هر ۳۹ ثانیه یک کودک بر اثر ذات الریه می میرد

80

1400/8/20

10:28


هر ۳۹ ثانیه یک کودک بر اثر ذات الریه می میرد

سلامت نیوز:فوق تخصص ریه کودکان با اشاره به پنومونی به عنوان نخستین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیا گفت: در هر ۳۹ ثانیه شاهد مرگ یک کودک در دنیا بر اثر پنومونی هستیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مریم حسن زاد اظهار داشت: پنومونی، عفونت ریه یا ذات الریه، به عنوان بیماری عفونی کشنده در کودکان زیر ۵ سال و افراد بالای ۶۵ سال شناخته می‌شود.


وی افزود: هر ساله منجر به مرگ عده زیادی از افراد می‌شود، از این رو سازمان بهداشت جهانی و یونیسف ۱۲ نوامبر مصادف با ۲۱ آبان ماه را به عنوان روز جهانی پنومونی نامگذاری کرده اند.


حسن زاد خاطرنشان کرد: طبق گزارش آماری سازمان بهداشت جهانی، پنومونی اولین بیماری عفونی کشنده در سراسر دنیاست و سالانه بیش از یک میلیون کودک زیر ۵ سال بر اثر ابتلاء به این بیماری‌های پنوموکوکی جان خود را از دست می‌دهند و بر اساس آخرین داده‌ها، در هر ۳۹ ثانیه شاهد مرگ یک کودک در دنیا بر اثر پنومونی هستیم.


به گفته وی، پنومونی به علل عفونی یا غیرعفونی ایجاد می‌شود که عوامل عفونی شامل انواع میکروب‌ها، باکتری‌ها، میکروب‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها هستند. پنومونی غیرعفونی نیز در اثر انواع بیماری‌های اتوایمیون، نقص سیستم ایمنی و مواردی نظیر آن ایجاد شود.


فوق تخصص ریه کودکان بیمارستان مسیح دانشوری نشانه‌های پنومونی را شامل علائم تنفسی و غیر تنفسی عنوان کرد که علائم تنفسی شامل تنگی نفس، تاکی پنه یا تنفس سریع و تند، سرفه‌های خلط دار یا بدون خلط است و علائم غیر تنفسی شامل تب، تعریق، عرق شبانه برشمرد.
حسن زاد با اشاره به شیوع فزاینده پنومونی در پاندمی کرونا افزود: با توجه به این که ویروس کووید ۱۹ تمایل زیادی به ایجاد درگیری ریوی دارد درصد بالایی از مبتلایان به کرونا ممکن است که دچار درگیری ریوی شوند اما شدت آن در افراد متفاوت است.


به گفته وی، بیماری بسیاری از مبتلایان به کرونا ممکن است از نوع خودمحدود شونده باشد و اصلاً نیازی به درمان پیدا نکنند و پس از مدتی استراحت و تغذیه مناسب بهبود یابند. اما در برخی افراد نیز به دلایل مختلفی نظیر ایمنی پایین یا نوع ویروس بیماری شدت بیشتری پیدا می‌کند که این افراد باید حتماً تحت درمان‌های لازم بسته به نوع بیماری قرار گیرند.


این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ویروس کووید ۱۹ در بیماران کرونایی می‌تواند منجر به بروز درگیری ریوی و پنومونی شود که با تشخیص به موقع و انجام اقدامات درمانی می‌توان پنومونی را درمان کرد. بنابراین در صورت مراجعه به موقع و کنترل بیماری، فرد بهبود می‌یابد در غیر این صورت منجر به درگیری مزمن ریوی یا حتی مرگ بیمار می‌شود.


این فوق تخصص ریه کودکان با بیان این که پس از درگیری ریه بیمار کرونایی جلوگیری از سیر بیماری دشوار است توصیه کرد: افراد درصورت مشاهده علائم ذکر شده هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند تا بسته به نوع بیماری و میزان درگیری درمان‌های لازم برای کنترل بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن شروع شود.
این استاد دانشگاه، درمان بیماران را وابسته به میزان درگیری ریه بیمار متفاوت برشمرد و گفت: پس از معاینه و بررسی بیمار توسط پزشک درمان لازم انجام می‌شود. اگرعامل ایجاد کننده پنومونی میکروبی باشد درصورت نیاز آنتی بیوتیک تجویز می‌شود ولی اگر عامل بیماری ویروس باشد بیشتر باید درمان‌های حمایتی انجام پذیرد تا بیماری کنترل شود.


وی افزود: درصورتی که پنومونی از نوع غیرمیکروبی و عامل ایجاد کننده آن نقص سیستم ایمنی و بیماری‌های اتوایمیون نظیر لوپوس یا روماتوئیدآرتریت باشد باید درمان بیماری زمینه‌ای بیمار صورت گیرد.


حسن زاد با اشاره به تأثیر مهم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پیشگیری از بروز پنومونی گفت: امروزه مردم در سراسر دنیا برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند که این امر موجب کاهش ابتلاء به کووید ۱۹ و همچنین پنومونی های عفونی و غیرعفونی می‌شود.


وی تاکید کرد: اگر بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و تهویه مناسب در فضاهای بسته رعایت شود شیوع پنومونی ناشی از عوامل ویروسی و میکروب‌ها کاهش می‌یابد اما در خصوص پنومونی ناشی از بیماری‌های نقص سیستم ایمنی باید درمان بیماری‌های زمینه‌ای انجام شود.
حسن زاد تاکید کرد: در پاندمی کرونا بروز هرگونه علامت غیرطبیعی اعم از تنفسی یا غیرتنفسی یک اخطار به شمار می‌رود و افراد در صورت مشاهده هر یک از این علائم حتماً باید به پزشک مراجعه کنند.


فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان در پایان به افراد توصیه کرد از خود درمانی پرهیز کرده و با توجه به این که در حال حاضر کرونا تصاویر و تظاهرات بالینی مختلفی از خود بروز می‌دهد به محض مشاهده علائم ذکر شده و هر گونه علائم غیرطبیعی به پزشک مراجعه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو