وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه به وقت محلی مدعی شد:  ما بر اساس قانون روابط با تایوان، تعهدات عمیقی با آن داریم. این تعهدات شامل اطمینان از توانایی تایوان برای دفاع از خود می شود.
بلینکن با بیان اینکه وظیفه ما تنها به این امر ختم می شود، در عین حال اذعان کرد: با این حال، ما همچنان از سیاست "چین واحد" پیروی می کنیم، اما این پیروی بر اساس قانون روابط با تایوان و تضمین های مختلف است.
وی در تداوم سیاست های مداخله جویانه آمریکا در امور کشورها، گفت که ما مطمئن خواهیم شد تایوان ابزاری برای دفاع از خود دارد، زیرا  نباید به این نقطه برسیم که کسی در واقع تلاش می کند وضعیت موجود را با زور تغییر دهد. ما باید مطمئن شویم که بازدارندگی وجود دارد.
این در حالی است که سخنگوی دفتر امور تایوان دولت چین در واکنش به ادعاهای اخیر وزارت خارجه و دفاع آمریکا درباره تایوان گفته است: تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخشی از سرزمین چین می باشد و اصل چین واحد، پایه سیاسی روابط چین و آمریکا است.

به گزارش ایرنا از چاینا دیلی، «جو فنگ لیان» روز چهارشنبه در نشستی خبری در پکن تاکید کرد: فعالیت‌های تایوان در عرصه بین‌المللی از جمله مبادلات با کشورهای دارای روابط دیپلماتیک با چین، مشارکت در سازمان های بین المللی و فعالیت های این سازمان ها و غیره باید بر اساس اصل چین واحد انجام شود.

او تصریح کرد: اصل چین واحد، پایه سیاسی روابط چین و آمریکا است. در سه بیانیه مشترک چین و آمریکا به وضوح قید شده است که ایالات متحده این مساله را به رسمیت می‌پذیرد که جمهوری خلق چین تنها دولت قانونی چین است و مردم آمریکا روابط فرهنگی، تجاری و سایر روابط غیر رسمی را با مردم تایوان حفظ خواهند کرد.

جو فنگ لیان با اشاره به اصطلاح "قانون روابط آمریکا با تایوان" و "شش ضمانت" ایالات متحده که مغایر با سه بیانیه مشترک چین و آمریکا است، عنوان کرد: دخالت در امور داخلی چین کاملا اشتباه، غیرقانونی و بی اعتبار است و چین از ابتدا با آن مخالف بوده و از ایالات متحده خواسته است که به اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و ایالات متحده پایبند باشد و با احتیاط و به درستی با مساله تایوان برخورد کنند تا آسیب بیشتری به صلح و ثبات در تنگه تایوان وارد نشود.
داده‌های داخلی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نشان می‌دهد که آمریکا حداقل از سال ۲۰۰۸، تعداد کمی از نیروهای خود را در تایوان مستقر کرده است.

به گزارش "اسپوتنیک"، با توجه به اطلاعات پرسنل، نیروی کار و پرونده‌های نشریات ارتش آمریکا که شامل اطلاعاتی در مورد نیروی خدماتی فعال و پرسنل نظامی و غیرنظامی در آمریکا و خارج از کشور می‌شود، استقرار نیروهای آمریکایی در تایوان به دولت جورج دبلیو بوش برمی گردد.

داده‌های منتشر شده نشان می‌دهند که ۳ نیروی دریایی و هوایی آمریکا از ماه نوامبر سال ۲۰۰۸ در تایوان مستقر بوده‌اند.

به گزارش ایرنا، "تسای اینگ وِن" رئیس جمهوری تایوان پیش از این اعلام کرده بود که تعداد کمی از نیروهای آمریکایی به منظور آموزش سربازان تایوانی در خاک این کشور حضور دارند؛ اظهاراتی که مهر تاییدی بر حضور سربازان آمریکایی در جزیره‌ای است که چین آن را متعلق به خود می‌داند.

این روزها روابط تایوان و پکن به پایین‌ترین سطح در چند دهه گذشته رسیده است. اوایل ماه جاری میلادی ارتش چین تعداد بی‌سابقه‌ای از هواپیماهای جنگی خود را به حریم هوایی اطراف تایوان اعزام کرد و دیپلمات‌ها و رسانه‌های دولتی این کشور درباره احتمال حمله به تایوان هشدار دادند و توقف آن را منوط به تسلیم شدن تایوان در مقابل مشی حزب کمونیست چین دانستند.

آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت؛ در این سال آخرین پادگان نظامی آمریکا در تایوان از این جزیره خارج شد.

ارتش آمریکا سپس در اوایل سال ۲۰۲۰ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌داد نیروهای آمریکایی در حال آموزش سربازان در تایوان هستند. در نوامبر ۲۰۲۰ وزارت دفاع تایوان اعلام کرد نیروهای آمریکایی سربازان بومی را در این جزیره تعلیم می‌دهند، اما بعدها این خبر را تکذیب کرد

اگرچه آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد، اما همچنان گوشه چشمی به این جزیره دارد و می‌خواهد از آن به عنوان کارتی برای فشار بر چین استفاده کند؛ به ویژه اینکه در دوره ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا این وضعیت تشدید شد و تنش‌ها میان دو کشور بر سر ارتباط واشنگتن با تایوان افزایش یافت.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به تازگی مدعی شد واشنگتن تعهدی محکم به تایوان دارد و ما عمیقا نگران اقدامات قهری چین هستیم.

همچنین نیروی دریایی آمریکا چندین بار و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است.