آی‌سی‌یو‌ها در کما ! /ونتیلاتور داخلی کیفیت مطلوب را ندارد!

51

1400/8/23

12:32


آی‌سی‌یو‌ها در کما ! /ونتیلاتور داخلی کیفیت مطلوب را ندارد!

سلامت نیوز: مرگ ناشی از کووید۱۹ هنوز تمام نشده است؛ بلکه با سرعت واکسیناسیون آمار به زیر ۲۰۰ نفر رسیده و هنوز آمار رسمی فوت کرونا سه رقمی است. همین امر شائبه‌های زیادی را درخصوص کیفیت واکسن‌ها به وجود آورد اما زمانی که به دنبال پاسخی برای چرایی افزایش مرگ‌ومیر‌های بیماران کرونایی بعد از تزریق واکسن در مقایسه با دیگر کشورهای درگیر بودیم به نکته قابل‌توجهی برخوردیم. برخی از مسوولان بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های پایتخت از کمبود دستگاه‌های ضروری از جمله کمک تنفسی پیشرفته و فقدان استاندارد دستگاه‌های موجود گلایه‌مند هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، متخصصان دلیل عمده افزایش مرگ‌ومیر‌های ناشی از کرونا در ایران را برند واکسن خاصی نمی‌دانند بلکه آنها براین باورند فقدان دستگاه‌های ضروری در آی‌سی‌یو‌ها جان مردم زیادی را گرفته است. این کارشناسان معتقدند که با وجود تولید ونتیلاتور داخلی اما این دستگاه از لحاظ کیفیت مطلوب نیست. آنها متفق‌القول بر این باورند که وضعیت آی‌سی‌یو‌های تهران یا دیگر کلانشهرها، بهتر از شهرستان‌ها است. بنابراین شاید معمای افزایش مرگ‌ومیر ایرانی‌های واکسینه شده نیز همین امر باشد.


لزوم رسیدگی به آی‌سی‌یو‌ها
در همین راستا دکتر سیدمحمد رضا‌هاشمیان، استادتمام دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی و فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه در خصوص دستگاه‌های فاقد استاندارد مراقبت‌های ویژه سراسر کشور، گفت: از ابتدای پاندمی بارها گفتم آی‌سی‌یو‌های کشور استاندارد نیستند و باید به این موضوع رسیدگی شود ولی متاسفانه حتی در دوران کرونا نیز آن‌طور که باید به آی‌سی‌یو‌ها رسیدگی نشد. برای کاهش مرگ‌ومیر‌ها باید به آی‌سی‌یو‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشیم. استاندارد بودن آی‌سی‌یو نقش ویژه‌ای در کاهش مرگ‌ها ایفا خواهد کرد. وقتی دستگاه‌های مراقبت‌های ویژه دچار فرسودگی باشند مراقبت از بیمار در این بخش سخت‌تر خواهد بود و جان بیمار به خطر خواهد افتاد‌. به نظرم امروزه اهمیت تجهیزات و امکانات آی‌سی‌یوی بیمارستان‌ها کمتر از واکسن نیست. هر دو برای حفظ جان‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند. وزارت بهداشت سابق به هیچ وجه در این خصوص کاری انجام نداد و از قضا رفتارهای اشتباهی را در خصوص آی‌سی‌یو‌ها مرتکب شد. امیدوارم در دولت جدید این اشکالات فراهم شود. وی افزود: در بحث فراهم کردن تجهیزات و امکانات آنطور که باید عمل نشده باید بخش‌های آی‌سی‌یو کشور از طرف کارشناسان این امر بررسی شده و کاستی‌ها جبران شوند. تعداد پزشک آی‌سی‌یو در کشور بسیار کمتر از استاندارها است فلذا در بحث آموزش باید حساسیت‌های لازم را داشته باشیم و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در این امر همکاری‌های لازم را داشته باشند. بنده و همکارانم برای پیشرفت آی‌سی‌یو آماده‌ایم تا هر کاری که از دستمان برمی‌آید را انجام دهیم. مطمئن باشید اگر آی‌سی‌یو‌ها مجهزتر شوند و پزشک‌های آنها در همه بیمارستان‌ها حضور فعال داشته باشند در تمام زمینه‌ها تعداد فوتی‌ها کم‌تر از قبل خواهد شد. حتی از آنجایی که تعداد فوق تخصص آی‌سی‌یو در کشور بسیار محدود است بهتر بود از همین عزیزان برای برگزاری دوره و آموزش‌ها در کنترل مرگ‌ومیر پاندمی استفاده کرد. به نظرم هنوز هم دیر نشده بنده حاضرم در ارتقای کیفیت درمان و آموزش آی‌سی‌یو در کشورم فعالیت داشته باشم. امیدوارم دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نیز همکاری‌های لازم را داشته باشند.


وضعیت در شهرستان‌ها وخیم‌تر است!
همچنین دکتر مجید مختاری، دانشیار طب داخلی ریه و آی‌سی‌یو از فقدان دستگاه‌های ضروری در آی‌سی‌یو‌ها گلایه کرد و به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه در حال حاضر برخی از دستگاه‌های بسیار ضروری را در آی‌سی‌یو‌ها نداریم. بنده کاملا با سخنان دکتر ‌هاشمیان موافق هستم ولی باید این موضوع را هم بیان کنم که تمام ایران بیمارستان‌های تهران نیست. چرا که وضعیت بیمارستان‌های عمده تهران و کلانشهرها از لحاظ تجهیزات و کادر درمان بسیار بهتر از شهرستان‌ها و مناطق دورافتاده کشور است. حال شما تصور کنید وقتی رییس بخش بیمارستان‌های تهران از غیراستاندارد بودن دستگاه‌ها گلایه می‌کنند، وضعیت در دیگر شهرستان‌های چگونه است! متاسفانه طی دو سال اخیر ما دچار کمبود‌های شدید از نظر دستگاه‌های کمک‌تنفسی هستیم. حال اینکه چرا ما باید در چنین بحرانی با کمبودهای اساسی دست و پنجه نرم کنیم دلایل مختلف دارد، یکی از این دلایل فشار تحریم‌ها است، زیرا تحریم‌ها اجازه تبادل ارز را به ما نمی‌دهد. البته این در حالی است که ارزش پول ما به شدت کاهش یافته و ما برای تهیه دستگاه‌های ضروری باید میلیاردهای دلار هزینه کنیم. به همین دلایل در حال حاضر دستگاه‌های تنفسی و دستگاه‌های مانیتورینک، دستگاه گردش خون، پمپ‌های متفاوت آی‌سی‌یو، دستگاه‌های پیشرفته کمک تنفسی غیرتهاجمی که انواع متفاوتی دارد و امروزه بسیار به آن نیاز داشتیم در بیمارستان‌های سراسر ایران کمبود داریم، حتی اگر تعداد محدودی از آنها را داشته باشیم قطعا فاقد استاندارد لازم و کافی است. البته برخی از دستگاه‌های کمک تنفسی در داخل کشور تولید شده اما از کیفیت لازم برخوردار نیستند. وی افزود: مشکلات در تجهیزات و امکانات بیمارستان‌ها بسیار است، چرا که در حال حاضر در مقابل جمعیت ایران ما از نظر تعداد تخت برای هر ده هزار نفر ۶/۱ داریم که با کشورهای ضعیف همچون آفریقا مقایسه می‌شویم. بنابراین امکانات پزشکی در ایران بسیار ضعیف است. طی دو سال همین عوامل باعث شد تا بیماران کرونایی زیادی را از دست دهیم، چرا که مراقبت از بیمارهای آی‌سی‌یو بسیار حیاتی است. اما آیا می‌توان آمار صحیحی در خصوص میزان درصد مرگ‌ومیر‌های بیماران کرونایی به خاطر استاندارد پایین دستگاه‌های آی‌سی‌یو ارائه داد؟ خیر. اما امکان دارد دستگاه‌های غیراستاندارد یا با استاندارد پایین جان بیماران آی‌سی‌یو را بگیرد. بنابراین زمانی که تعداد بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها افزایش پیدا می‌کرد، ما از نظر تخت و دستگاه‌ها در مضیقه قرار داشتیم، اما همانطور که گفتم آمار دقیقی از فوتی‌های بیماران ناشی از دستگاه‌های غیراستاندارد آی‌سی‌یو نداریم.


