قیمت زعفران سر به فلک کشید

منبع: برترین ها

92

1400/8/21

10:24


طی روزهای اخیر با ورود زعفران نو به بازار، سرعت روند صعودی افزایش قیمت زعفران ثابت ماند.

باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نایب رئیس شورای ملی زعفران نوشت: طی روزهای اخیر با ورود زعفران نو به بازار، سرعت روند صعودی افزایش قیمت زعفران ثابت ماند.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران از افزایش قیمت زعفران در بازار خبر داد و گفت: در حال حاضر حداقل قیمت هر کیلو زعفران ۱۹ میلیون تومان و حداکثر ۳۰ میلیون تومان است.

وی افزود: قیمت هر کیلو زعفران دسته مربوط به سال گذشته از ۸ میلیون به ۱۹ میلیون تومان، زعفران پوشال از ۹ میلیون و ۵۰۰ تا ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۲۳ میلیون تومان و زعفران نگین از ۱۲ تا ۱۷ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

میری حداقل قیمت هر مثقال زعفران دسته در مغازه برای مصرف کننده را ۱۱۰ هزار تومان، سرگل ۱۴۰ هزار تومان و نگین ۱۷۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به بسته بندی قیمت کمی متفاوت است چرا که برخی زعفران ها در بسته بندی های معمولی و برخی دیگر در بسته بندی هایی که حدود ۱۰ هزار تومان هزینه دارد، عرضه می شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: طی هفته های اخیر سرعت روند صعودی قیمت زعفران چشمگیر بوده که طی روزهای اخیر با ورود محصول به بازار روند ثابت مانده است.

وی با اشاره به اینکه صادرات زعفران کماکان در حال انجام است، بیان کرد: تا اعلام آمار گمرک نمی توان اظهار نظری راجع به روند مثبت یا منفی گرانی بر صادرات داشت، از این رو تا ۱۵ آذر باید منتظر آمار اعلامی ماند.

میری با بیان اینکه صادرات در ۶ ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۷ درصد رشد داشته است، گفت: بنابر آمار ۷ ماهه گمرک، صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه تغییری نداشته است و به تعبیر دیگر میزان زعفران صادراتی بالانس شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برداشت زعفران تا پایان آذر کماکان ادامه دارد، بیان کرد: بنابر بررسی های صورت گرفته و آمار اعلامی کشاورزان، تولید زعفران نسبت به سال گذشته ناشی از شرایط خشکسالی کاهش داشته است، اما تا پایان فصل برداشت نمی توان درصدی را اعلام کرد.

میری درباره آینده بازار طلای سرخ بیان کرد: با توجه به پیش بینی کاهش تولید نمی توان انتظار افت قیمت را داشت، همواره برآورد می شود که قیمت افزایش یابد یا در همین سطح باقی بماند چرا که با کاهش قیمت زعفران، تولید به دلیل شرایط خشکسالی و کمبود محصول برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در پایان تصریح کرد: تا پایان فصل برداشت نمی توان پیش بینی دقیقی راجع به شرایط بازار داشت، اما آنچه مسلم است تولید این‌ محصول نسبت به سال قبل ناشی از شرایط خشکسالی کاهش می یابد که این امر بی تاثیر در بازار زعفران نیست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو