گیاه گلرنگ چیست؟+فواید آن برای کودکان

115

1400/8/22

16:13


گلرنگ به صورت خوراکی یا روغنی که به پوست یا مو مالیده می‌شود یا زیر نظر پزشک به داخل رگ تزریق می‌شود، مصرف می‌شود. فواید گلرنگ فقط به بزرگسالان محدود نمی‌شود، بلکه فواید گلرنگ برای کودکان نیز بسیار زیاد است. 

گیاه گلرنگ چیست؟+فواید آن برای کودکان

به گزارش بهداشت نیوز،  گیاه "گلرنگ" جایگزین خوبی برای زعفران گران قیمت است که همان رنگ زرد متمایز را با هزینه کمتر می‌دهد. گلرنگ فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد و همچنین در برخی از بیماری‌ها یک مکمل غذایی است.

گلرنگ به صورت خوراکی یا روغنی که به پوست یا مو مالیده می‌شود یا زیر نظر پزشک به داخل رگ تزریق می‌شود، مصرف می‌شود. فواید گلرنگ فقط به بزرگسالان محدود نمی‌شود، بلکه فواید گلرنگ برای کودکان نیز بسیار زیاد است. 

کودکان می‌توانند گلرنگ را از طریق تزریق داخل وریدی زیر نظر پزشک، ماساژ خارجی روی پوست و یا به صورت خوراکی دریافت کنند.

فواید گلرنگ برای کودکان در صورت مصرف تزریق وریدی

در موارد زیر از گلرنگ به صورت داخل وریدی برای کودکان استفاده می‌شود:

کلستاز: بیماران مبتلا به کلستاز نمی‌توانند چربی کافی را در رژیم غذایی خود دریافت کنند، بنابراین از گلرنگ به عنوان مکمل غذایی استفاده می‌شود زیرا حاوی چربی‌های غیر اشباع است. برای نظارت بر عملکرد کبد و آزمایش خون در طول دوره درمان، نظارت پزشک باید وجود داشته باشد.

پاپیلوماتوز حنجره: HPV باعث پاپیلوماتوز حنجره می‌شود. این تومور باید برای جلوگیری از انسداد راه هوایی در نوزادان و کودکان درمان شود. تومور با برداشتن جراحی درمان می‌شود اما احتمال بازگشت مجدد آن زیاد است، بنابراین پزشکان برای کاهش احتمال ظهور مجدد، به درمان غیر جراحی همراه با درمان جراحی روی می‌آورند.

سوء تغذیه: یکی از فواید گلرنگ برای کودکان، استفاده از آن در برخی موارد سوءتغذیه با تزریق وریدی است، زیرا حاوی ویتامین‌ها و چربی‌های غیر اشباع است.

موارد استفاده از گلرنگ برای کودکان به روش ماساژ خارجی روی پوست

روغن گلرنگ در مواقع کم آبی روی پوست کودکان مالیده می‌شود، زیرا فواید متعددی برای پوست دارد و حاوی ویتامین E است و اسید لینولئیک موجود در گلرنگ ظاهر پوست را بهبود می‌بخشد.

فواید گلرنگ برای کودکان در صورت مصرف خوراکی

گلرنگ را با افزودن به برخی غذا‌ها مانند برنج و سوپ میتوان مصرف کرد. استفاده از آن در دمای بالا بی خطر است. گلرنگ همچنین به عنوان یک درمان کمکی در مورد هیپرکراتوز فولیکولی (فرینودرما) استفاده می‌شود. (بیماری که کودکان مناطق فقیر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، زیرا این بیماری ناشی از سوء تغذیه است).

درمان ترس در کودکان با گلرنگ

ترس و اضطراب ناشی از افسردگی است. افسردگی با دارو‌های ضد افسردگی درمان می‌شود. این دارو‌ها عوارض جانبی زیادی دارند که نمونه‌هایی از آن‌ها عبارتند از حالت تهوع، اضافه وزن، بیخوابی، سرگیجه و یبوست.

عوارض جانبی گلرنگ برای کودکان

فواید گلرنگ برای کودکان بی پایان است اما اگر کودک از یکی از شرایط زیر رنج می‌برد، باید از مصرف آن خودداری کرد:

آلرژی: اگر کودک به برخی از گیاهان دارویی حساسیت دارد، احتمال دارد به گلرنگ حساسیت داشته باشد، بنابراین از مصرف آن برای مبتلایان به آلرژی خودداری شود. در صورت مصرف و بروز علائمی مانند ضربان قلب سریع، مشکل در تنفس یا بثورات پوستی، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

اختلال لخته شدن خون: اگر کودک دارای اختلالات لخته شدن خون است، باید از آن اجتناب کرد، زیرا ممکن است روند لخته شدن خون را کُند کند و باعث خونریزی شود.

دیابت: اگر کودکی مبتلا به دیابت است نباید گلرنگ مصرف کند، زیرا گلرنگ باعث افزایش قند خون می‌شود.

گلرنگ یکی از گیاهان مهم و مفید در زمینه سلامتی است و همچنین گیاهان و مواد طبیعی زیادی وجود دارد که به بهبود بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند و در کنار سایر درمان‌ها به منظور تسریع بهبودی و بازگشت به زندگی عادی استفاده می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو