آثار و خواص سوره یونس چیست؟

منبع: بیتوته

134

1400/8/21

05:27


آثار و خواص سوره یونس چیست؟



خواص سوره یونس, آثار و خواص سوره یونس, آثار سوره یونس

آثار و خواص سوره یونس چیست ؟

 

آشنایی با آثار و خواص سوره یونس 

به مناسبت نام حضرت یونس پیامبر(ع) و اشاره به رفع آن عذاب هولناک از قوم او و اهمیت داستان عبرت آموز خود و قوم او که در این سوره ی مبارکه از آن یاد شده به این نام «یونس» نامگذاری شده است.

"یونس" نام یكى از پیامبران خدا است. و نام دهمین سوره قرآن مجید است. در قرآن نام یونس چهار بار ذكر است و در سوره صافّات و سوره قلم داستان وى درج شده است. در سوره انبیاء هم به عنوان "ذو النّون" از او یاد شده و همین سوره قرآن به مناسبت آیه ی 98 آن به نام یونس نامگذارى شده است.

 

سوره ی یونس 109 آیه دارد و عمده ی مطالب آن، پیرامون توحید و حقانیت قرآن، پاسخ به منکران وحی، بیم دادن مشرکان، بیان عظمت آفرینش و آفریدگار، ناپایداری دنیا و توجه دادن به آخرت است.

 

موضوعات مطرح شده در سوره یونس :

– مظاهر قدرت خداوند

– دلایل اثبات وجود خداوند

– افشا و مبارزه با فساد

– تبیین جهان خلقت و اسرار طبیعت

– نبوت

– بعثت پیامبران و سرگذشت پیامبرانی چون : هود، نوح، لوط، صالح، موسی و ابراهیم (ع)

 

آثار و برکات سوره

1) درمان درد پا و ساق پا و پهلو:

وَإِذَا مَسَّ الإِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَآئِمًا فَلَمَّا كَشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ كَأَن لَّمْ يَدْعُنَا إِلَى ضُرٍّ مَّسَّهُ كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ﴿۱۲﴾

هرکس با ایمان این آیه را بر کاسه نو و پاک با نیت خالص و توجه به خدا و معنی ان بنویسد و سیاهی نوشته ها را با روغن زیتون محو کند سپس آن روغن را به محل درد بمالد زایل شود.

 

2) برای شناسایی سارق

به نقل از رسول خدا (ص) : «هر کس سوره یونس را بنویسد و آن را در منزل خود قرار دهد و نام اعضای خانواده را ببرد، اگر در آنها عیبی باشد آشکار می شود و اگر سوره یونس را در طشتی بنویسد و با آب پاکی آن را بشویند و شخصی که متهم به سرقت است از آن بنوشد نمی تواند آن را قورت بدهد و در گلویش گیر کرده و به سرقت اقرار می کند.»

 

3) جهت آسان زاییدن:

قُلْ مَن يَرْزُقُكُم مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ أَمَّن يَمْلِكُ السَّمْعَ والأَبْصَارَ وَمَن يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيَّتَ مِنَ الْحَيِّ وَمَن يُدَبِّرُ الأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللّهُ فَقُلْ أَفَلاَ تَتَّقُونَ ﴿۳۱﴾

هر کس با ایمان این آیه را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن به نیت آسان زاییدن زنی بخواند درد زاییدن کم شود و وضع حمل او آسان شود.

 

4) رفع جهالت

و از امام صادق علیه السلام روایت شده که فرمود: هر که سوره یونس را در هر دو ماه یا سه ماه (یکبار) بخواند، ترس آنکه وى از جاهلان باشد براى او نیست و در روز قیامت از مقربان خواهد بود.

 

آثارهای سوره بونس, نظر ائمه از سوره یونس, درباره ی سوره یونس

همه چیز درباره ی سوره ی یونس

 

فضائل و خواص سوره یونس :

پیامبراکرم (ص) فرمودند : هر کس سوره یونس را بنویسد و آن را در منزل خود قرار دهد و نام اعضای خانواده را ببرد، اگر در آنها عیبی باشد آشکار می شود و اگر سوره یونس را در طشتی بنویسد و با آب پاکی آن را بشویند و شخصی که متهم به سرقت است از آن بنوشد نمی تواند آن را قورت بدهد و در گلویش گیر کرده و به سرقت اقرار می کند.

 

در حدیثی رسول‌ اکرم (ص) می فرماید: هر کس سوره ی مبارکه یونس را قرائت کند به عدد هر کس که تصدیق یا تکذیب حضرت یونس (ع) را نموده و به عدد هر کس که با فرعون غرق شده ده حسنه به او عطا می شود.

 

امام جعفر صادق (ع) فرمودند : جهت دفع دشمن و پیروزی بر او سوره ی مبارکه یونس 21 بار تلاوت شود.

 

از امام باقر (ع) روایت است که امر فرمود به قرائت این سوره، راوی قرائت کرد وقتی به آیه ی 46 رسید : «لِلَّذينَ أحْسَنُوا الْحُسنَى وَ زِيَادَةٌ وَ لايَرْهَقُ وُجُوهَهُمْ قَترٌ وَ لا ذِلَّةٌ»، حضرت فرمودند: رسول اکرم (ص) می فرمودند : من در شگفتم وقتی قرآن می خوانم چگونه موهایم سفید نمی گردد!

 

روی عن ابی عبدالله علیه السلام قال: مَن قرَأ سُورةَ یونس فی کلّ شَهرین أو ثلاثة لم یَخف علیه أن یکونَ من الجاهلین و کان یوم القیامة من المقربین.

امام صادق علیه السلام فرموده اند: «کسی که سوره یونس را در هر دو یا سه ماه بخواند بیم ان نمی رود که از جاهلان و بی خبران باشد و در روز قیامت از مقربان خواهد بود.»

 

مظاهر قدرت خداوند

خداوند در سوره یونس مظاهر قدرت عظیم خود را بر همه چیز ذکر می کند. مثلاً آفرینش آسمانها و زمین را از نشانه های قدرت خود می فرماید:

 

إن ربكم ٱلله ٱلذى خلق ٱلسموت وٱلأرض فى ستة أيام ثم ٱستوى على ٱلعرش يدبر ٱلأمر ما من شفيع إلا من بعد إذنه ذلكم ٱلله ربكم فٱعبدوه أفلا تذكرون (3)

 

همانا پروردگار شما خدایى است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید، سپس براى اداره امور [خلقت] بر عرش آمد و بدانید که کسى بدون اذن او شفاعت نمى‏کند. این خداست، پروردگار شما، پس او را بپرستید. آیا توجه نمی کنید؟ (4)

 

آیات بسیار دیگری از این سوره بیانگر قدرت خداوند بر امور مختلف است مانند آیات پنج و شش:

 

هو ٱلذى جعل ٱلشمس ضيآء وٱلقمر نورا وقدره منازل لتعلموا عدد ٱلسنين وٱلحساب ما خلق ٱلله ذلك إلا بٱلحق يفصل ٱلايت لقوم يعلمون (5)

 

او کسی است که خورشید را درخشنده و ماه را نور قرار داد و مراحل آن را قرار داد تا تعداد سالها و محاسبه [زمان] را بدانید. خداوند همه اینها را جز به عدالت نیافریده است. آیات را برای مردمی که دانا هستند بیان می کند.

 

إِنَّ فِى ٱخْتِلَـٰفِ ٱلَّیْلِ وَٱلنَّهَارِ وَمَا خَلَقَ ٱللَّـهُ فِى ٱلسَّمَـٰوَٰتِ وَٱلْأَیَتَوَٰ (88).

همانا در آمد و شد شب و روز و آنچه خداوند در آسمانها و زمین آفریده است، قطعاً برای گروهی که پرهیزکارند، نشانه هایی است. 

 

فایده های سوره یونس, همه چیز درباره سوره یونس, درباره ی سوره یونس

خواص سوره یونس 

 

مؤمنان بر اساس سوره یونس در بهشت ​​ساکن می شوند

پس از بیان کرد که منزلگاه کافران دوزخ است، و 6 خداوند در سوره یونس می گوید چگونه خداوند مؤمنان را هدایت و بر اساس ایمان خود را به خدا. پاداش آنها باغهای پر نعمت است که نهرها از زیر آنها جاری است.

 

إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَٰتِ يَهۡدِيهِمۡ رَبُّهُم بِإِيمَٰنِهِمۡۖ تَجۡرِي مِن تَحۡتِهِمُ ٱلۡأَنۡهَٰرُ فِي جَنَّـٰتِ ٱلنَّعِيمِ (9)

 

همانا كسانى كه ايمان آوردند و كارهاى شايسته انجام دادند، خداوند آنها را به خاطر ايمانشان هدايت می كند و در بهشت ​​پرنعمت كه نهرها از آن جارى است وارد می ‏شوند.

 

حتی در بهشت ​​هم پروردگارشان را می ستایند و می گویند که چگونه او پاک و منزه است و ستایش تنها از آن اوست.

 

دَعْوَاهُمْ فِيهَا سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ وَتَحِيَّتُهُمْ فِيهَا سَلَامٌ ۚ وَآخِرُ دَعْوَاهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (10)

 

ندای آنها در آنجا این خواهد بود: «خدایا! تو بی آلایش هستی! و سلامشان در آنجا «سلام» خواهد بود! و نداى پايانى آنها اين است كه حمد و ستايش مخصوص خداوندى است كه پروردگار عالميان است.

 

قرآن بر اساس سوره یونس آخرین وحی خداوند است.

آیه 15 سوره یونس می فرماید:

وَإِذَا تُتۡلَىٰ عَلَيۡهِمۡ ءَايَاتُنَا بَيِّنَٰتٖۙ قَالَ ٱلَّذِينَ لَا يَرۡجُونَ لِقَآءَنَا ٱئۡتِ بِقُرۡءَانٍ غَيۡرِ هَٰذَآ أَوۡ بَدِّلۡهُۚ قُلۡ مَا يَكُونُ لِيٓ أَنۡ أُبَدِّلَهُۥ مِن تِلۡقَآيِٕ نَفۡسِيٓۖ إِنۡ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰٓ إِلَيَّۖ إِنِّيٓ أَخَافُ إِنۡ عَصَيۡتُ رَبِّي عَذَابَ يَوۡمٍ عَظِيمٖ (15)

 

و هنگامی که آیات روشن ما بر آنان خوانده شود، کسانی که در [آخرت] امید به دیدار ما ندارند، می گویند: [ای محمد!] قرآن دیگری برای ما بیاور یا آن را تغییر ده! بگو من خود اجازه ندارم [بدون اذن پروردگارم] آن را تغییر دهم، زیرا تنها از [وحی] اطاعت می کنم که بر من نازل شده است. همانا اگر پروردگارم را نافرمانی کنم از عذاب روز بزرگ می ترسم».

 

مشرکان در زمان پیامبر تصور می کردند قرآنی که حضرتش آورده است از خود اوست. در نتیجه به پیامبر فرمودند قرآن دیگری بیاور یا آن را به سلیقه خود تغییر بده. خداوند به پیامبر دستور داد که به آنها بگوید این قرآن چیزی جز وحی خدا نیست و چیزی نیست که او بر آن تسلط داشته باشد. در آیه 16 آمده است:

 

قُل لَّوْ شَآءَ ٱللَّـهُ مَا تَلَوْتُهُۥ عَلَیْکُمْ وَلَآ أَدْرَىٰكُم بِهِلۖ فَقَدْ لَبِثْتُفَیْکُمْ عَدْرَىٰكُم بِهِلۖ فَقَدْ لَبِثْتُ فَیكُمْ عُمِّا.

 

بگو: اگر خدا می خواست آن را بر شما نمی خواندم و به شما اطلاع نمی داد، زیرا پیش از آن یک عمر در میان شما ساکن بودم. آیا دلیل خود را اعمال نمی کنید؟

 

این آیه نشان می دهد که حضرت محمد ( S ) توسط خداوند دستور داده شد به تلاوت قرآن به مردم است. این نیز حقانیت نبوت او را نشان می دهد. بنابراین معلوم می شود که کلام پیامبر در حقیقت وحی است. چنان که سوره نجم می گوید: پیامبر از روی میل خود سخن نمی گوید; آنچه او می گوید، وحی است که خداوند به او نازل می کند.

 

احوال دوستان خدا در سوره یونس بیان شده است.

آیات 62 تا 64 سوره یونس می فرماید:

أَلَآ إِنَّ أَوْلیَآءَ ٱلَّـهِ لَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلا هُمْ یَحْزَنُونَ ﴿62﴾

[ای مردم! بدانید که دوستان خدا نه می ترسند و نه اندوهگین می شوند.

 

ٱلَّذِینَ ءامَنُوا۟ وَکانُوا۟ یَتَّقُونَ ﴿63﴾

کسانی که ایمان آورده و پرهیزگارند [که قانون خدا را رعایت می کنند].

 

لَهُمُ ٱلۡبُشۡرَىٰ فِي ٱلۡحَيَوٰةِ ٱلدُّنۡيَا وَفِي ٱلۡأٓخِرَةِۚ لَا تَبۡدِيلَ لِكَلِمَٰتِ ٱللَّهِۚ ذَٰلِكَ هُوَ ٱلۡفَوۡزُ ٱلۡعَظِيمُ (64)

آنها را در زندگی دنیا و آخرت مژده ده [که در نزد پروردگارشان پاداش خواهند گرفت. کلام خدا تغییر نمی کند [چون طبق حقیقت مطلق است]. این همان پیروزی بزرگ است. 

 

دوستان خدا، که به عنوان اولياء الله شناخته شده اند، افرادی که ایمان بسیار قوی به خدا هستند. آنها خدا را دوست دارند و تنها چیزی که به آنها مربوط می شود جلب رضایت خداوند است. آنها بسیار مراقب اعمال و فعالیت های خود در زندگی هستند. آنها خداپرست هستند و حتی به اعمال گناه هم نزدیک نمی شوند. خداوند در آیه فوق از سوره یونس می فرماید که در آخرت و شاید در زندگی دنیا هم ترسی ندارند و اندوهگین نمی شوند.

 

نتیجه

در خاتمه متوجه می شویم که سوره یونس سوره ای است که تلاوت آن فضیلت و فواید بسیاری برای خواننده به همراه دارد. به علاوه سوره ای است که با بیان داستان نوح و موسی و یونس چیزهای زیادی به ما می آموزد. انشاءالله با تلاوت این سوره به خدا نزدیکتر شویم و با قرآن و معارف آن بیشتر آشنا شویم.

 

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو