شاگردان دراگان اسکوچیچ در حال حاضر با ۱۰ امتیاز در صدر جدول رده‌بندی قرار دارند و کره‌جنوبی را با هشت امتیاز در پی خود می‌بینند. همین لبنان با پنج امتیاز روی پله سوم قرار گرفته، امارات و عراق سه امتیازی چهارم و پنجم هستند و سوریه با تنها یک امتیاز روی پله آخر جدول رده‌بندی ایستاده است. دو تیم اول به‌طور مستقیم به مرحله نهایی جام‌جهانی صعود خواهند کرد. تیم سوم اما ابتدا باید در بازی پلی‌آف با تیم سوم گروه مقابل حاضر شود و برنده آن دیدار در پلی‌آف بین قاره‌ای بختش را برای حضور در قطر آزمایش خواهد کرد.

   ساده نیست؛ هرگز

ممکن است بازی با لبنان روی کاغذ برای تیم ملی ایران آسان به نظر برسد، اما هرگز، هرگز، هرگز این باور درست نیست. نکته فریبنده به دست بالای ایران در تقابل‌های رودررو مربوط می‌شود؛ جایی که تیم کشورمان از ۱۰ مصاف، ۸ مسابقه را برده، یک بازی به تساوی انجامیده و لبنان تنها فاتح یک دیدار بوده است. اگر یادتان باشد آن تک پیروزی لبنان چه زمانی به دست آمد، شاید فکر ساده بودن این مسابقه را از سرتان بیرون کنید. لبنان با پیروزی در انتخابی جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل، به‌شدت کار ایران را دشوار کرد. تک گل دریافتی مهدی رحمتی در آن مسابقه یکی از دلایل کنار رفتن همیشگی او از تیم ملی بود. بعد از این باخت، کار کشورمان برای صعود به جام‌جهانی آن‌قدر سخت شد که سه بازی آخر نفس‌مان را گرفت و نهایتا با برتری یک‌بر‌صفر برابر کره‌جنوبی در اولسان توانستیم مسافر برزیل شویم. بنابراین لبنان حریف خطرناکی است و این خطر در بازی امروز بیشتر هم خواهد شد؛ چرا که تیم مقابل هرگز تا این اندازه بخت صعود به جام‌جهانی را نداشته است. آنها با استفاده از حال و روز بد امارات و عراق روی پله سوم هستند و اگر بتوانند این موقعیت را حفظ کنند، به پلی‌آف خواهند رسید. لبنان که سابقه متوقف کردن عراق را دارد، تنها با یک گل اختلاف به کره باخته و حریف سمج و بدپیله‌ای است. آنها خیلی تلاش کردند بازی امروز با حضور تماشاگران برگزار شود و تمهیدات گسترده‌ای هم به این منظور در نظر گرفته بودند، اما نهایتا فیفا با این درخواست مخالفت کرد تا نبرد دو تیم در ورزشگاه خالی برگزار شود.

   اهمیت چشمگیر پیروزی

محاسبات یک سایت فرانسوی نشان می‌دهد در حال حاضر برزیل، آرژانتین و ایران سه تیمی هستند که از شانس ۹۹ درصدی صعود به جام‌جهانی برخوردارند. گفتیم که این حساب‌وکتاب‌ها مال کاغذ است و بچه‌ها داخل زمین باید سفت بازی کنند. با این حال محاسبات نشان می‌دهد پیروزی در بازی امروز بخت ایران برای راهیابی به مسابقات قطر را بسیار افزایش خواهد داد. اگر ما در آخرین بازی مرحله رفت موفق به شکست لبنان شویم، حداقل فاصله‌مان با تیم سوم جدول به ۷ امتیاز خواهد رسید که این اندوخته‌ای بسیار قابل توجه پیش از ورود به دور برگشت خواهد بود. بازی با سوریه که سه‌شنبه آینده برگزار می‌شود نخستین مسابقه دور برگشت است و اینکه تیم ملی ایران با فاصله حداقل ۷ امتیازی نسبت به منطقه پلی‌آف وارد پنج مسابقه دور برگشت شود، خارق‌العاده است. در دیگر مسابقات امروز در گروه اول بازی‌ها، کره‌جنوبی از ساعت ۱۴:۳۰ میزبان امارات خواهد بود و عراق از ساعت ‌۲۰:۳۰ از سوریه پذیرایی می‌کند.

   احتمالات ترکیب

در غیاب مهدی طارمی، دراگان اسکوچیچ دو گزینه پیش رو دارد؛ یکی اینکه به استفاده از سیستم ۲-۴-۴ خطی ادامه بدهد و تنها یک مهاجم نوک را جانشین مهدی کند که در این صورت شانس بازیکنانی مثل کریم انصاری‌فرد، مهدی قائدی و... برای بازی افزایش پیدا خواهد کرد. راه دوم هم این است که او به استفاده از سیستمی شبیه ۱-۳-۲-۴ رو بیاورد. در این صورت سردار آزمون تنها مهاجم نوک تیم ملی خواهد بود، نفراتی مثل علی قلی‌زاده و علیرضا جهانبخش می‌توانند به عنوان وینگر انجام وظیفه کنند و سامان قدوس هم پشت تک‌مهاجم حضور خواهد یافت. شاید این شیوه دوم برای مخاطبان جذاب‌تر باشد. با این حال تصمیم نهایی را دراگان اسکوچیچ خواهد گرفت. امیدواریم هر اتفاقی که رخ می‌دهد به خیر و صلاح تیم ملی باشد. امیدواریم این بچه‌ها، سربازانی که برای جنگیدن زیر پرچم ایران بر سر کسی «منت» ندارند و دنبال شرط و شروط نیستند، امروز بهترین عملکرد ممکن را داشته باشند.