راهنمای خرید و اجاره دستگاه اکسیژن ساز

123

1400/8/22

16:13


دستگاه اکسیژن ساز یک دستگاه پزشکی است که برای بدن اکسیژن اضافی فراهم می کند. اگر به یک بیماری مبتلا هستید که باعث می شود سطح اکسیژن خون شما بسیار پایین بیاید، پزشک ممکن است استفاده از دستگاه اکسیژن ساز را تجویز کند. می توانید از اجاره دستگاه اکسیژن ساز و یا خرید آن در صورت نیاز استفاده کنید.

راهنمای خرید و اجاره دستگاه اکسیژن ساز

دستگاه اکسیژن ساز یک دستگاه پزشکی است که برای بدن اکسیژن اضافی فراهم می کند. اگر به یک بیماری مبتلا هستید که باعث می شود سطح اکسیژن خون شما بسیار پایین بیاید، پزشک ممکن است استفاده از دستگاه اکسیژن ساز را تجویز کند. می توانید از اجاره دستگاه اکسیژن ساز و یا خرید آن در صورت نیاز استفاده کنید.

دستگاه اکسیژن ساز می تواند به برخی از افرادی که به دلیل بیماری های زیر مشکل تنفسی دارند کمک کند:

  • آسم
  • سرطان ریه
  • بیماری مزمن انسدادی ریه یا COPD
  • آنفولانزا
  • کووید -19

قبل از خرید یا اجاره دستگاه اکسیژن ساز و استفاده از آن باید پزشک آن را تجویز کند. استفاده از اکسیژن ساز بدون تجویز پزشک می تواند خطرناک باشد. اگر پزشک فکر کند که دستگاه اکسیژن ساز برای شما مناسب است، به شما اطلاع می دهد که چقدر باید از اکسیژن ساز استفاده کنید و چه مدت از اکسیژن آن بهره مند شوید.

 

دستگاه اکسیژن ساز چگونه کار می کند؟

دستگاه اکسیژن ساز مانند کپسول اکسیژن نیست که حاوی اکسیژن مایع یا گاز باشد. دستگاه اکسیژن ساز تغلیظ کننده ای است که هوای اطراف شما را دریافت می کند و نیتروژن آن را فیلتر می کند و در نتیجه اکسیژن با غلظت بالاتری در اختیار شما قرار می دهد.

یک لوله نازک از دستگاه به سمت صورت می رود و اکسیژن تصفیه شده را از طریق دو شاخه باز در زیر سوراخ های بینی وارد بدن می کند. برخی از افراد از ماسک صورت برای دریافت اکسیژن استفاده می کنند.

دو نوع دستگاه اکسیژن ساز وجود دارد: یک مدل بزرگتر است که می توانید در خانه استفاده کنید و یک مدل سبک تر و قابل حمل که می توانید در حین حرکت از آن استفاده کنید.

 

چگونه می توانم از دستگاه اکسیژن ساز در خانه استفاده کنم؟

در صورت نیاز به اکسیژن مداوم در حالی که در خانه یا در خواب هستید، ممکن است پزشک استفاده از اکسیژن ساز در منزل را برای شما تجویز کند. این دستگاه با برق کار می کند بنابراین باید همیشه آن را به برق وصل کنید تا به درستی کار کند.

دستورالعمل های دستگاه در مورد نحوه استفاده و نگهداری از آن را رعایت کنید. پزشک تعیین می کند که چه میزان اکسیژن نیاز دارید و جریان آن را در چه سطحی تنظیم کنید، واحد دستگاه تعداد لیتر در دقیقه است. میزان مورد نظر را پزشک تجویز می کند و یا با هماهنگی وی می توانید میزان آن را کم یا زیاد کنید.

این اقدامات می تواند به اکسیژن ساز کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشد:

استفاده از محفظه مرطوب کننده

اگر اکسیژن دریافتی بینی شما را خشک کند، می توانید محفظه مرطوب کننده به دستگاه وصل کنید که البته در بیشتر مدل ها وجود دارد. آن را با آب مقطر پر می کنید و این باعث می شود اکسیژن تنفسی شما مرطوب شود.

افزایش طول لوله تنفسی

می توانید لوله ای را که از دستگاه به بینی می رسد تا 15 متر با اتصال لوله افزایش طول دهید. اگر این کار را انجام دادید، مراقب باشید هنگام راه رفتن به شیلنگ گیر نکنید.

راهنمای خرید و اجاره دستگاه اکسیژن ساز

نحوه نظافت دستگاه اکسیژن ساز

باید مرتباً دستگاه اکسیژن ساز خود را نظافت کنید.

لوله بینی یا ماسک صورت

هفته ای یکبار با آب گرم و صابون ملایم بشویید. اگر مریض بودید آن را بیشتر تمیز کنید. بگذارید در هوای آزاد خشک شود و اجازه ندهید آب وارد لوله شود. اگر لوله آسیب دیده به نظر می رسد، آن را تعویض کنید.

بطری مرطوب کننده

اگر از یکی استفاده می کنید، هر 3 روز یکبار آن را با آب گرم و صابون ملایم بشویید. همچنین می توانید آن را در مخلوطی از سرکه و آب برای چند دقیقه خیس کنید تا باکتری های باقی مانده از بین بروند. بطری را با دستمال کاغذی خشک کنید سپس آن را با هوای آزاد خشک کنید.

فیلتر تغلیظ کننده

ماهی یکبار آن را تمیز کنید. فیلتر را بیرون بیاورید و در ظرفی تمیز که پر از آب و صابون ملایم است قرار دهید. برای از بین بردن هرگونه آلودگی یا گرد و غبار، با یک دستمال شستشو دهید سپس آن را زیر آب بشویید تا باقی مانده صابون پاک شود. فیلتر را روی یک حوله خشک و تمیز قرار دهید و بگذارید قبل از اینکه دوباره آن را در دستگاه اکسیژن ساز قرار دهید، کاملاً در هوا خشک شود.

 

چگونه می توانم از اکسیژن ساز قابل حمل استفاده کنم؟

این دستگاه های اکسیژن ساز کوچکتر از نمونه خانگی هستند و می توانید از آن در خارج از خانه و داخل ماشین استفاده کنید. با باتری قابل شارژ عمل می کنند.

اکسیژن ساز های قابل حمل اکسیژن را با "دوز پالس" به شما می دهند، به این معنی که هر بار که دم می کنید اکسیژن از آن خارج می شود. برخی از مدلها همچنین می توانند اکسیژن را با سرعت جریان ثابت به شما ارائه دهند.

جهت اجاره دستگاه اکسیژن ساز می توانید به سایت مرکز درمان در منزل آرون مراجعه کنید و یا با شماره 02137873000 تماس حاصل نمایید.

تمام نکات پزشک و دستورالعمل های همراه دستگاه را رعایت کنید. همچنین می توانید:

یک باتری اضافی همراه داشته باشید

اگرچه صفحه نمایش دستگاه باید نشان دهد که چقدر عمر باتری باقی مانده است اما در صورت عدم بازگشت به خانه در طولانی مدت، یک باتری یدکی با خود همراه داشته باشید.

مرتب دستگاه خود را تمیز کنید

هفته ای یکبار لوله یا ماسک صورت را با آب گرم و صابون ملایم بشویید. در صورت بیماری آنها را بیشتر تمیز کنید. بگذارید در هوا خشک شود و اجازه ندهید آب وارد لوله شود. اگر لوله آسیب دیده به نظر می رسد آن را تعویض کنید. دستورالعمل های شرکت سازنده در مورد نحوه تمیز کردن فیلتر را رعایت کنید.

راهنمای خرید و اجاره دستگاه اکسیژن ساز

چه اقدامات ایمنی باید رعایت کنیم؟

برای حفظ امنیت شما و عزیزانتان هنگام استفاده از دستگاه اکسیژن ساز:

  • هرگز از هیچ نوع دستگاه اکسیژن ساز در نزدیک شعله باز یا هنگام سیگار کشیدن استفاده نکنید.
  • دستگاه را در فضای باز نگه دارید. این باعث می شود که احتمال آسیب آن کاهش پیدا کند یا بیش از حد گرم نشود.
  • هیچ دریچه ای را روی دستگاه اکسیژن ساز مسدود نکنید. این اقدام عملکرد دستگاه را دچار مشکل می کند.
  • اگر دستگاه بوق می زند یا زنگ هشدار می دهد ، دفترچه راهنمای آن را بررسی کنید. می تواند به معنای وجود یک مشکل باشد و باید مطمئن شوید که مقدار مناسب اکسیژن دریافت می کنید.

همچنین هرگز دستگاه اکسیژن ساز را از مراکز غیر مجاز تهیه نکنید. استفاده از دستگاه اکسیژن ساز بدون نسخه یا دستور پزشک می تواند منجر به مشکلات خطرناکی شود، مانند دریافت اکسیژن بسیار کم یا آسیب ناشی از اکسیژن بیش از حد به ریه ها. همچنین می تواند درمان شما را در بیماری هایی مانند کووید 19 به تأخیر بیندازد.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر متوجه تغییراتی در تنفس یا میزان اکسیژن خود شدید، تلفن را بردارید و با مرکز درمانی تماس بگیرید. همچنین اگر علائم کرونا دارید با پزشک تماس بگیرید ، مانند:

  • تب یا لرز
  • سرفه کردن
  • مشکل در تنفس
  • خستگی
  • درد بدن یا عضلات

میزان اکسیژن دستگاه خود را تغییر ندهید مگر اینکه پزشک به شما دستور دهد.

 

راهنمای خرید و اجاره دستگاه اکسیژن ساز

1. به دلیل افزایش ناگهانی تقاضا برای اکسیژن ساز، دسترسی به آنها به صورت آنلاین و آفلاین به یک مشکل تبدیل شده است. با این وجود، برخی از وب سایت ها دستگاه های اکسیژن ساز می فروشند اما خریداران باید مراقب باشند زیرا برخی از وب سایت های کمتر شناخته شده تجهیزاتی مانند نبولایزر و رطوبت ساز را به جای اکسیژن ساز به فروش می رسانند و از افراد کلاهبرداری می کنند.

2. کاربران باید اطمینان حاصل کنند که اکسیژن ساز یک مارک معتبر مانند زیکاس، ZenithMed ، GBA ، OCM و Yuwell هستند.

3. اگر اطمینان حاصل کردید که در حال خرید یک دستگاه اکسیژن ساز معتبر هستید، مرحله بعدی بررسی قابلیت سرعت جریان آن است. میزان دبی سرعت انتقال اکسیژن از دستگاه به بیمار مهم است. هر بیمار نیاز به میزان جریان متفاوتی دارد، بنابراین توصیه می شود این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید و سپس اقدام کنید.

4. هر دستگاه اکسیژن ساز مقدار متفاوتی برق مصرف می کند. لازم به ذکر است که دستگاهی که کمترین مصرف برق را دارد، ممکن است همان میزان اکسیژن تجویز شده توسط پزشک را تولید نکند. در بسیاری از مواقع غلظت تجویز شده اکسیژن قدرت بیشتری نیاز دارد. دنبال مدل هایی باشید که امکان کار با باتری را دارند تا دستگاه حتی در صورت قطع برق به کار خود ادامه دهد.

5. کاربران همچنین باید سطح غلظت اکسیژن ارائه شده توسط دستگاهی را که خریداری می کنند بررسی کنند. اکسیژن تصفیه شده ای که به بیمار می رسد دارای درصد خاصی از اکسیژن خالص است که به آن غلظت اکسیژن می گویند. بیشتر دستگاه های اکسیژن دارای بین 87 تا 99 درصد غلظت هستند ، این مقدار همچنین می تواند بین مدل ها متفاوت باشد. اکثراً دستگاه های اکسیژن ساز قابل حمل غلظت اکسیژن کمتری ارائه می دهند.

مرکز درمان در منزل آرون با داشتن کادر مهندسی پزشکی مجرب شما را در خرید و یا اجاره دستگاه اکسیژن ساز مناسب (5 یا 10 لیتری) راهنمایی خواهند کرد.

با توجه به شرایط بیمار بهترین گزینه در اختیار شما قرار می گیرد. می توانید به صورت هفتگی یا ماهانه از دستگاه های اکسیژن ساز آرون استفاده کنید و یا با کمترین قیمت آن را خریداری کنید. آموزش و حمل دستگاه تا منزل بیمار از دیگر خدمات مجموعه آرون است و در تمامی ساعات پشتیبانی از تجهیزات پزشکی در مرکز آرون انجام می شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو