رییس انستیتو پاستور ایران گفت: کودکان ایرانی با تزریق واکسن پاستوکووک مقابل ویروس کووید-۱۹ ایمن می‌شوند.

علیرضا بیگلری روز پنجشنبه افزود: پاستوکووک از معدود واکسن هایی است که کارآزمایی بالینی آن برای گروه سنی ۲ تا سال ۱۸ انجام شده است و برای این سنین نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد.  

وی خاطرنشان کرد: این واکسن در حال حاضر در سبد واکسیناسیون کشور برای ایمن سازی کودکان و بزرگسالان قرار دارد و در کشور کوبا هم به حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار کودک تزریق شده است که هیچ عارضه جدی در این کودکان مشاهده نشده است.

رییس انستیتو پاستور ایران یادآور شد: این موضوع در کنار اعتبار ۱۰۰ ساله  این موسسه تحقیقاتی در ایران و اعتماد مردم به محصولات آن تاییدی است تا والدین ایرانی فرزندان دلبند خود را با یک واکسن مطمئن مقابل ویروس کرونا واکسینه کنند.   

بیگلری ادامه داد: با توجه به شواهد مبنی بر نیاز به تزریق دزهای یادآور برای تمام واکسن ها، دز یادآور پاستوکووک با نام پاستوکووک پلاس نیز تولید شده که می تواند به عنوان دز تقویتی سایر واکسن ها هم بکار رود.

وی همچنین گفت: طراحی واکسن اصلی یا پاستوکووک با واکسن یادآور یعنی پاستوکووک پلاس متفاوت است و در مطالعات بالینی نشان داد کودکان ایرانی با واکسن پاستوکووک محصول انستیتو پاستور ایران در مقابل کووید-۱۹ ایمن می شوند.

بیگلری افزود: کودکان نیازی به استفاده از دز سوم یا یادآور ندارند و ۲ دز واکسن اصلی یعنی پاستوکووک برای ایمن سازی افراد زیر ۱۸ سال کافی خواهد بود.

وی تصریح کرد: البته انستیتو پاستور ایران بر اساس نیاز کشور و درخواست وزارت بهداشت واکسن پاستوکووک یا پاستوکووک پلاس را تولید می کند.  

رییس انستیتو پاستور  ایران ادامه داد: تولید واکسن یادآور نیز انجام شده و در حال طی آزمایش های نهایی قرنطینه واکسن است و بیش از یک میلیون دز طی چند روز آینده تحویل وزارت بهداشت می شود.  

بیگلری با یادآوری این که در مهر و آبان ماه حدود هشت میلیون دز واکسن تحویل وزارت بهداشت شده است. افزود: پیش بینی می شود که در ماه های پیش رو، تقاضا برای دز یادآور یا پاستوکووک پلاس افزایش یابد.  

رییس انستیتو پاستور  ایران تاکید کرد: بعد از این مدت، در تلاش هستیم تا حداقل ماهیانه حدود  چهار میلیون دز واکسن پاستوکووک را تولید و به  وزارت بهداشت تحویل دهیم.  

واکسن کرونای مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کوبا به عنوان "سوبرانا۲" و در ایران به عنوان "پاستوکووک"، نامگذاری شده است.

مطالعه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا از ششم اردیبهشت ماه در هشت شهر و با حضور ۲۴ هزار داوطلب آغاز شد.

مجوز مصرف اضطراری این واکسن اوایل تیر ۱۴۰۰ نیز در ایران صادر شد.  مطالعه واکسن سوبرانا ۲ در کوبا روی کودکان انجام شده و این کشور مجوز مصرف اضطراری برای کودکان را دریافت کرد.