ساده ترین غذا ماهی 3 میلیون!

100

1400/8/23

12:30


ساده ترین غذا ماهی 3 میلیون!

سلامت نیوز: هزینه خورد و خوراک با ساده‌ترین مواد غذایی مثل نان و پنیر، تخم مرغ آب پز و... در ‌ماه برای یک خانواده 4 نفره چقدر تمام می شود؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، یکی از مشکلات این روزهای مردم تقسیم بندی حقوقی است که می گیرند. علت سختی آن هم این است که این روزها حداقل خرج از درآمد و به اصطلاح دخل مردم بیشتر شده است و هر طور هم صرفه جویی و قناعت کنی حتی اگر مستاجر هم نباشی قادر به سیر کردن خود و خانواده تان نیستی. چند روز پیش در همین صفحه از کم شدن تفریحات مردم به خاطر گرانی ها نوشتیم و حالا در این گزارش به این موضوع پرداخته ایم که خورد و خوراک یک ماهه چقدر از درآمد ما را به خود اختصاص می دهد یادتان باشد که تامین مایحتاج زندگی از جمله خورد و خوراک از نیازهای اولیه هر انسان است که این روزها حتی برای کسانی که کار دارند هم به دغدغه تبدیل شده است و متاسفانه در کنار کرونا مردم را آزرده تر می کند. در این گزارش می‌خواهیم ببینیم یک خانواده چهار نفره در یک ماه چه ‌میزان باید برای سفره خود هزینه کند و این‌که آیا رقم نهایی با درآمد سرپرست خانوار هماهنگی دارد یا خیر؟ در خور ذکر است در این گزارش، میزان مصرف کمترین رقم ممکن دیده شده، یعنی در حد بخور، نمیر.


هر روز 3 وعده تخم مرغ آب پز
ماهی یک میلیون و 650 هزار تومان
فرض محال را درنظر می‌گیریم. کسی نمی‌تواند هر روز و هر شب یک نوع غذا بخورد. ذائقه حتما از یک جایی چنین غذایی را (حتی اگر بهترین غذای جهان باشد) پس می‌زند. علاوه براین نیاز بدن به موادغذایی متنوع را باید درنظر گرفت و این که نرسیدن مواد غذایی گوناگون به بدن حتما باعث آسیب‌های جسمی می‌شود. با این همه فرض محال را درنظر می‌گیریم، به این ترتیب که خانواده هر روز و هر شب فقط و فقط نان و تخم مرغ آب پز بخورند. اگر هر کدام از اعضای خانواده هر وعده تنها دو تخم مرغ بخورد باید ماهانه یک میلیون و 200 هزار تومان فقط پول تخم مرغ بدهند. در ضمن حواس مان بوده و قیمت تخم مرغ را بر اساس قیمت مصوب حساب کرده ایم. قیمت هر نان هم بعد از اعلام نرخ جدید به‌طور میانگین دو هزار و 500 تومان است. اگر هر وعده تنها دو نان مصرف شود ماهی 180 نان باید خریده شود که می شود ماهی 450 هزار تومان. البته قیمت آب و گاز مصرف شده برای پخت و پز را هم محاسبه نکرده ایم.


هر روز 3 وعده پنیر
ماهی 2 میلیون و 250 هزار تومان
اگر یک ماه بی خیال گوشت، برنج، حبوبات و اقلام خوراکی دیگر شوید و بخواهید به همراه خانواده فقط ارزان ترین پنیر موجود در بازار را با نان میل کنید هم با رقم عجیب ماهانه بیش از دو میلیون تومان روبه رو می شوید. اگر هر نفر هر وعده تنها 100 گرم پنیر میل کند هر وعده یک بسته پنیر 400 گرمی استفاده می شود که هم اکنون بر اساس قیمت های اعلامی وزارت کشاورزی 20 هزار تومان قیمت دارد. این یعنی روزانه 60 هزار تومان و ماهانه یک میلیون و 800 هزار تومان فقط باید به پنیر پول بدهید. خب قیمت نان را هم به این مبلغ اضافه کنید و اگر بازهم با 100 گرم پنیر و نصف نان در هر وعده بتوانید خود را سیر کنید باید در مجموع ماهی دو میلیون و 250 هزار تومان هزینه کنید.


هر روز 3 وعده کنسرو تن ماهی
ماهی 5 میلیون تومان
تا همین چند سال پیش کنسرو ماهی یکی از غذاهای کارگری و دانشجویی به حساب می آمد که هم به نسبت ارزان بود و هم در دسترس قرار داشت و با یک جوشاندن در آب، غذا آماده خوردن بود اما با توجه به قیمت های جدید دیگر کنسرو ماهی هم نمی شود خرید و خوردن دو وعده کنسرو ماهی از حداقل حقوق یک کارگر هم پیشی گرفته است. وزن کنسروهای ماهی 180 گرم است و اگر شما بتوانید خودتان را در هر وعده با 90 گرم آن سیر کنید، باید برای یک خانواده چهار نفره هر وعده دو کنسرو ماهی تهیه کرد. اگر قیمت هر کنسرو را 25 هزار تومان در نظر بگیریم روزانه باید 150 هزار تومان برای خوردن کنسرو ماهی هزینه کرد که ماهانه چهار میلیون و 500 هزار تومان می شود. پول نان را هم اضافه کنید تا ببینید خوردن کنسرو هم پنج میلیون تومان برای شما هزینه خواهد داشت.


هزینه یک ماه غذای ساده چند؟
حالا اگر تصور کنیم که یک خانواده چهار نفره یک روز در میان نان و پنیر و خیار و گوجه یا نیمرو به همراه چای را برای صبحانه انتخاب کرده باشند، برای ناهار به ترتیب روزهای هفته غذاهای ساده‌ای مانند عدسی، املت، کوکو سیب‌زمینی، ‌آش رشته، کشک و بادمجان، کوکو سبزی و یک وعده برنج ساده مانند دم‌پختک هم میل کنند و برای شام نیز به صورت چرخشی نان و پنیر، ماست و خیار و نان یا نیمرو یا املت مصرف کنند (و این برنامه هر هفته تکرار شود) باید هر هفته چیزی حدود 650 هزار تومان هزینه کنند که هزینه ماهانه آن به همراه میوه حدود سه میلیون تومان می شود.


برای تامین این حجم از موادغذایی برای مصرف یک هفته یک خانوده چهار نفره براساس دستور طبخ هر غذا و میزان مصرف متعادل و متوسط هر نفر به حداقل موارد زیر نیاز است؛ حدود سه بسته ۴۰۰ گرمی پنیر، دست‌کم 2 کیلوگرم گوجه فرنگی، ۲ کیلوگرم خیار، یک شانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ، یک کیلوگرم بادمجان، نیم کیلوگرم سیب‌زمینی، یک کیلوگرم عدس و نیم‌کیلو گرم از هر نوع حبوبات (لوبیا چیتی و لوبیا سفید، نخود و باقلا) ۲ کیلوگرم سبزی خردشده برای‌ آش و کوکو، یک بسته کشک کوچک، 1.5 لیتر روغن، دست‌کم ۱۶عدد نان سنگک (یا معادل همین تعداد از نان‌های دیگر)، نیم‌ کیلوگرم برنج، چای 250 گرم، قند نیم کیلوگرم، رشته آش یک بسته، ماست یک سطل و... . با در نظر گرفتن قیمت‌های روز برای همین منوی ساده شما باید هر هفته حدود 650 تا 700 هزار تومان هزینه کنید که می شود حدود ماهی سه میلیون تومان که باید در کنار آن هزینه یک وعده میوه را هم به آن افزود که حداقل ماهانه 500 هزار تومان هزینه خواهد داشت.


غصه کارگران
همان طور که می دانید، بیشتر افراد جامعه از گرفتن حداقل حقوق هم محروم هستند اما اگر تصور کنیم حداقل حقوق را هم بگیرند که برای یک کارگر با دو فرزند سه میلیون و 977 هزار تومان است، باید همان ابتدای ماه سه تا 3.5 میلیون آن را برای سیر کردن شکم کنار بگذارند در حالی که هزینه هایی مثل اجاره خانه، قبوض آب، برق، گاز و تلفن و تردد در شهر را هم باید به آن اضافه کرد. این موضوع نشان می دهد مسئولان باید برای بهبود سفره مردم تلاش بیشتری داشته باشند تا مردم از نگرانی برای نیازهای اولیه خود رها شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو