«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز شنبه بر مواضع قاطع مقامات ایران در خصوص مذاکرات آتی با هدف رفع تحریم های ظالمانه آمریکا علیه تهران صحه گذاشت.

نماینده روسیه در سازمان‌ های بین‌ المللی در وین در پیامی توییتری در واکنش به توییت حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه ایران که گفته بود «اگر طرف ها در مذاکرات وین جدی باشند، دستیابی به توافق ممکن است.»، نوشت: روسیه نیز با درک مشابهی در این باره دارد.

وی در پیام دیگری در پاسخ به توییت علی باقری‌کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان که اعلام کرده بود، «لغو تحریم های ایران در سفر اروپایی مورد تأکید قرار گرفت» نیز تصریح کرد: طبیعی است که لغو تحریم ها برای ایران (در مذاکرات وین) اولویت داشته باشد.

تأکید روسیه بر لزوم لغو همه تحریم‌های ضدایرانی در مذاکرات وین

به گزارش خبرگزاری مهر، ایران اخیراً با آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در شهر وین، موافقت کرده است حال آنکه تاکید می‌کند که هدف مذاکره، حرف زدن محض نیست؛ بلکه حصول توافقی ملموس و احترام به منافع متقابل است.

علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران پیشتر در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشته بود: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.

تهران تأکید می‌کند که به عنوان یکی از امضاءکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد؛ اما علیرغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

تا کنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما با کارشکنی‌های طرف غربی، پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.