پارسی‌نژاد و نگارش کتابی درباره امام علی(ع) و خوارج | «مفاسد اجتماعی در رمان‌های دوره پهلوی» منتشر می‌شود

106

1400/8/20

02:13


کامران پارسی‌نژاد که این روزها رمانی درباره امام علی(ع) می‌نویسد کتاب «مفاسد اجتماعی در رمان‌های دوره پهلوی» را در دست انتشار دارد.

پارسی‌نژاد و نگارش کتابی درباره امام علی(ع) و خوارج | «مفاسد اجتماعی در رمان‌های دوره پهلوی» منتشر می‌شود

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کامران پارسی‌نژاد نویسنده و پژوهشگر، با این توضیح که کتاب «مفاسد اجتماعی در رمان‌های دوره پهلوی» به‌زودی از سوی انتشارات صاد منتشر می‌شود به هنرآنلاین گفت: همان‌گونه که از عنوان کتاب مشخص است کار پژوهشی روی رمان‌های دوره پهلوی در ارتباط با مفاسد اجتماعی است.

او با بیان این که عموم مردم تصور می‌کنند رمان‌هایی که به مفاسد اجتماعی در دوره پهلوی اشاره دارند خود ترویج دهنده فساد و فحشا هستند، ادامه‌داد: که کاملا برخلاف آن است چون این رمان‌ها را نخوانده‌اند و در بازار نیست اطلاع دقیقی از کتاب‌ها ندارند. بالعکس این رمان‌ها از جنبه‌های اخلاق‌گرایانه مورد تایید هستند و نویسندگان این رمان‌ها کاملا دلسوزانه سعی کرده‌اند تصویری از وضعیت اجتماعی دوره پهلوی نشان دهند و حتی به‌نوعی برای رفع ایرادات به ارائه راهکار بپردازند. بخش‌های عمده‌ای از مفاسد اخلاقی به این موضوع مربوط است که چگونه دختران بی‌گناه بازیچه دست قدرت‌های دولتی می‌شدند. بسیاری از دولت‌مردان خودشان عامل این موضوع بوده‌اند و جامعه آن روز به‌نوعی از این دختران بی‌گناه سواستفاده می‌کرده و آن‌ها را به دام فساد می‌کشانده است. حتی بین ناشرانی که برای چاپ این کتاب به آن‌ها مراجعه می‌کردم آن‌هایی که سمت و سوی روشنفکری دارند هم مطمئن نبودند مجوز بگیرد؛ چون این تصور را داشتند کل این آثار اشاعه دهنده فساد و فحشا هستند که نشان می‌دهد حتی ناشران و استادان این کتاب‌ها را نخوانده‌اند که جای تاسف دارد.

پارسی‌نژاد که برای نوشتن این کتاب، ۱۰ رمان را مدنظر قرار داده است، افزود: مثلا رمانی با عنوان «باشرف‌ها» اثر ارزشمندی محسوب می‌شود چرا که تمام مناسبات اداری، سیاسی و فرهنگی دوره پهلوی را ترسیم کرده است. البته این ۱۰ رمان‌ به‌لحاظ ساختار ایراداتی دارند و براساس مبانی داستان‌نویسی امروز خیلی جالب نیستند. در شیوه روایت هم دچار ضعف‌هایی هستند ولی به هر حال اولین گام‌هایی بودند که نویسندگان برای نشان دهنده بستر اجتماعی جامعه در آن دوره انجام داده‌اند و از جنبه‌های مضمون و درون‌مایه کار تازه‌ای به‌شمار می‌آیند.

او درباره انگیزه نگارش کتاب «مفاسد اجتماعی در رمان‌های دوره پهلوی»، اظهارداشت: اخیرا رشته جامعه‌شناسی ادبیات را دنبال می‌کنم که جدید است. تلفیقی از مباحث و مبانی جامعه‌شناسی و ادبیات. از این طریق می‌توان دریافت در حوزه‌های ادبی چقدر اطلاعات و منابع مهم معتبر وجود دارد که بازگوکننده اوضاع اجتماعی یک دوره باشند. این کار در کشورهای غربی خیلی رواج دارد؛ مثلا کتاب «جنگ و صلح» تولستوی، یک سند درجه اول حساب می‌شود هم برای مورخان هم برای جامعه‌شناسان. با مطالعه این رمان می‌توان با اوضاع اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دوره جنگ و حمله ناپلئون به روسیه آشنا شد. با توجه به این که رشته کارشناسی‌ارشدم جامعه‌شناسی است تصمیم دارم این فعالیت را ادامه بدهم. تا جایی که تحقیق کردم اساتید کمی هستند که کاملا به جامعه‌شناسی و ادبیات اشراف داشتند باشند.  

پارسی‌نژاد که این روزها در حال نوشتن قسمت‌های پایانی رمانی در ارتباط با امام علی (ع) است، تصریح‌کرد: این کتاب کاملا حالت رمان دارد نه زندگینامه. یک نوع واکاوی در ارتباط با امام علی (ع) و خوارج. محوریت اصلی داستان خوارج هستند که وقتی عملکرد و نوع نگرش آن‌ها را بررسی می‌کنیم می‌بینم متاسفانه در دوره‌های کنونی خیلی از نمونه‌های آن‌گونه رفتارها را شاهدیم.

او اضافه‌کرد: نسبت به این کتاب بسیار دغدغه دارم که اشتباهی نشود برای همین نوشتن آن زمان برده است. حدود دو سه ماه آینده رمان را برای چاپ به انتشارات به‌نشر تحویل می‌دهم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو