این مسئله واکنش احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری کشور را به همراه داشت. وی با بیان اینکه هنوز هیچگونه دستورالعملی در این رابطه به اصناف ابلاغ نشده است افزود:

طبق نظر کارشناسان مربوطه نرخ کرایه اتوبوس های بین شهری برای هر نفر مسافر در حدود ۴۹۵ تومان به ازای هر کیلومتر می باشد. که در حال حاضر ناوگان حمل و نقل بین شهری با نرخی در حدود ۱۰۰ تومان به ازای هر کیلومتر به فعالیت مشغول می باشند.

  با توجه به افزایش نرخ تورم چند سال اخیر قیمت کرایه اتوبوس های بین شهری نیاز به یک بازنگری اساسی دارد. چرا که به عنوان مثال قیمت هر حلقه لاستیک که در سال های پیش از این حدود ۴ میلیون تومان بوده در حال حاضر به ۳۰ میلیون تومان رسیده است. این افزایش سرسام آور قیمت کالاهای مصرفی در بحث تعمیر و نگهداری اتوبوس ها غیر قابل چشم پوشی است و افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای رانندگان نمی باشد.

نهایتا پس از گذشت چند روز از طرح این موضوع بود که خبرگزاری ها به نقل از عامری: افزایش ۳۰ درصدی نرخ کرایه اتوبوس های بین شهری را اعلام کردند. 

لینک مرتبط: احتمال کاهش قیمت بلیط هواپیما

در همین راستا وی با بیان اینکه این افزایش قیمت تنها می تواند بخشی از هزینه بخش حمل و نقل عمومی را پوشش دهد افزود: بر طبق مصوبه شورای عالی ترابری نرخ تورم از سوی بانک مرکزی در بخش حمل و نقل 87 درصد عنوان شده بود. در نهایت اما پس از تحلیل و بررسی های صورت گرفته توسط تشکل های صنعتی، اینطور نتیجه گیری شده که نرخ کرایه بین شهری تنها 30 درصد افزایش یابد.

بلیط اتوبوس

تاثیر افزایش قیمت بلیط هواپیما بر نرخ کرایه اتوبوس

در بحبوحه گمانه زنی ها بر سر افزایش قیمت بلیط اتوبوس بود که عامری با عنوان این مسئله که افزایش بی رویه نرخ کرایه باعث می شود که مردم دیگر مشتری اتوبوس نباشند. درنتیجه نرخ بلیط اتوبوس افزایش چشمگیری نخواهد داشت.

احتمالا دلیل بیان این مطلب از سوی رئیس اتحادیه شرکت های تعاونی مسافربری نزدیک شدن نرخ کرایه اتوبوس و هواپیما به یکدیگر بوده است. چراکه در صورت افزایش قیمت بلیط اتوبوس بر طبق فرمول ارائه شده توسط عامری، نرخ کرایه اتوبوس های بین شهری در مسیر اصفهان به تهران 224,000 تومان خواهد بود. از این رو با توجه به مزایای هواپیما نسبت به اتوبوس در حالتی که نرخ کرایه این دو به هم نزدیکتر از حالت فعلی باشد طبیعتا مردم گرایش بیشتری به سمت سفر هوایی خواهند داشت.

باید دید حال که چند روزی است صحبت از افزایش نرخ بلیط سفر هوایی به میان آمده است. درنهایت افزایش قیمت بلیط هواپیما باعث افزایش دوباره قیمت بلیط اتوبوس خواهد شد یا خیر. اتفاقی که  به وقوع پیوستن آن با از بین رفتن مانعی که احمد رضا عامری به آن اشاره کرده بود زیاد دور از ذهن نیست.