ونتیلاتور داخلی کیفیت مطلوب را ندارد!
دکتر داوود امی معاون درمان و رییس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان شهدای تجریش نیز درخصوص افزایش مرگ‌ومیر کرونایی‌ها به دلیل دستگاه‌های فاقد استاندارد آی‌سی‌یو‌های سراسر کشور، گفت: خدمات آی‌سی‌یو یکی از حیاتی‌ترین و مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره ارائه خدمات پزشکی در بیمارستان‌ها است، چرا که معمولا حساس‌ترین بیماران به بخش آی‌سی‌یو ارجاع داده می‌شوند و در آن بخش بستری می‌شوند. طی دو سال اخیر توجهی به زیرساخت‌های بخش مراقب‌های ویژه در سراسر ایران شد و حتی تخت‌های آی‌سی‌یو دو برابر شده است.
منتهی هنوز از لحاظ کیفی عقب هستیم که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن تحریم‌ها است. متاسفانه از نظر تجهیزات و تکنولوژی‌های مدرن از جمله ونتیلاتور، دستگاهای تزریق خودکار دارو، مانیتورینک‌های پیشرفته و برخی اقلام حیاتی دیگر بسیار عقب مانده‌ایم. البته بخش بزرگی از سخت‌افزارهای مهم آی‌سی‌یو‌ها توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود، همانند مانیتورینک‌های بیسیک آی‌سی‌یو و انواع تجهیزاتی که به صورت مصرفی در آی‌سی‌یو مصرف می‌شود که تمام اینها تولید داخل هستند و از این جهت ما نیازی به واردات نداریم. اما در حال حاضر به اقلام ‌هایتک نیازمند هستیم.بنابراین یکی از دلایل افزایش فوتی‌ها در دوران کرونا همین امر بوده است.

وی افزود: کمبودهایی در خصوص تجهیزات آی‌سی‌یو‌ها وجود دارد، با اینکه برخی از آنها توسط شرکت‌های خصوصی داخلی ساخته می‌شود، اما هنوز کیفیت مطلوب ندارد، به طور مثال اکنون برخی از شرکت‌ها ونتیلاتور تولید می‌کنند اما کیفیت ونتیلاتورهای داخلی با نمونه‌های معتبر بین‌المللی فاصله دارد. البته این موضوع کاملا طبیعی است، زیرا ما هنوز در این صنعت جوان هستیم. به نظرم تولیدکنندگان برای پیشرفت نیاز به حمایت و پشتیبانی دارند. این معاون درمان بیمارستان شهدای تجریش اظهار کرد: در هر صورت طی این دو سال خدمات آی‌سی‌یو‌ها از نظر کمی توسعه خوبی پیدا کرد ولی از نظر کیفی نیاز به پشتیبانی‌های بیشتری دارد. این در حالی است که خدمات فوق‌تخصصی در آی‌سی‌یو‌های کشورهای اروپایی هر سال پیشرفته‌تر می‌شود اما چنین موضوعی هنوز در کشور ما صورت نگرفته است.
این قضیه‌ را نمی‌توان تنها به گردن وزارت بهداشت انداخت، زیرا قطعا وزارت بهداشت به لحاظ فنی و علمی متوجه اهمیت آی‌سی‌یو‌ها است ولی به طور کلی حتی اگر وزارت بهداشت توانایی مالی تهیه تجهیزات پزشکی پیشرفته را داشته باشد، باز هم مانع دیگری به نام تحریم‌ها سد راه پیشرفت خدمات پزشکی است. اگر کمبودی هم در زمینه مالی برای تهیه تجهیزات پزشکی وجود داشته باشد، تقصیر سازمان برنامه‌وبودجه کشور است، زیرا به نظرم توسعه زیرساخت‌های پزشکی در اولویت نیست، وگرنه وزارت بهداشت علاقه‌مند به توسعه زیرساخت‌های پزشکی است اما برخی مسوولان اقتصادی بودجه‌ای برای آنها در نظر نمی‌گیرند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو