خواص معجزه آسای گوجه فرنگی؛ از کاهش وزن تا رفع شوره سر

58

1400/8/20

10:29


خواص معجزه آسای گوجه فرنگی؛ از کاهش وزن تا رفع شوره سر

سلامت نیوز:گوجه فرنگی به علت خواص درمانی فروان می تواند باعث جلوگیری از بیماری های مختلف شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، گوجه فرنگی دارای خواص فروانی است و برای کسانی که قصد لاغری یا کاهش وزن دارند بسیار موثر خواهد بود و خاستگاه آن آمریکای جنوبی است و حاوی مقدار زیادی پتاسیم، منگنز، منیزیم، مس و فسفر است.


ویتامین C یک ماده مغذی برای حفظ سلامتی تمامی افراد به ویژه بانوان باردار است. گوجه فرنگی در علم گیاه شناسی به عنوان یک میوه تلقی می‌شود، اما کشاورزان آن را جزو سبزیجات می‌پندارند.


از خواص گوجه فرنگی می‌توان به درمان سرطان‌های گوناگون، تنظیم فشار خون، کاهش وزن، بهبود سلامت پوست و مو، مفید برای دوران بارداری، کاهش سطح کلسترول، تقویت قلب، رفع اثرات دود سیگار، بهبود بینایی، تقویت سلامت گوارش، فراهم کردن خوابی راحت و بهبود حرکت عضله‌ها، مدیریت دیابت، کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا، تقویت و استحکام استخوان ها، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش التهاب، افزایش قدرت مغز، تقویت سلامت کبد و ... اشاره کرد.


۹۵ درصد گوجه فرنگی آب و ۵ ٪ باقیمانده آن را کربوهیدرات و فیبر تشکیل می‌دهد. گوجه‌ها حاوی مقدار خوبی از ویتامین‌های A، C، K و خانواده گروه B است. این گیاه حاوی فیبر و پروتئین و مقداری ترکیبات ارگانیک مانند لیکوپن است که به شدت برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.


همچنین گفتنی است که استعمال دخانیات باعث ابتلا به سرطان ریه می‌شود و گوجه فرنگی می‌تواند باعث جلوگیری از بروز این بیماری در بدن افراد شود. گوجه فرنگی به علت اینکه دارای اسیدفولیک است، می‌تواند باعث جلوگیری از استرس و اضطراب شود یا آن را از بین ببرد.


گوجه فرنگی دارای فیبر است و مصرف آن می‌تواند باعث تحریک روده‌ها و جلوگیری از یبوست و کاهش فشار خون شود، بنابراین فیبر سوخت و ساز چربی‌ها را بهبود می‌دهد، تجمع چربی را از بین می‌برد و به اینصورت در کاهش وزن کمک خواهد کرد.


گوجه فرنگی جزو مواد مغذی کم کالری است و باعث جلوگیری از جذب چربی در بدن می‌شود؛ بنابراین اگر قصد کاهش وزن یا لاغری دارید، می‌توانید در طول روز از آن استفاده کنید. همچنین ویتامین‌های C موجود در آن هم باعث جلوگیری از بروز التهاب در بدن خواهد شد و به علت اینکه سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی گوناگون است؛ بنابراین باعث تامین ۴۰ درصد از ویتامین C در بدن افراد خواهد شد.


پروتئین موجود در گوجه فرنگی برای ترمیم سلول‌ها و ساخته شدن ماهیچه‌ها مناسب خواهد بود. اگزما و پسوریازیس باعث بروز شوره سر در افراد می‌شوند؛ بنابراین مصرف گوجه فرنگی می‌تواند به کلاژن سازی پوست کمک کند و در نهایت از بروز شوره و پوسته پوسته شدن سر هم جلوگیری خواهد کرد.
برخی از افراد احتمال دارد که بعد از مصرف گوجه فرنگی با عواملی مانند: کهیر، خارش پوست، اگزما، سرفه و عطسه، خارش گلو، ورم صورت، دهان و زبان رو به رو شوند که در اینصورت باید مصرف آن را کنترل کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو