زندگینامه کوروش کبیر، پادشاه بزرگ هخامنشی

زندگینامه کوروش کبیر، پادشاه بزرگ هخامنشی


منبع: تالاب

109

1400/8/24

05:59


زندگینامه کوروش کبیر، پادشاه بزرگ هخامنشی

زندگینامه کامل و جذاب کوروش کبیر

بی شک همه ی ما نام سلطان بزرگ ایران زمین و بنیانگذار سلسله هخامنشی یعنی کوروش کبیر را شنیده ایم . پادشاهی کـه در طول تاریخ همواره از او بـه نیکی یاد شده و اکنون پس از گذشت هزاران سال یاد او همان‌ گونه زنده اسـت . 

اسم کورش کبیر کـه می اید ما را یاد شکوه و عظمت ایران می اندازد . پس از هزاران سال عظمت تخت جمشید با همه ی نا ملایمت هاي‌ تاریخ مشخص اسـت.

 

نام: کوروش کبیر

سلطان باستانی ایران

پدر: کمبوجیه یکم

کاخ: پاسارگاد

تاریخ فوت : 530 قبل از میلاد

محل دفن : پاسارگاد

مادر: ماندانا

همسر: کاساندان

فرزندان: کمبوجیه، بردیا، آتوسا، آرتیستون، رکسانا

زمان حکومت : پیش ازکمبوجیه دوم، پس ازکمبوجیه یکم

زندگینامه کوروش کبیر، پادشاه بزرگ هخامنشی

کوروش کبیر که بود؟

کوروش کبیر بزرگ ترین امپراتوری زمان خودرا اداره میکرد و بـه اعطای آزادی هاي‌ بسیاری بـه رعایای خود معروف اسـت. در طول قرن ها بـه تعداد زیادی از پادشاهان و فاتحان لقب “بزرگ” داده شده اسـت، اما برخی می‌گویند کـه شخصیتی کـه بیش از همه ی سزاوار این عنوان بود کوروش کبیر، سلطان باستانی ایران بود.

 

باوجود این کـه او بیش از 2500 سال پیش بـه دنیا آمد و حکومت کرد، تعداد زیادی از رهبران مدرن امروزی هنوز هم کوروش را الهام بخش و قهرمان اصلی خود میدانند. او یک رهبر نظامی درخشان بود، اما او حتی بیشتر بـه عنوان یک حاکم دانا و بردبار مورد احترام اسـت. هنگامی کـه کوروش ملتی را فتح کرد، بـه قلمروهای دیگری کـه جذب کرد اجازه داد تا خودرا اداره کنند و آداب و رسوم و مذاهب خودرا حفظ کنند. گفته می شد کـه کوروش بیش از هر فرمانروای دیگر زمان خود، بـه حقوق اولیه انسانی مردم عادی احترام می گذاشت.

 

تاریخ تولد کوروش کبیر :

بـه گفته مورخان، کوروش یا درسال 600 یا 575 قبل از میلاد بـه دنیا آمد ودر ایران زندگی می‌کرد، مکانی کـه امروزه در داخل کشور جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. پدرش کمبوجیه اول سلطان انشان و پدربزرگش کوروش اول حاکم انشان قبل از پدرش بود.

 

کمبوجیه اول درسال 551 قبل از میلاد درگذشت و کوروش بزرگ را درسال 559 قبل از میلاد سلطان کرد. در ان زمان، قدرت کوروش بین تعدادی از دولت هاي‌ نیرومند دیگر در منطقه تقسیم شد و امپراتوری ماد نفوذ زیادی بر انشان داشت. دراین مدت کوروش فرمانبردار سلطان مادها بودو ملزم بـه ادای احترام بـه او بود.

 

دستیابی به پادشاهی ایران!

کوروش با کمک یک ژنرال یاغی ماد، هارپاگوس، علیه کل ارتش ماد قیام کرد و آن ها را درسال 549 قبل از میلاد فتح کرد، پس از پیروزی، کوروش توانست انشان رابا امپراتوری تازه شکست خورده ترکیب کند و برای اولین بار خودرا سلطان ایران کرد.

 

پیروزی بر امپراتوری لیدیا و آسیای صغیر!

تاریخ تسخیر لیدی توسط کوروش ناشناخته اسـت، اما مورخان بر این باورند کـه زمانی بین شکست او از مادها و تصاحب امپراتوری نو بابلی توسط کوروش رخ داده اسـت.

 

امپراتوری لیدیا و آسیای صغیر زمین هاي‌ وسیعی را پوشانده بودند کـه عده اي از آن ها تا نواحی امروزی یونان و مقدونیه گسترش یافته بود. تعدادی از نبردهای قابل توجه در طول مبارزات انجام شد، از جمله نبرد پتریا، کـه منجر بـه بن بست شد و تلفات سنگینی از هردو طرف بر جای گذاشت.

 

پس از، از دست دادن تعداد زیادی از مردان، حاکم مخالف، کرزوس، بـه پایتخت خود در ساردیس عقب نشینی کرد. کوروش بـه دنبال او رفت و پایتخت وی را در پایتخت محاصره کرد ودر آنجا سواره نظام دشمن رابا موفقیت شکست داد و شهر را در نبرد تیمبرا تصرف کرد. امپراتوری او بـه گسترش در سراسر خاورمیانه ادامه داد.

 

زندگینامه کوروش کبیر، پادشاه بزرگ هخامنشی

تصرف سرزمین بابل!

کوروش کبیر بعدا امپراتوری نو بابلی را بـه دست آورد کـه تعدادی زیرملت از جمله سوریه، یهودیه و سرزمین هایي در قلمرو عرب را در بر می‌گرفت. تاریخ فتح او بر بابل تا حدودی مورد مناقشه اسـت، اما اکثریت موافقند کـه حدود سال 539 قبل از میلاد بوده اسـت. دراین هنگام، کوروش خودرا سلطان بابل، شاه سومر و شاه اکد معرفی کرد.

 

فلسفه نامگذاری سلسله هخامنشی:

امپراتوری هخامنشی کـه گاهی بـه ان اولین امپراتوری ایرانی نیز می‌گویند، نام جمعی بود کـه بـه ملل مختلفی کـه کوروش تسخیر کرده بود، اطلاق می شد. پس از مرگ او، سرزمین هایي را در شرق درکنار دره رود سند در بر گرفت و از غرب تا حواشی یونان و مقدونیه گسترش یافت.

 

کوروش قبل از این کـه بتواند مصر را بـه سمت جنوب فتح کند در جنگ کشته شد، اما مصر در نهایت تحت حکومت امپراتوری هخامنشی قرار گرفت کـه پسرش پس از او ان را فتح کرد. نام هخامنشی از نام سلطان افسانه اي ایران گرفته شده اسـت کـه حدود 200 سال قبل از زمان کوروش می زیسته اسـت. کوروش کبیر با برگزیدن نام هخامنشی، ادعای القاب باستانی را مطرح میکرد و بـه زمانی گوش می داد کـه قوم او قدرتمندترین مردم روی کره زمین بـه شمار می رفتند.

 

زندگینامه کوروش کبیر، پادشاه بزرگ هخامنشی

 

استوانه مشهور کوروش کبیر

از معروف ترین آثار بـه دست آمده از دوران سلطنت کوروش کبیر، استوانه کوروش اسـت کـه در معبد مردوک در بابل نگه داری می شد. این یک شی استوانه اي سفالی 10 در 4 اینچی اسـت کـه اطلاعاتی در مورد فتح کوروش در بابل حک شده اسـت و برخی ان را تأیید اولیه حقوق بشر میدانند. این استوانه همچنین شامل فرمان هاي‌ سیاسی بود کـه زندگی شهروندان بابلی را التیام بخشید و اطلاعاتی در مورد اعطای آزادی بـه تعدادی از گروه ها، از جمله یهودیان بابل، کـه مدت ها توسط حاکمان ان قلمرو بـه بردگی گرفته شده بودند.

در آنجا عموم مردم بـه سرعت راه کوروش کبیر را در پیش گرفتند، زیرا او بـه اعمال فرقه ها و دیگر گروه هاي‌ مذهبی نیز اجازه می داد.

 

 

کتیبه ها

سه کتیبه کوچک از کوروش بزرگ بـه زبان هاي‌ پارسی باستان، ایلامی و اکدی بـه دست آمده ‌اسـت کـه بخش هایي از ان آسیب دیده بود.

 

دو گونه کتیبه هاي‌ سه زبانه کوروش «CMa,CMc» روی سه بنای جایگاه اصلی پاسارگاد «یا در نسخه هاي‌ متعدد نوشته شده» بـه دست آمده اسـت.

 

اولین بنا «CMa» رواقی اسـت مشرف بـه جایگاه کـه «درِ R» نام دارد. این رواق نقش برجسته اي دارد کـه فرشته اي بالدار را نشان می‌دهد. این اثر تا اواخر قرن گذشته بـه عنوان نمونه اي از کتیبه هاي‌ CMa برپا بوده اسـت. اگر درنظر بگیریم کـه سازندگان پاسارگاد بر ایجاد تقارن در کارهای تزئینی و بـه ویژه کتیبه ها، ارجحیت قائل بوده اند، احتمال دارد کـه سابق بر این حداقل هشت نسخه از این کتیبه روی بنا وجود داشته باشد.

 

در قصر «S» کـه اغلب ان را «تالار بار» می‌نامند و «قصر P» کـه احتمالاً بـه عنوان محل اقامت کوروش استفاده می شد نیز نزدیک بـه بیست نسخه از CMa موجود بوده کـه تنها دو تای آن ها تا روزگار ما، در هر قصری یک نسخه، حفظ شده اسـت، دو تا نیز در «قصر S» تا قرن نوزدهم موجود بوده اسـت.

 

زندگینامه کوروش کبیر، پادشاه بزرگ هخامنشی

مرگ و ارامگاه

کوروش کبیر درحدود سال 530 قبل از میلاد در نبرد کشته شد و پسرش کمبوجیه دوم جانشین او شد. وی را در آرامگاه اي هرمی در پاسارگاد کـه در ایران امروزی قرار دارد بـه خاک سپردند.

 

آرامگاه کوروش کبیر در فاصله ي حدود یک کیلومتری جنوب غربی کاخ هاي‌ پاسارگاد قرار داد. این اثر درسال 2004 میلادی بـه عنوان زیر مجموعه ي پاسارگاد تحت عدد ي 1106 در میراث جهانی یونسکو ثبت شده اسـت.

 

کشورما ایران،سرزمینی اسـت با تمدن و فرهنگی غنی و دیرینه.در طول تاریخ افراد زیادی همانند کوروش کبیر دراین سرزمین متولد شدند و حماسه افرینی کردند. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو