محیط های جغرافیایی محل وقوع سرقت‌ها آغاز شد.

بررسی های مقدماتی و بازدیدهای میدانی بیانگر آن بود که سارقان برای تخریب درِ واحدهای آپارتمانی از دیلم استفاده می کنند و شگرد آن ها در سرقت های مذکور مشابه «دزدان پروازی» است که در سال های گذشته از جنوب کشور با هواپیما به مشهد می آمدند و پس از انجام سرقت های متعدد به استان های جنوبی می گریختند!

 این اطلاعات در حالی زیر ذره بین تحقیقات و تجربیات کارآگاهان قرار گرفت که بازبینی دوربین‌های مداربسته ترافیکی و اظهارات برخی از اهالی مجتمع های مسکونی، از تردد مشکوک یک دستگاه پژو 405 نوک مدادی در ساعات ارتکاب جرم حکایت می کرد.

به همین دلیل بررسی های تخصصی در چند شاخه اطلاعاتی زیر نظر سرهنگ "جان‌دیزآوندی" ادامه یافت تا این که مشخص شد بسیاری از لوازم سنگین سرقتی منازل از قبیل فرش و تلویزیون از مشهد خارج نشده است و در مخفیگاهی نگهداری می شوند.

در ادامه تحقیقات، کارآگاهان که فعالیت‌های اطلاعاتی را درباره مالخران لوازم سرقتی متمرکز کرده بودند با همکاری اتحادیه املاک و مستغلات به سرنخ هایی از اجاره یک منزل مسکونی در خیابان رسالت رسیدند که بررسی ها نشان می داد از حدود 9 ماه قبل توسط افرادی با لهجه جنوبی اجاره شده است اما آن ها همیشه در این منزل اجاره ای حضور ندارند.

در حالی که منزل مذکور حدود یک ماه زیر چتر اطلاعاتی کارآگاهان عملیات ویژه پلیس آگاهی خراسان رضوی قرار داشت، مشخص شد یکی از مالخران حرفه ای و سابقه دار که از اهالی جنوب کشور اما ساکن مشهد است به این منزل، رفت و آمد دارد. در عین حال کارآگاهان همچنان به فعالیت های اطلاعاتی خود ادامه دادند تا این که بالاخره هویت دو سارق اصلی لو رفت و بررسی ها نشان داد که آن ها همان سارقان واحدهای آپارتمانی هستند که با شیوه "زاغ زنی" در مشهد اقدام به ارتکاب جرم می کنند .

در حالی که هنوز تحقیقات اطلاعاتی کارآگاهان ادامه داشت، دوسارق مذکور پس از ورود دوباره به مشهد، قصد دستبرد به منزل یکی از شهروندان را داشتند اما از آن جایی که زیر چتر اطلاعاتی بودند بلافاصله غافلگیر شدند و حلقه های فولادین قانون بر دستانشان گره خورد.

این گونه بود که بخش دوم عملیات با دستورات ویژه قضایی آغاز شد و کارآگاهان با ورود به مخفیگاه سارقان (منزل مسکونی اجاره ای) در خیابان رسالت، مقادیر زیادی لوازم سرقتی از قبیل فرش، تلویزیون ، لپ تاپ ، لوازم آشپزخانه و ... کشف کردند و عضو دیگر باند را نیز در حالی به دام انداختند که وی دارای سوابق متعدد کیفری است.همچنین در بازرسی بیشتر از این مخفیگاه یک و نیم کیلوگرم تریاک آب شده به همراه 350 گرم سوخته تریاک و دیگر لوازم سرقتی مانند ضبط و پخش و باند خودرو کشف شد.

 با انتقال متهمان که در چند عملیات ضربتی و هماهنگ دستگیر شده بودند ، تحقیقات از آنان در اتاق بازجویی ادامه یافت و مشخص شد که آنان طلاهای سرقتی را نیز در خیابان شهید مدرس به یک طلافروش می فروختند که وی نیز با دستور قضایی بازداشت شد.

بررسی های پلیس درباره شگردهای اعضای باند "زاغ های تبهکار" نشان داد آن ها ابتدا منزلی را که در مشهد اجاره کرده اند به یکی از همدستان خود سپرده اند که در مشهد سکونت داشت. این سارقان سپس در کوچه و خیابان های شهر پرسه می زدند و پس از"زاغ زنی" زنگ منازلی را که چراغ آن خاموش بود به صدا در می آوردند اگر کسی پاسخ گو نبود، نقشه سرقت را با تخریب در واحد آپارتمانی با دیلم اجرا می کردند همچنین تحقیقات پلیس بیانگر آن بود که اعضای باند طلاها و لوازم باارزش را با خود به استان های جنوبی مانند خوزستان می بردند و در شهرهای کم جمعیت به فروش می رساندند و بقیه اموال را در مشهد انبار می کردند تا به دیگر مالخران بفروشند.

این سارقان که به "زاغ های تبهکار" معروف شده اند هنگام دستبرد به منازل از یک دستگاه پژو 405نوک مدادی استفاده می کردند که خودروی مذکور نیز کشف شد . اعضای این باند تبهکاری در حالی تاکنون به 13 فقره سرقت از منازل اعتراف کرده اند که هنوز لوازم سرقتی زیادی شناسایی نشده اند . به همین خاطر رئیس اداره عملیات ویژه پلیس آگاهی از شهروندان خواست برای شناسایی اموال کشف شده از سارقان به پلیس آگاهی مرکز خراسان رضوی در ابتدای رضاشهر مشهد مراجعه کنند .

در همین حال رئیس پلیس آگاهی خراسان رضوی به شهروندان توصیه کرد از نگهداری طلا و جواهرات و اشیای گران قیمت در منازل خودداری کنند و لوازم گران بها را به صندوق امانات بانک ها بسپارند .سرهنگ شفیع زاده همچنین نصب حفاظ ، دزدگیر و دوربین های مدار بسته در مجتمع‌های مسکونی را یک ضرورت برای پیشگیری از سرقت ذکر کرد و گفت: نصب این تجهیزات نه تنها موجب آسایش خاطر شهروندان می شود و از سرقت اموال پیشگیری می کند بلکه بعد از وقوع جرم نیز برای دستگیری مجرمان اهمیت ویژه ای دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو