درخواست جمعی از استادان، نهادهای مدنی و کنشگران از وزیر جهاد کشاورزی برای تغییر مدیریت سازمان جنگل ها

121

1400/8/23

00:10


درخواست جمعی از استادان، نهادهای مدنی و کنشگران از وزیر جهاد کشاورزی برای تغییر مدیریت سازمان جنگل ها

سلامت نیوز: جمعی از استادان دانشگاه، فعالان نهادهای مدنی و کنشگران محیط زیست ومنابع طبیعی با امضای یک نامه سرگشاده خطاب به سیدجواد ساداتی نژاد وزیر جهادکشاورزی ضمن نقد و بررسی برنامه های او، درخواست کردند تا ریاست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور را تغییر دهد.

به گزارش سلامت نیوز در این نامه که چهره های سرشناسی از جمله "پروفسورعلی یخکشی" پدر دانش محیط زیست ایران و بنیانگذار محیط زیست در دانشکاه تهران، و احمد توکلی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و رئیس هیأت مدیره "دیده بان شفافیت وعدالت" آن را امضا کردند با اشاره به برخی اقدام های نادرست و غیراصولی ریاست سازمان جنگل ها از وزیر جهادکشاورزی خواسته شده تا نسبت به تغییر ایشان اقدام کنند.

متن کامل این نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر ساداتی نژاد وزیر محترم جهاد کشاورزی

با سلام

ضمن آرزوی توفیق برای پیشبرد راهبردها و برنامه های جنابعالی در دوران تصدی وزارت، مواردی در برنامه های 28 گانه جنابعالی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری درج شده که جای تردید و نگرانی دارد. از جمله راهبرد اول شما که بر" توسعه زراعت چوب" تأکید شده است! حال آنکه مسئولیت زراعت چوب بر عهده "معاونت زراعت یا باغبانی" آن وزارتخانه است و به اشتباه طی سال های اخیر این وظیفه مندی برای تشکیلات منابع طبیعی ایران تعریف شده است و از سوی دیگر کمبود منابع آب، تولید چوب را برای تامین نهاده صنایع وابسته تحت هیچ الگویی توجیه نمی کند.

در بند هفتم به "ساماندهی زراعت زیراشکوب در جنگل های کشور" اشاره شده است؛ حال آنکه این رویکرد همواره بقای زیست بوم های طبیعی ایران را به مخاطره انداخته و به دلیل عدم تدوین ساز وکار پایدار و نظارت مداوم، تخریب و تجاوز به منابع طبیعی را به دنبال داشته است. راهبردهای هشتم، نهم، پانزدهم و نوزدهم جنابعالی نیز بدون توجه به مخاطرات موجود در رویارویی با تغییرات اقلیم و کمبود منابع آب و خاک و همچنین ضرورت حفاظت از منابع طبیعی موجود، تنها بر توسعه کشاورزی، استخراج آب های زیرزمینی در مناطق بیابانی، توسعه بهره کشی از منابع طبیعی سرزمین و جلوگیری از تغییر کاربری بسترهای تولید اشاره دارد.

در موارد 23 و 24 به توسعه گیاهان دارویی، مرتع داری تلفیقی و بهره گیری از ظرفیت های اقتصادی مراتع اشاره شده است؛ در حالی که زیست بوم های مرتعی ایران به دلیل چرای دام و بهره برداری بیش از ظرفیت، تخلیه آب های زیرزمینی، مسدود کردن آب های سطحی، تداوم خشکسالی و همچنین توسعه ناپایدار زیرساخت ها به شدت تخریب و فقیر شده اند و هر نوع بهره کشی از این زیست بوم ارزشمند باید با اولویت تدوین برنامه های پایدار و با توجه به اصل حفاظت و احیای زیست بوم صورت گیرد.

در مجموع وجود بحران آب و تداوم خشکسالی در فلات ایران به عنوان یک سرزمین خشک و نیمه خشک، با داشتن بقایای بسیار اندک از زیست بوم های طبیعی اقتضا می کند سیاست های حاکمیت به جای توسعه کشاورزی، به تغذیه منابع آب زیرزمینی و پیشگیری از گستردگی "جنگ آب" در کشور تغییر یابد؛ لذا از جنابعالی که کارشناس منابع طبیعی هستید انتظار داریم در این چند مورد، تجدید نظر فرمائید. همچنین پیشنهاد می شود در یک راهبرد جداگانه به اهمیت پایبندی به کنوانسیون ها و تعهدات بین المللی بدون توجه به مرزهای سیاسی و تنها با تاکید بر حفاظت از طبیعت ایران به عنوان بخشی از زیستکره یکپارچه سیاره زمین اشاره فرمایید.

سایر برنامه های جنابعالی مندرج در راهبردهای بیست و هشت گانه، مفید و با اهمیت است. از جمله راهبردهای 12 و 17 که بر "مشارکت جامعه مدنی در حفظ منابع طبیعی" تاکید شده است و راهبرد 28 که بسیار صریح بر لزوم اجرای کامل جزء «ف» ماده ۳۸ " قانون برنامه ششم توسعه" مبنی بر "تحول مدیریت جنگل های هیرکانی" تاکید دارد. همچنین راهبرد بیست و ششم که بر "تقویت و ارتقای تشکیلات منابع طبیعی" تأکید شده که امیدواریم با هماهنگی ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست در این راستا گام بردارید.

مع الوصف، با توجه به اینکه برنامه راهبردی حضرتعالی جهت اجرایی شدن، نیاز به توانمندی و اراده مدیریتی در رأس "سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور دارد به دلایل متعدد از جمله مسائلی که در ادامه آورده شده، این توانمندی، دانش، تعهد و اراده را در ظرفیت ریاست فعلی سازمان مذکور نمی بینیم:

- ارائه آمارهای غیرواقعی در گزارش عملکرد طی یکسال و نیم گذشته توسط ریاست سازمان و تیم مدیریتی ایشان در موارد متعدد.

- امضای توافق نامه هایی با سازمان ها و نهادهای مختلف که تعدی به حقوق نسل های حاضر و آتی در بهره مندی از منابع طبیعی است.

- انتصاب برخی افراد با سوابق تخلفات اداری در مناصب حساس مدیریتی که وهن جنگلبانی ایران است.

- مرعوب و به حاشیه راندن کارشناسان و مدیران منتقد و متعهد در سازمان جنگل ها که حاضر به همکاری با تصمیمات نادرست ایشان نبوده اند؛ البته این تهدیدات بعضا شامل حال برخی فعالان مدنی نیز شده است.

- کسر کردن حقوق و مزایای جمع گسترده ای از کارشناسان و جنگلبانان در شهرستان ها توسط ایشان و تیم مدیریتی وابسته که در تعارض با راهبرد پنجم جنابعالی در حمایت معیشتی از جنگلبانان است.

- منحرف کردن روند تهیه "طرح مدیریت پایدار جنگل های هیرکانی" در سال ۹۹ که در تعارض با راهبرد ۲۸ جنابعالی مبنی بر اجرای بدون تنازل مفاد جزء «ف» ماده ۳۸ برنامه ششم توسعه است.

بنابراین چنانچه در اصلاح، ارتقا و اجرای برنامه راهبردی خود برای حفاظت و احیا منابع طبیعی ایران مصمم هستید، پیش از هر چیز در خصوص تغییر ریاست سازمان جنگل ها و اصلاح نظام مدیریتی آن اقدام فرمایید. امیدواریم در راستای مدیریت یکپارچه و پایدار سرزمین و حفاظت از منابع طبیعی کشور عزیزمان ایران، در این تصمیم، کوچکترین تردیدی به ذهن راه نداده و با فوریت پیگیری و اقدام فرمائید.

جمعی از اساتید دانشگاه، نهادهای مدنی و کنشگران محیط زیست و منابع طبیعی ایران – 22 آبان 1400

اسامی امضاکنندگان:

-پروفسور علی یخکشی؛ پدر دانش محیط زیست ایران و استاد بازنشسته دانشگاه های تهران، گوتینگن آلمان و مازندران

-دکتر احمد توکلی؛ رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت

- دکتر سیاووش آقاخانی؛ نماینده سازمان های مردم نهاد ایران در تدوین فصل محیط زیست و منابع طبیعی برنامه ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و مدیرعامل موسسه کیمیای سبز

-دکتر مینا استقامت؛ مدیرعامل انجمن توسعه زیست بوم های پایدار

-پروفسور ناصر آق؛ رئیس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه

-مهندس محمد درویش؛ عضو هیات علمی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع و مدیرکل سابق دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست

- دکتر حمید گشتاسب؛ دانشیار بازنشسته آموزشکده محیط زیست و مدیرکل سابق دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست

- الهه موسوی؛ روزنامه نگار حوزه محیط زیست و منابع طبیعی ایران

- دکتر زهرا قلیچی پور؛ عضو هیأت علمی دانشگاه سبزوار

- دکتر محمدرضا پورمجیدیان؛ استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

- دکتر امید اسماعیل زاده؛ عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم دریایی دانشگاه تربیت مدرس

- دکتر کیومرث محمدی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه کردستان

- دکتر علیرضا صالحی؛ عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج

- دکتر سهراب الوانی نژاد؛ عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج

-دکتر محسن آرمین؛ عضو هیأت علمی دانشگاه یاسوج

- دکتر خان محمدی؛ عضو هیأت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه گیلان

-دکتر امین محمدی؛ عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گنبد کاووس

- دکتر علی نجفی فر؛ عضو هیأت علمی موسسه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان ایلام

- دکتر بهار سلاحورزی؛ دکترای اکولوژی، روزنامه نگار و مدرس دانشگاه، پژوهشگر موسسه عالی پژوهش سازمان تامین اجتماعی

دکتر مهدی مجتهدی؛ مدیر عامل انجمن دامون

-دکتر حسین ورجاوند؛ عضو هیات مدیره انجمن دامون

-مهندس نوشین آفتاب طلب؛ کارشناس ارشد و پژوهشگر منابع طبیعی، عضو انجمن ملی اتازیس

- مهندس احسان رجایی؛ کارشناس ارشد جنگلشناسی و اکولوژی جنگل و عضو انجمن توسعه زیست بوم های پایدار

-رضا شیخ پور، روزنامه نگار حوزه منابع طبیعی ایران

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو