حزب کارگزاران در اقدامی جنجالی تصمیم به تغییر دبیرکل خود برای اولین‌بار گرفت. برخی می‌گویند کرباسچی کنار زده شده و برخی دیگر می‌گویند خود او از دبیرکلی کنار رفته است.

«کرباسچی رفت، مرعشی دبیرکل شد» خبری کوتاه با دو روایت متفاوت؛ برخی از کنار رفتن خودخواسته کرباسچی روایت می‌کنند و برخی دیگر از اختلافات، درگیری‌ها و تصمیم‌گیری جمعی برای کنار زدن دبیرکل قدیمی.

رأس هرم تغییر کرد

شب گذشته خبر جابه‌جایی در رأس تشکیلاتی حزب کارگزاران منتشر شد. براساس خبر منتشرشده، کرباسچی که از ابتدا دبیرکلی این تشکل را برعهده داشت جای خود را به حسین مرعشی دیگر چهره شاخص و البته سخنگوی حزب داد. کرباسچی نیز راهی کمیته سیاسی حزب شد و محسن هاشمی در جایگاه خود یعنی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران ابقا شد.

براساس آنچه محمد عطریانفر روایت کرده است، تغییر در هیئت‌رئیسه حزب کارگزاران به‌خاطر عدم تمایل اعضای قبلی برای ادامه مسئولیت او بوده است.

آن‌گونه که عطریانفر گفته، تغییر دبیرکل نیز در نتیجه خواست خود کرباسچی صورت گرفته است. عطریانفر می‌گوید؛ «اعضای حزب از گذشته به دلیل جامعیت و وجاهت غلامحسین کرباسچی همواره بر دبیرکلی او اصرار داشتند و از همان ابتدای تشکیل حزب، مسئولیت این تشکل برعهده او بوده است.»

عطریانفر اما بدون اشاره مستقیم به برخی خبرها در رسانه‌ها و فضای مجازی مبنی‌بر راضی نبودن کرباسچی برای کنار رفتن از دبیرکلی حزب، اتفاقاً از تمایل او برای جایگزین شدن شخص جدید روایت کرده است.

وی گفته است؛ «کرباسچی در دو تا سه سال گذشته به دلایل کاملاً قابل‌فهم و موجه چون شرایط سیاسی موجود، بزرگ شدن حزب، توسعه تشکیلاتی در استان‌ها و تغییر ذائقه فعالیت‌های اجرایی، از اعضا می‌خواست نسبت به انتخاب دبیرکل جدید اقدام کنند که با مخالفت و اصرار آنها مواجه می‌شد.»

رئیس کنگره حزب کارگزاران خاطرنشان کرده است؛ «کرباسچی در کنگره پیشین، بار دیگر بر این موضع پافشاری کرد و حتی گفت که این آخرین دوره‌ای است که به عنوان دبیرکل مسئولیت حزب را برعهده می‌گیرم. با توجه به جامعیت حسین مرعشی در نهایت اعضا او را برای سمت دبیرکلی داوطلب کردند که البته او هم برای پذیرفتن این سمت مقاومت می‌کرد و خواستار ادامه فعالیت کرباسچی به عنوان دبیرکل بود.»

غیبت مشکوک آقای دبیرکل

روایت عطریانفر از تمایل کرباسچی برای  کناره‌گیری از دبیرکلی حزب کارگزارن درحالی مطرح شده است که کرباسچی در جلسه دیروز غائب بود تا بر شائبه‌ها درباره دلخوری از این تصمیم شورای مرکزی مُهر تأیید بزند.

توقف در انتظار روزنامه سازندگی ارگان حزب کارگزاران نیز به این احتمال دامن زده است. براساس اخبار رسیده به قرن نو، یکی از علت‌های عدم انتشار روزنامه مشکلات مالی این روزنامه است. همچنین  گفته می‌شود اختلافات شدید در شورای مرکزی حزب کارگزاران در توقف انتشار این روزنامه سهم دارد.

اختلاف از آنجا ناشی می‌شود که کرباسچی بر تداوم دبیرکلی خود اصرار داشته است؛ حال آنکه اکثریت اعضا موافق با دبیرکلی حسین مرعشی بوده‌اند.

پوست‌اندازی در حزب کارگزاران

حزب کارگزاران از مدتی قبل دچار اختلافات درونی شده بود و اتفاقات کنگره اخیر این حزب را شاید بتوان در دنباله آن اتفاقات دانست. حزبی که نامش با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گره خورده؛ اما بعد از فوت آیت‌الله در مسیر اختلاف قرار گرفت تا جای خالی پدر معنوی به‌خوبی مشهود باشد.

خبرها حکایت از نارضایتی طیف جوان‌تر حزب کارگزاران از بزرگان این حزب داشت؛ نارضایتی که کار را به استعفا هم کشانده بود.

ماجرا از آنجا آغاز شد که فرزانه ترکان، عضو حزب کارگزاران سازندگی، خبر از استعفای خود و برخی بزرگان از ادامه عضویت در این حزب داد و گفت؛ «من به دلیل زاویه‌ای که با برخی سیاست‌های حزب کارگزاران، خصوصاً در انتخابات اخیر پیدا کردم از عضویت در حزب کارگزاران استعفا دادم. چند نفر از افراد صاحب‌رأی و بزرگان حزب هم علاوه ‌بر من از عضویت در حزب کارگزاران استعفا دادند». 

عطریانفر اما به‌سرعت این ادعا را تکذیب کرد و گفت؛ «هیچ‌کس به‌جز خود ترکان از کارگزاران استعفا نداده و یدالله طاهرنژاد هم از شورای مرکزی استعفا داده است نه از حزب.»

او البته شائبه اختلاف در حزب را به‌طور قطع رد نکرد و گفت؛ «حتماً اختلافات درون احزاب طبیعی است و این تفاوت‌ها در اندیشه و فهم سیاسی، خصصیه ذاتی کارکرد حزبی است و هیچ‌کس نباید انتظاری غیر از این داشته باشد. همه اعضا هیچ‌گاه مانند هم فکر نمی‌کنند. حتی اگر آنهایی که در اقلیت حضور دارند به دلیل تأمین نشدن خواسته‌شان از حزب کنار بروند، باز هم ممکن است در موضوع دیگری میان همان اکثریتی که پیشتر در موضوعی موافق بودند، در بحثی دیگر اختلاف به‌وجود آید. بنابراین انتظار فقدان اختلاف‌نظر در میان اعضای یک حزب سالبه به انتفاء موضوع است.»

ماجرا اما به استعفای جوانان حزب ختم نشد و به فاصله‌ای کوتاه خبر استعفای مرعشی منتشر شد. گرچه مرعشی بلافاصله خبر را تکذیب کرد اما گویا استعفای او از عضویت در شورای مرکزی بود نه حزب. عطریانفر این‌بار هم روایتی نرم و بدون تنش از این اتفاق داشت و گفت استعفا به خاطر سپردن مسئولیت به جوان‌ترهای حزب در شورای مرکزی صورت گرفته است.

عطریانفر در نهایت تصمیم‌گیری درباره هرگونه استعفا یا کناره‌گیری را منوط به کنگره حزب کرده بود؛ کنگره‌ای که برگزار شد و نتیجه آن تغییر در رأس هرم حزب کارگزاران برای اولین‌بار بود.

رئیس کنگره حزب کارگزاران سازندگی ایران درباره شایعه استعفای برخی اعضا گفت: استعفای تعدادی از اعضا مطرح بود اما به دلیل عدم تصویب در کنگره حزب این استعفاها هنوز اعمال نشده. همچنان که فرزانه ترکان در این جلسه حاضر شده بود و اعضا به استعفای ایشان رأی ندادند. 

آغاز یک تغییر

چه اختلاف نتیجه کنار گذاشتن کرباسچی از دبیرکلی شده باشد چه کرباسچی خودخواسته از دبیرکلی کنار رفته باشد به نظر می‌رسد تغییر و پوست‌اندازی در یکی از مهم‌ترین تشکیلات سیاسی اصلاح‌طلب کلید خورده است.