علایم ، جلوگیری و درمان بحرانی به نام سرماخوردگی روانی

علایم ، جلوگیری و درمان بحرانی به نام سرماخوردگی روانی


منبع: بیتوته

105

1400/8/23

09:55


علایم ، جلوگیری و درمان بحرانی به نام سرماخوردگی روانی



جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی روانی, درمان سرماخوردگی روانی, سرماخوردگی روانی

سرماخوردگی روانی چیست؟

 

افسردگی یا سرماخوردگی روانی،شایع‌ترین اختلال روانپزشکی

شاید برایتان جالب باشد که سرماخوردگی روانی چگونه اتفاق می افتد و اصلا درمانی برای این موضوع وجود دارد یا خیر؛ این اختلال می تواند یکی از شایع ترین اختلالات روانی باشد که خوشبخاته درمان هم دارد. در ادامه درباره ی سرماخوردگی روانی یا همان افسردگی، توضیحات بیشتری را برایتان آماده کرده ایم :

سرماخوردگی روانی چیست؟

درک این موضوع خیلی ساده است؛ از آنجایی که یکی از رایج ترین بیماری های جسمی انسان سرماخوردگی می باشد، با اقتباس از این موضوع، می توانیم رایج ترین بیماری روانی انسان که افسردگی است را نیز سرماخوردگی روانی بنامیم؛ در واقع این کاری است که خیلی از متخصصین این علم، انجام می دهند و به ان اعتقاد دارند.

 

حتما تا به حال اسم افسردگی به گوشتان خورده و یا اصلا خودتان زمانی با این اختلال روبرو بوده اید، اختلالی که مانند یک سرماخوردگی می تواند اوج بگیرد و خطرات جبران ناپذیری را برای فرد به وجود آورد. این سرماخوردگی روانی می تواند به صورت خفیف و یا شدید در هر فردی ظاهر شود و تحت هر شرایطی، اولین چیزی را که نشانه میگیرد، آرامش روان فرد است.

 

افسردگی یا همان سرماخوردگی روانی به شدت می تواند بر روی کیفیت زندگی فرد تاثیر بگذارد و فعالیت های اجتماعی و فردی او را محدود کند. درباره ی افسردگی باید صحبت کرد و به آن توجه نمود. چرا که تنها در این شرایط و شناخت روان است که شما می توانید در نبرد با این غول خاموش، پیروز شوید. 

 

دقت داشته باشید که هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که از خطر ابتلا به افسردگی در امان است. البته یک سری راهکارها وجود دارند که با انجام آن ها، فرد می تواند از ابتلا به این موضوع تا حد خیلی زیادی جلوگیری نماید، در واقع این سرماخوردگی روانی نیز مانند سرماخوردگی جسمی است و ممکن با تمام رعایت ها و مراقبت ها، یکهو و بی خبر و از جای غیر قابل انتظار وارد زندگی شما شود.

 

این اختلال انواع مختلفی دارد که از رایج ترین آن ها می توانیم به افسردگی های فصلی ، افسردگی های پس از زایمان، افسردگی های اساسی و اختلالات دو قطبی اشاره کنیم. هر کدام از این موارد می توانند شدید و خفیف باشند و شما برای درمان آن می توانید از یک متخصص کمک بگیرید.

 

شعار سازمان جهانی بهداشت در سال 2017، در ارتباط با افسردگی این است که" بیا درمورد افسردگی حرف بزنیم". در واقع تنها شما زمانی می توانید درباره ی افسردگی خود صحبت کنید که در برابر یک متخصص قرار بگیرید تا او بتواند به شما در این مسیر کمک کند. 

 

افسردگی سرماخوردگی روانی, سرماخوردگی روانی, سرماخوردگی عصبی چیست

افسردگی یا همان سرماخوردگی روانی

 

علائم افسردگی یا همان سرماخوردگی روانی 

به طور کلی، افسردگی در زنان خیلی بیشتر از مردان شایع است. تقریبا درصد زیادی از زنان برای یک بار هم که شده، افسردگی را در زندگی خود تجربه کرده اند. تحقیقات نشان می دهد که حدود بیست درصد از زنان دنیا، بعد از به دنیا آوردن فرزندشان، به افسردگی بعد از زایمان دچار می شوند.

 

افسردگی یک سری علائم خیلی واضح دارد که اگر این علائم بیشتر از دو هفته طول کشید باید برای درمان آن فکری کرد. مهم ترین چیزی که در این اختلال می توانید مشاهده کنید این است که خلق فرد به شدت تنگ می شود و دیگر تمایل ندارد تا به کارهای روزانه اش برسد.

 

انرژی اش به شدت پایین است و در برخی مواقع همیشه خواب است و در برخی از شرایط اصلا نمیخوابد. بسیار تحریک پذیر و زود رنج می شود و دائما در اضطراب و استرسی به سر می برد که منشا و دلیلی ندارد. احساس پوچی و نا امیدی، هیچ گاه او را رها نمی کند و این احساسات به حدی می رسند که فکر خودکشی به ذهن فرد خطور می کند.

 

نمی تواند تمرکز کند و قدرت تصمیم گیری ندارد. میل جنسی اش به شدت کاهش پیدا می کند و اصلا علاقه ای به ارتباط های عاطفی و قرار ملاقات با خانواده و دوستانش را ندارد. در برخی موارد، افراد بر اثر افسردگی دچار پرخوری بیش از اندازه می شوند و در برخی از موارد اصلا میلی به غذا ندارند.

 

تمامی این مواردی که ذکر کردیم مربوط به حالات روحی و روانی فرد بود اما جالب است بدانید که افسردگی یا همان سرماخوردگی روانی، بر روی جسم هم تاثیر میگذارد. مثلا دردهای جسمانی که منشا ندارند و گاه و بی گاه نمایان می شوند و یا یبوست و دلپیچه های شدید، در ترکیب با موارد ذکر شده، می توانند علائمی دال بر افسردگی شدید باشند. البته که شما برای تشخیص این که افسردگی دارید یا خیر، نیاز دارید که حتما با یک مشاور و یا یک روان شناس خوب، صحبت کنید. 

 

سرماخوردگی عصبی چیست, افسردگی, سرماخوردگی و افسردگی

علائم سرماخوردگی روانی

 

راه حل هایی برای جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی روانی

درست است که این بیماری، یک نوع اختلال روانی است و اصولا درمان اختلالات روانی، بسیار زمانبر هستند اما اگر افسردگی در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، به راحتی قابل درمان است و اصلا زمان بر نیست.

 

یادتان باشد که شما نمی توانید خودتان به صورت سر خود به درمان افسردگی بپردازید، بلکه حتما باید از یک متخصص برای درمان این اختلال کمک بگیرید. با این تفاسیر یک سری رهنمودهای ساده و روزمره وجود دارند که انجام آن ها می تواند شما را تا حد زیادی از ابتلا به این نوع از سرماخوردگی، مصون نگه دارد. این رهنمودها شامل موارد زیر خواهند شد :

 

• ببینید، فشارهای روانی در زندگی همه ی ما وجود دارند، سعی کنید خودتان با دستان خودتان بر این فشارها نیفزایید و در چنین شرایطی، خونسردی و آرامش خود را حفظ نمایید. 

 

• پیاده روی، دویدن آرام و کلا ورزشهای هوازی و ورزش های دیگر، یکی از بهترین راه هایی است که شما را از شر افسردگی نجات می دهد. اگر شرایط ورزش کردن به طور مرتب را ندارید، نیم ساعت پیاده روی در طول روز می تواند کمک زیادی به شما کند. 

 

• تغذیه ی درست و سالم، تاثیر بسیار زیادی بر روی خلق و خو و روان شما دارد، پس تا جایی که می توانید، مراقب تغذیه ی خود باشید. 

 

• یادتان باشد که دوستان، همکاران و خانواده، می توانند کمک زیادی به شما کنند، پس روابط خود را در حد اعتدال و صمیمانه با آن ها حفظ کنید. 

 

جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی روانی, درمان سرماخوردگی روانی, سرماخوردگی روانی در نوجوانان

درمان سرماخوردگی روانی

 

• مواد مخدر مانند سیگار ، تریاک ، مشروبات الکلی و .... عوامل بسیار خطرناکی برای سلامت جسم و روح شما هستند؛ خواهشا آن ها را ترک کنید.

 

• تمرکز زیاد و بیش از اندازه بر روی افکار منفی، می تواند شما را با خود غرق کند. سعی کنید مثبت و به اندازه فکر کنید و تنها ساعاتی از روز را به فکر کردن و آن هم به همراه مدیتیشن، اختصاص دهید. 

 

•  دیدن فیلم های خنده دار، کتاب های شاد و کلیپ های شاد، می تواند تاثیر مثبت بسیار زیادی بر روی روحیه شما داشته باشد. 

 

• نوشتن؛ معجزه خواهد کرد و به شما کمک می کند تا بتوانید درباره ی احساسات تان فکر کنید و ذهن خود را تخلیه نمایید. پس تا می توانید بنویسید، مهم نیست چه چیزی، فقط بنویسید. 

 

• علایق روزمره و کارهایتان را برنامه ریزی کنید و بر روی برنامه ریزیتان تاکید داشته باشید. 

 

• داشتن یک مشاور حرفه ای و کاربلد در زندگی می تواند کمک بسیار زیادی به شما کند. در واقع شما به جای اینکه با افراد نابلد و غیر متخصص درد و دل کنید، می توانید حرف های خود را با یک متخصص در میان بگذارید و رهنمودهای استاندارد و علمی دریافت کنید. یادتان باشد که مراجعه به روانشناس یا روانپزشک، بزرگ ترین کمکی است که شما به خود و روح و روانتان خواهید کرد. 

 

گردآوری : بخش روانشاسی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو