قطعا شما بدلیل آب و هوای سرد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلونزا شده اید و گاها در تشخیص اینکه این بیماری سرماخوردگی است یا آنفلونزا مردد بوده اید. این دو بیماری علایم مشابه و شبیه بهم دارند و همین موضوع باعث می شود تا تشخیص را دشوار کند. ولی علایمی در بیماری آنفلونزا است که با دانستن آنها تشخیص این بیماری آسان می شود. علایم آنفلونزا زودتر از سرماخوردگی آشکار می شود و همیشه شدت بیشتری دارند. در این مقاله از بخش بیماری های دکتر سلام به بررسی علائم سرماخوردگی، تفاوت آن با آنفلوآنزا و راه های درمان آن می پردازیم.

علایم آنفلونزا چیست؟

شما ممکن است برای دو یا سه هفته احساس ضعف و خستگی داشته باشید. علایم آنفلونزا احساس سرما، تعریق و تب است که بصورت پایدار می باشد. شما ممکن است علایمی چون گرفتگی یا آب ریزش بینی، سردرد و گلو درد داشته باشید.

آنفولانزا

آیا میتوان علایم سرماخوردگی و آنفلونزا را باهم مقایسه کرد؟

این جدول به شما کمک می کند که شباهت ها و تفاوت های این دو بیماری را بررسی کنید. پس، اگر شما علایم آنفلونزا را دارید حتما به پزشک مراجعه کنید تا برای شما داروهای ضد ویروس تجویز شود.

علایم سرماخوردگی آنفلونزا
تب به ندرت تب بالا
سردرد به ندرت به شدت
بدن درد خفیف گاهی اوقات، معمولاشدید
ضعف و خستگی خفیف می تواند حداقل دو تا سه هفته ادامه داشته باشد.
خستگی شدید به ندرت به شدت
گرفتگی بینی، یا آب ریزش بینی معمولا گاهی اوقات
عطسه معمولا گاهی اوقات
گلوله درد معمولا گاهی اوقات
احساس درد و ناراحتی در سینه، سرفه خفیف، سرفه های مزمن بطور معمول، می تواند سرفه ها شدید شود
عوارض سینوزیت، گوش درد برنشیت، التهاب ریه، که می تواند زندگی شما را تهدید کنند
پیشگیری رعایت بهداشت رعایت بهداشت و واکسناسیون هر ساله
درمان فقط تسکین موقتی علایم داروهای ضد ویروس،  کپسول اوسلتامیومیر، قرص تامیفلو، داروی زانامیومیر شروع داروها هر 24 یا 48 ساعت

 

درمان سرماخوردگی

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است، به همین دلیل این نوع عفونت با آنتی بیوتیک ها درمان نمی شود.

به منظور درمان این بیماری داروهایی در داروخانه ها موجود است که بدون نسخه قابل خرید می باشد، مانند:

  • آنتی هیستامین ها
  • دکونژستانت، استامینوفن
  • داروهای ضداتهاب غیراستروئیدی

این داروها می تواند احتقان، درد و دیگر علایم این بیماری را کاهش دهند. به یاد داشته باشید برای پیشگیری از کمبود آب، مایعات زیاد مصرف کنید.

برخی از مردم درمان های طبیعی را انجام می دهند و از این دست داروها استفاده می کنند مانند:

  • زینک
  • ویتامینC
  • قرص اکیناسه

برای پیشگیری یا درمان این بیماری موثر هستند.

آنفولانزا -4

طبق تحقیقات انجام شده در سال2015 قرص های مکیدنی زینک با دوز بالا (80 میلی گرم) اگر دز 24 ساعت اول که نشانه های بیماری آشکار شده است، مصرف شود، دردرمان این بیماری بسیار موثر خواهد بود.

بر طبق تحقیقات انجام شده در سال 2013،  به نظر ویتامین C از این بیماری پیشگیری نمی کند، اما مصرف مرتب این ویتامین علایم بیماری را کمتر می کند. قرص اکیناسه در درمان این بیماری داروی چندان مطمئن و تایید شده ای نیست. در سال 2017 تحقیقاتی انجام شد که ثابت کرد مصرف قرص ویتامین D بدن را در برابر سرماخوردگی و آنفلونزا ایمن می کند.

سرماخوردگی ظرف مدت 7 الی 10 روز درمان می شود. اما اگر این علایم در شما وجود داشت حتما به پزشک مراجعه کنید:

  • سرماخوردگی شما در مدت یک هفته بهبودی نداشته باشد
  • تب بالا
  • در صورتی که تب دارید و این تب پایین نمیاد

اگر شما حساسیت دارید و یا دچار عفونت باکتریایی هستید مانند: سینوزیت، گلودرد. سرفه های شدید می تواند علامت آسم یا برونشیت باشد.

پیشگیری از سرماخوردگی

یک نقل قول قدیمی است که می گوید ” بشر توانست پا بر کره ماه بگذارد اما هنوز نتوانسته یک این بیماری ساده را درمان کند. ” در حالی که پزشکان موفق به ساخت واکسنی برای سرماخوردگی نشده اند. راه های برای پیشگیری از آسیب های خفیف آن وجود دارد اما از مبتلا شدن به آن راه گریزی نیست.

بدلیل اینکه این بیماری به راحتی شیوع پیدا می کند، بهترین راه پیشگیری، جلوگیری است. از افراد مبتلا فاصله بگیرید. وسایل شخصی خود و همچنین قاشق و چنگال، لیوان و … را مشترک با افراد بیمار استفاده نکنید. در کنار رعایت موارد ذکر شده اگر خودتان هم بیمار شدید در منزل بمانید و استراحت کنید.

رعایت بهداشت و تاثیر آن در ابتلا به سرماخوردگی

بهداشت را رعایت کنید. دستان خود را با آب داغ و صابون بشویید تا هر گونه آلودگی که در طول روز به آن آلوده شده اید از بین بروند، همچنین می توانید با الکل مخصوص هم دست ها را پاک کنید.

زمانی که دست های شما آلوده هستند و شسته نشده اند، از تماس دستانت با بینی، چشم و دهان جلوگیری کنید. هنگام عطسه یا سرفه بینی و دهان خود را بپوشانید. همیشه دست ها را قبل و بعد از هر کاری بشویید.

آنفولانزا -1

علت بیماری سرماخوردگی

عفونت با ویروس عامل سرماخوردگی و همچنین آنفلونزا است. این ویروس از طریق هوایی که توسط سرفه و عطسه فرد مبتلا آلوده شده است، تماس با آب دهان، تماس با سطوح کثیف و آلوده قابل انتقال است.

بیش از 200 نوع مختلف ویروس می تواند عامل این بیماری باشد. ویروس راینو، شایع ترین عامل عفونی شدن و سرماخوردگی است اما دیگر ویروس ها مانند کروناویروس، سین شیشیال تنفسی، پاراآنفلونزا و دیگر ویروس ها نیز باعث سرماخوردگی می شوند.

علیرغم اینکه با آلوده شدن به هر کدام از این ویروس ها سیستم ایمنی بدن شما در برابر آن قوی می شود اما همیشه ویروس دیگری هست که شما را به سرماخوردگی مبتلا کند.

ویروس آنفلونزا عامل بیماری آنفلونزا است. آلودگی های بسیاری با این ویروس بوجود میاید که خیلی اوقات عامل تغییر و ایجاد انواع جدید ویروس می شود. اگرچه سه نوع ویروس آنفلونزاA ، B، C دلیل اصلی ابتلا هستند اما فقط نوع A و B آنفلونزای فصلی را عامل می شوند.

افراد در هر سنی مبتلا به آنفلونزا می شوند. اما در بعضی از افراد آنفلونزا می تواند پرخطر باشد. زنان باردار، افراد سالخورده، بیماران زیر 5 سال و بیماران قلبی، افرادی که آسم یا دیابت دارند، این گروه در صورت ابتلا به آنفلونزا در خطر خواهند بود.

تشخیص بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا

بیشتر افراد در زمان سرماخوردگی به پزشک مراجعه نمی کنند. حتی اگر شما به پزشک مراجعه کنید، تشخیص بیماری براساس علایم شما خواهد بود و در این مرحله آزمایش خاصی از شما گرفته نمی شود، اگرچه اگر آزمایشی گرفته شود مبنی آن علایم بیماری شما و در صورت لزوم خواهد بود.

اگر شما مبتلا به آنفلونزا باشید داروهای متفاوتی را باید مصرف کنید. طبق نظر پزشک آزمایشاتی نیز می تواند انجام گیرد تا مشخص شود که بیماری شما آنفلونزا است. انجام این تست ها و آزمایشات مخصوصا برای تشخیص آنفلونزا ضروری است چرا که بعضی علایم آن مشابه دیگر بیماری ها است و پزشک خود را از علایمی که در طی 24 ساعت داشته اید، مطلع کنید. افرادی که ویروس آنفلونزا برایشان پرخطر است، در صورت بروز علایم بیماری به سرعت به پزشک مراجعه کنند تا از عوارض خطرناک آن جلوگیری شود. با بروز کمترین علامت به پزشک مراجعه کنید تا علایم آنفلونزا در شما پیشرفت نکند.

آنفولانزا

چطوری یک پزشک آنفلونزا را تشخیص می دهد؟

در صورتی که این علایم در شما عارض شد حتما به پزشک مراجعه کنید، این علایم عبارتند از: سخت نفس کشیدن، خس خس سینه، سرفه های شدید و یا تب بالا. اگر علایم بیماری در شما کم شد و شما بهتر شدید اما دوباره بیماری در شما اوج گرفت حتما به پزشک مراجعه کنید.این نشانه عفونی شدن دوباره و بیماری ذات الریه است.

درمان سرماخوردگی و آنفلونزا

سرماخوردگی درمان ندارد. آنتی بیوتیک ها درمان ویروس های بیماری سرماخوردگی نیستند. با مرطوب نگه داشتن هوای منزل و خارج کردن مخاط داخل بینی شرایط راحتی را برای بیمار خودایجاد کنید.

داروهای درمانی را برای بیمار بدون تجویز پزشک از داروخانه تهیه نفرمایید، مصرف دارو برای بیماران تنها با تجویز پزشک اصولی است. در صورت بروز تب می توانید از داروهای کاهش تب استفاده کنید اما با دقت و طبق دستور باشد و فقط وقتی که بیمار شما بدلیل تب احساس ناراحتی می کند دارو بدهید.

داروهای سرماخوردگی و سرفه برای نوزدان و بیماران مضرر است.

آنفولانزا -2

داروهای کاهش تب

بعضی داروهای مسکن مانند استامینوفن ها را میتوان به منظور کاهش درد ناشی از تب بدون نسخه از داروخانه ها تهیه کرد. این داروها ویروس سرماخوردگی را از بین نمی برند. تب یک واکنش طبیعی بدن بیمار به وجود ویروس است، این دارو ها می توانند به کاهش تب بیمار کمک کنند.

به بیماران کمتر از سه ماهه نباید استامینوفن داده شود و اینکه برای مصرف بیماران نیز حتما به دوز دارو و نحوه استفاده توجه شود تا اشتباهی در مصرف آن رخ ندهد. اگر پرسشی برای مصرف دارو و مقدار آن دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

در تهیه داروهایی چون استامینوفن و ایبوپروفن که قرار است برای مصرف نوزاد یا بیمار شما باشد دقت کافی را داشته باشید.

اگر بیمار شما اسهال و استفراغ دارد از دادن این داروها به بیمار اجتناب کنید.

بیماران و نوجوانان اگر از بیماری هایی چون آبله مرغان یا آنفلونزا و دیگر علایم مشابه بهبود یافته اند نباید آسپرین مصرف کنند. چرا که مصرف آسپرین در این شرایط در بیماران باعث سندروم ری می شود که زندگی آنها را نیز تهدیذ می کند و در مواقعی موجب مرگ می شود.

داروهای سرماخوردگی و سرفه

وزرات بهداشت و درمان شدیدا مخالف تهیه ی و مصرف داروهای سرماخوردگی و سرفه، بدون نسخه برای بیماران زیر 2 سال است. این داروها که بدون نسخه از داروخانه ها تهیه می شود برای اطفال بسیار خطرناک بوده و تاثیری در بهبود آنها ندارد.

در سال 2008 داروهای سرماخوردگی و سرفه که برای بیماران تجویز میشد از تمام داروخانه ها جمع شد. در ضمن تمام داروهایی که مورد مصرف بزرگسالان بود را نیز باهشدار دادن به اینکه مصرف این داروها برای بیماران زیر 4 سال خطرناک است در داروخانه ها توزیع کردند و برچسب آنها را با این هشدار تغییر دادند.

آنفولانزا

درمان سرماخوردگی با تغییر سبک زندگی

در بیشتر مواقع می توانید این بیماری را با درمان های خانگی معالجه کنید:

  • مصرف مایعات فراوان. مصرف مایعات برای جبران کم آبی بدن بسیار اهمیت دارد.بیمار خود را به مصرف مایعات تشویق کنید. خوردن مایعات زیاد ضرورتی ندارد. اگر بیمار شما شیرخواره می باشد بهتر است دفعات شیر دادن را حفظ کنید. شیر مادر یک محافظ قوی در برابر ویروس سرماخوردگی است.
  • نرم کردن مخاط بینی: ممکن است پزشک بیمار شما قطره ی بینی تجویز کند. این دارو را از داروخانه ها نیز میتوان بدون نسخه تهیه کرد.
  • ساکشن بینی بیمار: با استفاده از فین گیر بینی بیمار را تمیز کنید. فین گیر یک وسیله ی پلاستیکی برای خارج کردن مخاط داخل بینی بیماران است و طریقه ی استفاده ی آن اینگونه است که آن را وارد سوراخ بینی بیمار کرده تا به آرامی مخاط بینی با خارج کردن هوای فین گیر وارد این وسیله شده و داخل بینی تمیز می شود.
  • مرطوب نگه داشتن هوا: از بخار آب سرد برای مرطوب نگه داشتن اتاق بیمار خود استفاده کنید، این رطوبت به تنفس راحت و خروج مخاط بینی نیز کمک می کند. هر روز آب دستگاه بخور را عوض کرده و طبق دستورالعمل سازنده ی آن پیش بروید.

درمان های طبیعی برای سرماخوردگی

ترکیبی از لرز، تب، گرفتگی بینی و درد های بدن می تواند باعث نگرانی افراد شود. مصرف دارو به سرماخوردگی کمک نمی کند زیرا درمان علمی برای بیماری وجود ندارد. با این حال، برخی درمان های خانگی عالی وجود دارند که شما می توانید از آن ها برای درمان طبیعی علائم سرماخوردگی استفاده کنید و احساس بهتری داشته باشید. اگر بعد از چند هفته درمان طبیعی، هنوز احساس مریضی می کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید. در اینجا نگاهی به ۱۰ مورد از بهترین درمان های خانگی برای درمان سرماخوردگی که شما را به حالت عادی باز می گرداند، وجود دارد.

 سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی با سوپ مرغ

لیستی از درمان های خانگی برای سرماخوردگی، باید با سوپ مرغ شروع شود. با اینکه این یک درمان نیست، اما می تواند حرکت نوتروفیل ها را در بدن شما کند کند. نوتروفیل ها یک نوع رایج از گلبول های سفید هستند که به حفاظت از بدن شما در برابر عفونت کمک می کنند. زمانی که حرکت آن ها کند می شود، بیشتر در مناطقی از بدن شما متمرکز می شوند که به درمان بیشتر نیاز دارند. همچنین مشخص شد که سوپ مرغ می تواند در کاهش علائم عفونت های تنفسی فوقانی و مرطوب نگه داشتن بدن شما موثر باشد.

  • از کاسه سوپ مرغ که با سبزیجات آماده می شود، لذت ببرید.
  • همچنین می توانید به سادگی سوپ مرغ با سدیم کم را به صورت کنسرو تهیه و حرارت دهید.
  • این کار را به طور مرتب انجام دهید تا سرماخوردگی از بین برود.

 سرماخوردگی

سیر

با خواص ضد عفونی کننده آن، سیر می تواند در حفاظت از سیستم ایمنی در برابر سرما خوردگی معمول کمک کند. هم چنین شامل روغن هایی است که گذرگاه های تنفسی را باز می کنند. این یک ایده خوب است که سیر را در حالت مایع استفاده کنید به طوری که بتواند سموم را تخلیه کرده و تب را پایین بیاورد. این یک درمان خانگی عالی برای کودکان مبتلا به سرماخوردگی است.

  • خرد کردن ۳ تا ۶ حبه سیر و جوشیدن یک فنجان آب.
  • مایع را ۲ تا ۳ بار در روز بنوشید.
  • اگر درمان برای کسی که طعم مایع سیر را دوست ندارد باشد، ۳ تا ۵ قطره روغن سیر را به نوشیدنی یا غذای او اضافه کنید.

 سرماخوردگی

زنجبیل و تاثیر آن بر سرماخوردگی

مردم در مورد ارزش دارویی زنجبیل قرن هاست که آشنا هستند. تحقیقات نشان داده اند که می تواند در تسکین حالت تهوع که اغلب با آنفولانزا همراه است، کمک کند. شما ممکن است قادر به تسکین گلو درد و یا سرفه با محلول تکه های زنجبیل در آب جوش باشید. با این همه خواص درمانی، تعجبی ندارد که زنجبیل یکی از رایج ترین درمان های خانگی برای درمان علائم سرماخوردگی است.

  • ۱۰ گرم زنجبیل را به تکه های نازک ببرید و در یک فنجان آب بجوشانید.
  • این مخلوط را حداقل ۲ بار در روز بنوشید تا علائم سرماخوردگی را کاهش دهید.
  • شما می توانید کمی عسل هم اضافه کنید، به خصوص اگر این معجون را به بچه ها می دهید.

 سرماخوردگی

عسل

این شربت طلایی چندین سال است که برای مبارزه با سرماخوردگی به کار می رود. عسل خام می تواند در کوتاه کردن عمر یک سرماخوردگی به شدت موثر باشد. بر طبق نظر متخصصان عسل گندم سیاه برای درمان این بیماری بهتر است چون این عسل گلو و خارش آن را تسکین می دهد. همچنین برای کمک به کودکان مبتلا به خواب سرد در شب نیز موثر است.

  • یک فنجان چای لیمو را آماده کرده و نصف قاشق چای خوری عسل را به آن اضافه کنید.
  • چای را در حدود ۳ بار در روز بنوشید تا درد ناشی از گلو درد را کم کند.
  • ۱۰ گرم عسل خود را در هنگام خواب به کودک خود بدهید تا شدت علایم سرفه آن ها را کاهش داده و خواب راحتی داشته باشد.
  • به کودکان کوچک تر از یک سال ندهید، چون ممکن است باعث بوتولیسم شود.

 سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی با اکیناسه

برای بیش از 400 سال، بومیان آمریکایی از گیاه اکیناسه و ریشه آن برای درمان عفونت استفاده کرده اند. مواد فعال آن عبارتند از فلاونوئیدها، که مواد شیمیایی هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن شما را افزایش دهند، التهاب را کاهش می دهند و بدن شما را با مزایای درمانی دیگر بهبود بخشد.

  • 1 تا 2 گرم ریشه یا گیاه اکیناسه را در یک فنجان آب جوش قرار دهید.
  • 3 بار در روز به مدت بیش از یک هفته آن را بنوشید.
  • بهتر است از اکیناسه برای درمان سرماخوردگی کودکان استفاده نکنید.

 سرماخوردگی

فلفل

به لطف اجزای کپسایسین، فلفل می تواند در از بین بردن گرفتگی در سینوس ها و ریه ها بسیار موثر باشد. این ماده به خاطر تواناییش در کاهش خلط و از بین بردن میکروب ها در مجاری بینی مشهور است. اگر شما یا کودکتان مبتلا به گرفتگی بینی یا آبریزش بینی هستید، فلفل بهترین راه حل است.

  • فلفل را با آب داغ مخلوط کنید..
  • این کار را اغلب به اندازه ای که برای تمیز کردن یک بینی مسدود شده و یا آبریزش بینی لازم است، انجام دهید.
  • بو کردن برخی فلفل ها نیز می تواند به کاهش تراکم در بینی کمک کند.
  • تا زمانی که علائم شما کاهش پیدا کند این کار را ادامه دهید.

 سرماخوردگی

سرماخوردگی و ویتامین C

این یک ماده غذایی است که نقش حیاتی در بدن شما ایفا می کند و فواید سلامتی بسیاری دارد. لیموها، به همراه سبزیجات پر برگ، پرتقال، لیموشیرین، گریفروت و دیگر میوه ها و سبزیجات، منبع عالی ویتامین C هستند. مهم است که به اندازه کافی ویتامین C بگیرید تا ایمنی، عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و بیماری های دیگر را کاهش دهید.

  • ۱ قاشق سوپ خوری آب لیمو تازه و نصف قاشق چای خوری عسل را به یک فنجان چای داغ اضافه کنید.
  • زمانی که بیمار هستید هر چند ساعت یک بار بنوشید تا به کاهش خلط کمک کند.
  • شما هم چنین می توانید لیموناد گرم یا سرد بنوشید.

 سرماخوردگی

دارچین

اگر گلو خشک یا قرمز دارید، یکی از بهترین درمان های خانگی برای کمک به تسکین درد دارچین است. خاصیت شفابخشی موثری دارد، که آن چیزی است که آن را به جز خاصیتش محبوب برای درمان های طبیعی برای بیماری های مختلف می سازد. وقتی که برای تسکین دادن گلو و یا گلو درد می خواهید وارد عمل شوید، هیچ چیز به خوبی دارچین کار نمی کند.

  • یک قاشق چای خوری پودر دارچین را در یک لیوان آب بجوشانید.
  • برای تاثیر بیشتر می توانید مقداری عسل خام و پودر فلفل به آن اضافه کنید.
  • این را ۲ بار در روز بنوشید.
  • کمی دارچین را به غذای خود اضافه کنید.

 سرماخوردگی

درمان سرماخوردگی  با شیر و زردچوبه

زرد چوبه که به دلیل ویژگی های آنتی اکسیدان قوی اش شناخته می شود، یک جز عالی برای درمان گستره وسیعی از مسائل بهداشتی است. مخلوط کردن کمی از پودر زرد چوبه به همراه شیر یکی از موثرترین راه ها برای مبارزه با سرفه و سرماخوردگی است. هم چنین بهبود سریع تر بیماری را ایجاد می کند، بنابراین شما باید این درمان را زمانی که فرزندتان سرماخوردگی دارد، امتحان کنید.

  • حدود نصف قاشق چای خوری از پودر زرد چوبه را با یک لیوان شیر گرم ترکیب کنید.
  • این کار را هر شب قبل از رفتن به رختخواب برای درمان سرماخوردگی و سرفه و درمان سریع تر انجام دهید.
  • ادامه دهید تا زمانی که علائم شما به طور کامل ناپدید شوند.

آب گرم:

آیا می خواهید ساده ترین راه درمان خانگی برای سرماخوردگی را بدانید؟ آب گرم! آن به کاهش التهاب در گلو کمک می کند و تسکین درد گلو و سرفه، و همچنین مایعات بدن شما را افزایش می دهد و سموم و عفونت را دفع می کند. آب نیم گرم یکی از بهترین روش های طبیعی برای درمان سرماخوردگی، گلو درد و سرفه است.

  • نوشیدن یک لیوان آب ولرم در طول روز برای تسکین گلو درد و تسکین سرفه.
  • این کار را هر روز انجام دهید تا وضعیت شما به حالت عادی برگردد.

با این درمان های خانگی ساده و در عین حال موثر، لازم نیست داروهایی را که باعث عوارض جانبی می شوند را استفاده کنید تا سرماخوردگی و علائم آن را درمان کنید. درمان های طبیعی برای سرماخوردگی، ایمن هستند و به طور فوق العاده خوب کار می کنند و به شما کمک می کنند که به سرعت احساس خوبی داشته باشید.

درمان سرماخوردگی در پنج دقیقه

اگر می خواهید با ماساژ مخصوص صورت به درمان سرماخوردگی در پنج دقیقه بپردازید، مقاله در عرض 5 دقیقه از شر سرما خوردگی خلاص شوید را بخوانید.

هر سوالی در مورد سرماخوردگی دارید می توانید از متخصصان ما بپرسید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.