چه چیزی باعث  تشدید بیماری آسم می شود؟

44

1400/8/19

12:19


آسم، بیماری شایعی است که با درگیری مجاری هوایی موجب دشواری تنفس می‌شود. التهاب مجاری هوایی همراه با تشدید اسپاسم مجاری و ترشح بالای موکوس منجر به تنگ ‌شدن مجاری هوایی شده و علائم آسم یعنی سرفه، خس ‌خس و تنگی نفس بروز کرده و می ‌تواند به کاهش فعالیت و ناتوانی بیمار منجر شود.

چه چیزی باعث  تشدید بیماری آسم می شود؟

به گزارش بهداشت نیوز، مدیرگروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: درمان نامناسب بیماری یا عدم کنترل مناسب می‌ تواند موجب مراجعه مکرر به مراکز درمانی شده و تحمیل هزینه ‌های زیاد و تهدید جان بیماران را در پی داشته باشد.

دکتر «محمدجواد فلاحی» عوامل محیطی و ژنتیکی را اصلی ‌ترین علت های بروز بیماری آسم برشمرد که با تاثیر روی سیستم ایمنی موجب تغییر پاسخ ‌های سیستم ایمنی می ‌شود و در ادامه می ‌تواند علائم بالینی بیماری را به وجود آورد.

به گفته مدیرگروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی شیراز فعالیت برخی آنتی ژن ‌ها در فصول سرد و گرم متفاوت بوده و با تأثیر بر سیستم ایمنی موجب تغییر پاسخ ‌های ایمنی بدن می ‌شود.

او افزود: عملکرد متفاوت سیستم ایمنی بدن در فصول مختلف سال موجب تغییر وضعیت بیماران مبتلا به آسم می شود. از سوی دیگر تغییر رطوبت هوا همراه با وضعیت تهویه منازل و محیط زندگی نیز تأثیر قوی بر وضعیت بیماران مبتلا به آسم دارد.

دکتر فلاحی توجه به این بیماران، به ویژه کودکان مبتلا به آسم در هنگام تغییر فصل سال و در هوای سرد زمستان را لازم و ضروری دانست و یادآور شد: اگر شیوه ‌نامه درمان نیز به تغییر نیاز داشت، پزشک با صلاحدید خود می ‌تواند آن را تنظیم کند، اما تاکید می شود از هرگونه تغییر رویه درمان و مصرف خودسرانه داروها باید به‌ شدت پرهیز شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو