چگونه بارداری روی بینایی شما تأثیر می گذارد

چگونه بارداری روی بینایی شما تأثیر می گذارد


منبع: بیتوته

105

1400/8/22

09:57


چگونه بارداری روی بینایی شما تأثیر می گذارد



قرمز شدن چشم در بارداری, انحراف چشم در بارداری, چشمان زن باردار

تاثیر بارداری بر چشم و خشکی چشم ها

 

تاثیر حاملگی یا بارداری بر چشم و سیستم بینایی

بارداری میتواند در برخی زنان باعث تغییراتی در بینایی و مشکلات چشمی از جمله خشکی چشم یا تورم پلک ها شود که البته اغلب این مشکلات بعد از زایمان به طور خود به خود از بین می روند. 

دوران بارداری معمولا با تغییرات بسیار زیاد در ظاهر و احوال مادر باردار همراه است.  از جمله تهوع صبحگاهی، کمر درد، تورم پا ، تورم چشم و غیره . البته در این میان برخی از مادران باردار ممکن است درگیر تغییرات بینایی و اختلال در بینایی شود. 

 

تغییرات جسمی و هورمونی دوران باردای می تواند در موارد اندک روی بینایی چشم ها تاثیر گذار باشد که البته در اغلب موارد هیچ مشکل جدی ای ایجاد نمی کند و بعد از تولد نوزاد به حالت اولیه بازمیگردد ولی در صورتی که بعد از زایمان مشکلتان حل نشود نیاز به مراجعه به پزشک خواهید داشت.

 

تاثیر بارداری بر چشم و بینایی میتواند شامل مواردی از جمله خشک و حساس شدن چشم ها ، تاری دید ، انحراف دید ، از بین رفتن موقت بینایی ، کاهش شدید حساسیت و به نور ، تورم پلک ها ، وجود لکه خونی در سفیدی چشم و غیره باشد. 

 

خشک و حساس شدن چشم ها در باداری

یکی از تاثیرات بارداری بر چشم خشک و حساس شدن چشم هاست و در صورتی که از لنز استفاده کنید ممکن است خشکی چشم باعث شود حس کنید جسمی خارجی در چشمتان قرار گرفته است بنابراین توصیه می شود در صورتی که چشمتان خشک شده است در بارداری لنزهای طبی یا زیبایی را استفاده نکنید.

برای کاهش عوارض این مشکل می توانید از قطره اشک مصنوعی استفاده کنید و در صورتی که لنز طبی استفاده مینمایید در دوران بارداری عینک را جایگزین کنید.  

 

 حساس شدن چشم ها در باداری, تاری دید شدید در بارداری, تاثیر بارداری بر چشم

تاری و انحراف دید در بارداری

 

تاری و انحراف دید در بارداری

تغییرات هورمونی بارداری باعث پر آب شدن همه بافت های بدن میشود و ممکن است باعث افزایش بیش از حد مایع قرنیه و پشت چشم و تغییر ضخامت قرنیه شود و در نتیجه فرد دچار انحراف و تاری دید شود که معمولا بعد از تولد نوزاد این مشکلات رفع خواهد شد. 

تاری دید جزئی جای نگرانی ندارد و بعد از زایمان خود به خود رفع می شود ولی در صورتی که تاری دید شدید باشد باید به پزشک مراجعه نمایید. 

 

تاثیر بارداری بر چشم به دلیل پره اکلامپسی

مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی در 3 – 5 درصد زنان باردار مشاهده می شود که با افزایش فشار خون ، وجود پروتئین در ادرار و تغییرات بینایی همراه است که نیاز به مراجعه فوری به پزشک و درمان دارد. 

 

تاری دید شدید در بارداری میتواند نشان دهنده مسمومیت بارداری باشد که میتواند همراه با سردردهای ضربانی و یک طرفه ، درد در بالای معده ، تهوع و استفراغ همراه  باشد که برای مادر و جنین خطرساز است و نیاز به مراقبت های پزشکی فوری دارد. 

 

تاثیر بارداری بر چشم به دلیل دیابت

ابتلا مادر به دیابت بارداری مسلما موقتی است و  بعد از زایمان از بین می رود ولی مادر را مستعد ابتلا به دیابت در آینده خواهد کرد. 

در صورتی که زنان باردار در مصرف شیرینی ها تعادل را رعایت نکنند احتمال ابتلا به دیابت بارداری در آن ها بالا می رود . افزایش قند خون می توانید باعث ایجاد فشار بر عروق خونی رگ ها ی درون چشم شده و به چشم ها آسیب برساند. مراجعه به پزشک برای کنترل سریع قند خون ، ورزش و تغییر رژیم غذایی میتواند این مشکل را کنترل نماید. 

 

یکی از عوارض دیابت آسیب به سلول های عصبی شبکیه چشم است که میتواند منجر به تاری دید شود که بعد از زایمان با از بین رفتن دیابت این سلول ها می توانند ترمیم شوند و تاری دید ناشی از دیابت از بین می رود. 

 

 تاثیر حاملگي بر چشم, تغییرات بینایی در بارداری, تاثیر بارداری بر خشکی چشم

تاثیر بارداری بر چشم و ضعیف شدن چشم ها

 

ضعیف شدن چشم و حساسیت به نور

ورم قرنیه در بارداری می تواند باعث ضعیف شدن چشم شود و ممکن است نیاز داشته باشید که عینک جدید تهیه کنید. معمولا زنانی که از قبل نزدیک بین بوده اند و از عینک استفاده می کردند بیشتر از این عارضه شاکی هستند. 

 

 به دلیل افزایش هورمون ها در بارداری احتمال این که دچار حساسیت به نور شوید وجود داد به خصوص اگر سابقه سردردهای میگرنی و سردرد ضربان دار و یک طرفه باشید که با نور تشدید می شوند. 

 

آب مروارید بارداری

آب مروارید یا گلوکوم معمولا بیماری است که افراد مسن را درگیر می کند ولی زنان باردار هم ممکن است به آن دچار شوند. افزایش فشار داخل چسم می توند باعث این مشکل شود که نیاز به مراجعه به پزشک برای مصرف داروهای احتمالی و درمان دارد. 

 

ورم کرن پلک ها در بارداری

تغییرات هورمونی در بارداری میتواند باعث ایجاد ورم و حساسیت در پلک ها شود. بالا رفتن فشار خون در بارداری می تواند احتمال ورم پلک ها را افزایش دهد. 

در صورتی که دچار ورم پلک در بارداری و بدون دلیل شدید باید مصرف نمک را کاهش داده و نوشیدن آب را افزایش دهید. 

 

 تاثیر بارداری بر چشم, تاثیر حاملگي بر چشم, تغییرات بینایی در بارداری

تاثیر بارداری بر چشم در اثر افزایش فشار خون و دیابت بارداری

 

لکه خونی در چشم 

لکه خونی در چشم معمولا بعد از زایمان و به دلیل فشاری که به مادر وارد می شود میتواند مشاهده شود که می تواند عامل تاری دید باشد. البته معمولا این لکه ها بعد از 2 – 3 هفته به صورت خود به خود رفع می شوند ولی در صورتی که از بین نرفتند باید برای درمان به پزشک مراجعه نمایید. 

 

افتادگی گوشه چشم

افزایش ترشح هورمون پروژسترون در بارداری باعث شل شدن عضلات بدن می شود و در برخی افراد میتواند منجر به عارضه ای به نام پتوز یا افتادگی گوشه چشم شود و در صورتی که از تغییر ظاهری خود ناراضی هستید بعد از زایمان برای لیفت چشم می توانید به پزشک مراجعه نمایید. 

 

گردآوری : بخش زناشویی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو