مقابله با آسیب های اجتماعی از وظایف نظام دینی است

75

1400/8/22

13:52


مقابله با آسیب های اجتماعی از وظایف نظام دینی است

سلامت نیوز: رئیس جمهوری «پیش‌بینی، پیشگیری و درمان آسیب‌های اجتماعی را وظیفه همه بخش‌های حکومت» عنوان و تصریح کرد: آسیب‌های اجتماعی با سرمایه اجتماعی رابطه متقابل دارند و هر چه آسیب‌های اجتماعی کاهش یابند، سرمایه اجتماعی تقویت خواهد شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی عصر پنجشنبه در اولین نشست شورای اجتماعی کشور در دولت سیزدهم، گفت: به طور طبیعی همه جوامع کم و بیش مبتلا به آسیب‌های اجتماعی هستند، اما این آسیب‌ها حتی در سطح محدود به هیچ وجه زیبنده نظام اسلامی نیستند. رئیس جمهوری آسیب‌دیدگان اجتماعی را بخشی از عائله و خانواده مملکت دانست و افزود: باید از مبتلایان به آسیب‌های اجتماعی حمایت و به فکر درمان آنها بود. باید علل شیوع آسیب‌های اجتماعی و گرفتار شدن افراد به این آسیب‌ها را با راهکارهای علمی و آکادمیک بررسی و رفع کرد.


نگاه تمامی دستگاه‌ها باید معطوف به نجات آسیب‌دیدگان اجتماعی باشد
رئیسی اظهار کرد: نگاه تمامی دستگاه‌ها باید معطوف به نجات آسیب‌دیدگان اجتماعی باشد و آسیب‌های اجتماعی را به مثابه ویروسی ببینیم که اگر مانند ویروس کرونا با آن مقابله نشود، به دیگران سرایت کرده و مشکل ایجاد می‌کند. در برابر آسیب‌های اجتماعی نیاز به اقدام هماهنگ و هم‌افزا داریم و باید مشارکت مردم و سازمان‌های مردم‌ نهاد را نیز جذب کرد.

رئیس جمهوری گفت: همه نهادها باید عملکرد خود را در زمینه اجرای تکالیف قانونی در مقابله و درمان آسیب‌های اجتماعی گزارش بدهند. آمار ارائه شده در گزارش عملکرد نهادهای مختلف حاکی از موفقیت در عمل به تکالیف قانونی آنهاست، اما وقتی به وضعیت جامعه نگاه می‌کنیم چیز دیگری می‌بینیم و این نگران‌کننده است.


رئیسی مقابله با آسیب‌های اجتماعی را وظیفه اخلاقی، دینی و قانونی نظام حکمرانی دینی برشمرد و اضافه کرد: دستگاه‌های مسئول باید با تمرکز بر علل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بروز آسیب‌های اجتماعی، خدمات صیانتی و توان‌بخشی ارائه کنند. عمیقاً به جذب مشارکت مردم اعتقاد دارم. اگر در مقابله با کرونا تدبیر رهبری در به میدان آوردن مردم نبود، امروز وضعیت مناسبی در این زمینه نداشتیم و لذا دولت باید با ایفای نقش حمایتی، هدایتی و نظارتی، ظرفیت‌ نهادهای مختلف و مردم را در عرصه مقابله با آسیب‌های اجتماعی به شکل هم‌افزا به میدان بیاورد.

آیت‌الله رئیسی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه عملکرد دستگاه‌های مختلف در زمینه اجرای تکالیف قانونی در برابر آسیب‌های اجتماعی باید رصد شود، اظهار کرد: اگر دستگاهی به تکالیف خود عمل نکرده باید علت آن مشخص شود و شورای اجتماعی کشور، موظف است عملکرد دستگاه‌ها را در این زمینه ارزیابی کند. شورای اجتماعی کشور وظیفه دارد، پس از ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، برای جبران کم‌کاری‌ها زمان تعیین کند تا همه دستگاه‌ها بدانند که عمل به تکالیف قانونی در عرصه مقابله با آسیب‌های اجتماعی ضمانت اجرا دارد.

رئیسی تصریح کرد: انجام کار خوب از همه پسندیده است و از دولت، دستگاه‌های دولتی و کارکنان دولت و در کل هر دستگاه و نهادی که به حکومت و نظام اسلامی مرتبط و متصل است، پسندیده‌تر؛ لذا عملکرد کارکنان این بخش‌ها باید در نگاه مردم بهترین‌ و پسندیده‌ترین باشد و کارکنان دستگاه‌های حاکمیتی نباید نسبت به بایدها و نبایدها چه در عرصه شخصی و چه اداری بی‌توجه و بی‌تفاوت باشند. رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: مدیران و مسئولان دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و حکومتی، باید مراقب باشند و به کارکنان خود تذکر دهند که عملکرد آنان در نظر مردم بد جلوه نکند، چرا که دستگاه‌های حکومتی در زمینه عمل به بایدها و نبایدها در خط مقدم هستند.


توجه به کاهش آسیب های اجتماعی در برنامه هفتم توسعه
آیت‌الله رئیسی گفت: همه بخش‌های فرهنگ‌ساز کشور از نظام تعلیم و تربیت، رسانه‌ها، بخش‌های رفاه و خدمات اجتماعی و انتظامی کشور، باید همراه، هماهنگ و هم‌افزا عمل کنند. در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور باید موضوع رفع آسیب‌های اجتماعی و صیانت از جامعه در برابر این آسیب‌ها را به شکل جدی مد نظر قرار داد و یکی از محورهای تنظیم این برنامه باید کاهش رفع این آسیب‌ها باشد.

رئیسی اظهار امیدواری کرد: با تقویت فرهنگ دینی و سبک زندگی ایرانی- اسلامی و رفع مسائل و مشکلات اقتصادی، شاهد کاهش هر چه بیشتر آسیب‌های اجتماعی باشیم. در این جلسه که بیش از ۲ ساعت به طول انجامید، اعضای شورا به بحث و بررسی درباره عملکرد دستگاه‌ها در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی و راهکارهای صیانت از جامعه پرداختند و برنامه‌های متعددی در زمینه مقابله با حاشیه‌نشینی، اعتیاد و حمایت از خانواده و کاهش طلاق به تصویب اعضا رسید.

رئیسی: کهریزک نمونه موفقی از مشارکت خیرین مردمی است

رئیس‌جمهوری، خدمت در مجتمع خیریه کهریزک را جلوه زیبای مشارکت‌های مردمی دانست و گفت: دولت همزمان ساماندهی وضع اقتصادی و کنترل آسیب‌های اجتماعی را در دستور کار دارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» صبح دیروز از آسایشگاه خیریه کهریزک بازدید و از نزدیک با مددجویان، ‌پزشکان و مدیران این مرکز گفت‌و‌گو کرد.


رئیس‌جمهوری در جمع مددکاران کهریزک گفت: کاری که شما در این مرکز انجام می‌دهید یکی از جلوه‌های زیبای مشارکت مردمی در رفع آسیب‌های اجتماعی است. رئیسی با اشاره به حمایت دولت از مشارکت‌های مردمی در امور اجتماعی گفت: باید این‌گونه اقدامات مردمی را توسعه داد و کهریزک نمونه موفقی از مشارکت خیرین مردمی است. رئیس دولت سیزدهم با اشاره به برنامه دولت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: ریشه برخی آسیب‌های اجتماعی در مسائل اقتصادی است و دولت همزمان ساماندهی وضع اقتصادی و کنترل آسیب‌های اجتماعی را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به جلسه روز پنجشنبه شورای اجتماعی گفت: ما قانون کم نداریم اما با توجه به تعیین تکلیف قوانین برای دستگاه‌های مختلف باید بررسی شود که کدام دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کرده‌اند و چه دستگاه‌هایی به وظایف خودشان عمل نکرده‌اند و علت آن چه بوده است. رئیس‌جمهوری با اشاره به بازدیدهای صبح جمعه خود از دو مرکز درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: این آسیب دیدگان جزئی از خانواده ما هستند و باید سعی کنیم آنها را کمک کنیم.


تأمین شغل برای مددجویان پس از بازگشت به جامعه
رئیس‌جمهوری همچنین دیروز صبح در بازدید از مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی سروش در حاشیه شهرستان ری بر بازاجتماعی کردن این مددجویان تأکید کرد و خطاب به مددجویان گفت: من ناراحت می‌شوم که شما جوانان را اینجا می‌بینم. همت همه مدیران و مربیان اینجا هم بازگشت شما به جمع خانواده است، شما هم تصمیم بگیرید که دیگر کاری انجام ندهید که مجدداً به این مراکز بیایید.

هدف همه این است که شما اعتیاد را ترک کنید و شما هم اراده کنید دیگر سراغ مواد مخدر نروید. رئیس دولت سیزدهم با اشاره به نگرانی خانواده‌ها و مسئولان از بازگشت دوباره افراد به دامن اعتیاد گفت: تأمین شغل برای مددجویان پس از بازگشت به جامعه ضروری است و اگر مددجویان همت کنند که سراغ اعتیاد نروند، جامعه آنها را به گرمی می‌پذیرد.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه زیبنده تهران و ری نیست که افراد شب‌ها در آنجا سرپناه نداشته باشند از استاندار تهران و مسئولان شهرری خواست نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند. وی با اشاره به اینکه این عزیزان جزئی از خانواده و عائله کشور هستند، تأکید کرد: باید دلایل فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی گرایش به اعتیاد بررسی شود. رئیس‌جمهوری ضمن بازدید از فاز جدید این مرکز بازپروری گفت: امیدواریم با همت شما و برنامه‌ریزی متولیان، چهره تهران از معتادان متجاهر پاک شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو