داستان هنر سیر و سفر به قلم آلن دوباتن

منبع: همگردی

229

1398/5/1

16:58


کتاب «هنر سیر و سفر» بیان می کند که چگونه از سفر لذت بیشتری ببریم و زیبایی های آن را بیشتر درک کنیم و از آن درس زندگی بگیریم. «آلن دوباتن» با قلمی که مخاطبان زیادی دارد، این بار به موضوع سفر پرداخته و تجربه های خود را ذکر می کند. نویسنده در کنار بیان تجربه های شخصی خودش، کتاب را جالب تر می کند و سراغ تجربه های یک نویسنده، عکاس، طراح و نقاش رفته و از دید آنان به زیبایی ها و جذابیت های سفر می پردازد. آلن دوباتن در 9 بخش این کتاب به بررسی سفر از ابعاد مختلف می پردازد. به این ترتیب که در هر بخش، یک موضوع را مد نظر قرار داده و از این زاویه به مقوله سفر نگاه می کند.

در کتاب عکس ها و نقاشی هایی از سفر و مقاصد سفر وجود دارد که به درک مفاهیم ذکر شده در آن کمک می کند. آثاری از «ون گوگ»، «ادوارد لین»، «اوژن دلاکروا»، «ادوارد هاپر»، «اشر براون دوراند» و غیره نمونه هایی از این نقاشی ها است.

یکی از بخش های کتاب را با هم می خوانیم: «آنچه که ما در خارج غریب منظر می یابیم، احتمالا همان چیزی است که در کشور خودمان تشنه آن هستیم» و در ادامه توضیح می دهد که چرا «فلوبر» نویسنده فرانسوی، مصر را غریب منظر یافت و از دیدن آن شگفت زده شد: «مصر از عقاید و ارزش هایی حمایت می کرد که بخشی از هویت او (فلوبر) بود و در جامعه خودش توجه اندکی به آن می شد».

عبارت زیبایی که در انتهای کتاب آمده و چکیده ای از محتوای کتاب را به خوبی بیان می کند: «متاسفانه بسیار دشوار است نگرانی های کمابیش دائمی در مورد آینده را به یاد بیاوریم، زیرا در بازگشت مان از جایی که بودیم، شاید نخستین چیزی که از خاطره محو می شود این است که چه میزان از گذشته صرف این شده بود که چه پیش خواهد آمد؛ و به عبارت دیگر چه میزان از آن را در جایی دیگر به غیر از جایی که در آن حضور داشتیم گذرانده بودیم. در موضوع یادآوری شده و نیز خاطره دلشوره سفر به مکانی هر دو نوعی خلوص وجود دارد و خود مکان است که امکان می یابد برجسته و مشهود شود».

کتاب هنر سیر و سفر را انتشارات نیلوفر چاپ کرده و تا سال 97 به چاپ ششم رسیده است. این کتاب با ترجمه «گلی امامی» در 286 صفحه در اختیار مخاطبان علاقمند به کتاب های آلن دوباتن قرار گرفته است.

داستان هنر سیر و سفر

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو