طرح جدید هواوی برای هدست دوگانه با قابلیت تلفیق واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)

منبع: فوت و فن

93

1400/8/23

07:50


طرح جدید هواوی برای هدست دوگانه با قابلیت تلفیق واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)

هواوی اکنون به یکی از شرکت‌های پیشگام در زمینه فناوری تبدیل شده و علی‌رغم محدودیت‌های فراوان همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. در همین راستا این شرکت پتنت جدیدی در مورد تلفیق دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به ثبت رسانده که می‎تواند تحولی بزرگ در این حوزه ایجاد کند.

هدست‌های واقعیت مجازی در کنار فناوری واقعیت افزوده نسبت به چند سال قبل پیشرفت‌های فراوانی را به خود دیده‌اند. این هدست‌ها حالا علاوه بر حوزه گیم، در شبیه‌سازی محیطی، طراحی ساختمان، طراحی صنعتی و حتی آموزش نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پتانسیل بالا باعث شده تا هواوی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گجت‌های هوشمند، رویکردی جدی را در این حوزه دنبال کند.

هواوی به تازگی طرح اختراع جدیدی  را به ثبت رسانده که با نام هدست حالت دوگانه یا Dual Mode Headset شناخته می‌شود. این طرح که با شماره CN111133364B در اداره مالکیت معنوی چین ثبت گردیده، در واقع هدستی ترکیبی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خواهد بود.

واقعیت مجازی یا به اختصار VR به شبیه‌سازی محیط پیرامونی کاربر توسط یک سیستم پردازشی (مانند گوشی، کامپیوتر یا هر دستگاه دارای پردازنده) اطلاق می‌شود که اجازه می‌دهد فرد به صورت کامل خود را درون فضای مجازی احساس کند. در مقابل واقعیت افزوده همان محیط واقعی پیرامون انسان را برای افزودن اطلاعات، تصاویر، شخصیت‎ها و به صورت کلی هر داده اضافی و مورد نیاز هدف، به کار می‎گیرد. در این حالت کاربر خود را در دنیای واقعی می‌‎بیند که اطلاعات، تصاویر، داده‎ها و حتی صوت و جلوه‌‎های ویژه‌ای به آن اضافه شده‎اند.

جدای از محصولات پیشین هواوی، اختراعی که به تازگی به نام این شرکت ثبت شده، نوید فناوری‌های پیشرفته‌تری با تلفیق قابلیت‌های  VRو AR  را به کاربران می‌دهد.

در تصاویر مربوط به این پتنت شاهد یک هدست با شکل و شمایلی جدید هستیم که شامل یک براکت برای تعبیه یک نمایشگر در کنار یک آینه برای بازتاب محتوای نمایش داده شده توسط نمایشگر است.

اما عملکرد این هدست بدین‌گونه است که با اتصال نمایشگر و آینه به فریم اصلی، امکان جابجایی بین این دو فراهم شده تا در زمان مناسب یکی از آنها در مقابل چشمان کاربر قرار بگیرد. در این حالت امکان تجربه هم‌زمان واقعیت مجازی و واقعیت افزوده برای کاربران فراهم شود.

در اولین شرایط صفحه بازتابنده یا آینه میدان دید کاربری که از هدست استفاده می‌کند را پوشانده و در حالت دوم نمایشگر روی پایه قرار گرفته و میدان دید کاربر را پوشش می‌دهد. اما مکانیزمی که باعث جابجایی این دو صفحه می‌شود، منحصر به فرد بوده و باید منتظر ماند و دید این محصول هیجان‌انگیز در صورت تولید تجاری، عملاً چطور به ساخت دنیای جدید پیش چشم کاربر خواهد پرداخت.

هر چند هنوز اطلاعات دقیقی از زمان تولید تجاری هدست‌های واقعیت ترکیبی یا Mixed Reality (MR) هواوی در دست نیست اما انتظار می‌رود با گسترش هر چه بیشتر بعد نرم‌‎افزاری و احتیاجات حرفه‎ای کاربران، شاهد عرضه این دست از محصولات به بازار باشیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو