خواص فوق العاده ارده و خرما برای سلامتی

64

1400/8/24

08:03


خواص ارده و خرما شامل برطرف کردن بیماری‌های ناشی از غلبه سردی بر بدن، رفع بی‌حسی، کرختی و خستگی، پیشگیری و درمان کم خونی، تقویت استخوان‌ها، کاهش کلسترول بد خون، تقویت حافظه، افزایش قدرت یادگیری، تقویت نیروی جنسی و قوای جسمانی می‌شود.

خواص فوق العاده ارده و خرما برای سلامتی

به گزارش بهداشت نیوز، یکی از بهترین صبحانه‌های روز‌های سرد سال، خوردن ارده و شیره خرما است. ارده و شیره خرما میزان بالایی از گرما و انرژی را به سلول‌های بدن می‌رساند و ضمن داشتن احساس سیری، انرژی و مواد غذایی مورد نیاز بدن را به خوبی تامین می‌کند. این دو ماده غذایی مغذی در کنار همدیگر به عنوان میان‌وعده برای دانش آموزان نیز فوق العاده عمل می‌کند. در ادامه با خواص ارده و خرما آشنا می‌شوید.

خواص ارده و خرما (طبیعت و خواص درمانی)
ارده که از کوبیده شدن و تفت دادن دانه‌های کنجد به دست می‌آید خود به تنهایی یک وعده غذایی محسوب می‌شود. با این وجود زمانی که با خوراکی‌های نظیر عسل، شیره خرما و شیره انگور مخلوط شود، ارزش غذایی و خواص آن چندین برابر خواهد شد. طبع ارده براساس طب سنتی بسیار گرم است. برخی از مهمترین خواص ارده و خرما عبارتند از:
جلوگیری از بیماری‌‌های مرتبط با طبع سرد
ترکیب ارده و خرما طبع بسیار گرمی دارد. از این رو، در روز‌های سرد سال که هوا نیز سرد و مرطوب است، ترکیب این دو ماده بهترین صبحانه برای افراد با مزاج بلغمی است تا باعث تعدیل مزاج و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از سردی در آن‌ها شود.

تقویت استخوان‌ها و قوای جسمانی
میزان کلسیم، فسفر و سایر عناصر غذایی در ارده و شیره خرما بالا ست و مصرف آن‌ها به درمان استخوان درد، تقویت استخوان‌ها، پیشگیری از پوکی استخوان و تسکین درد مفاصل کمک می‌کند. تقویت قوای جسمانی و جنسی بدن از مهمترین خواص ارده و خرما در طب سنتی است.

بهبود عملکرد مغز
مصرف ارده و شیره خرما به تقویت حافظه، افزایش تمرکز و قدرت یادگیری کمک شایانی می‌کند. همچنین شیره خرما به دلیل میزان زیاد منیزیم موجود در آن، در تقویت اعصاب موثر است.

پیشگیری از کم خونی
ارده و خرما ماده غذایی مفیدی برای خون‌سازی و بالا بردن آهن خون هستند. مصرف این ماده غذایی پرخاصیت در پیشگیری و درمان کم خونی موثر است و به دلیل داشتن فولات، خوردن آن به زنان باردار توصیه می‌شود.

آرامش بخش
از دیگر خواص ارده و خرما برای سلامتی، تعادل اعصاب، رفع خستگی و ضعف است و منیزیم و فسفر موجود در آن سبب تقویت و سر زنده نگهداشتن سلول‌های عصبی می‌شود.

تضمین سلامت قلب و رگ‌ها
همانند خواص ارده و عسل، مخلوط ارده و شیره خرما نیز به کاهش کلسترول بد و فشار خون بالا، کمک کرده و مصرف متعادل آن، برای بیماران قلبی عروقی مفید است.

ضد سرطان طبیعی
همانطور که گفته شد ارده از دانه‌های کنجد تهیه می‌شود و بسیاری از خواص کنجد را در خود دارد، شیره خرما نیز همانند خرما دارای بسیاری از مواد آنتی‌اکسیدان است و مخلوط این دو ماده غذایی، در تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از سرطان بسیار مفید است.

شادابی در طول روز
استفاده روزانه از ارده و شیره خرما در رژیم غذایی، برای درمان و برطرف کردن بی‌حسی و کرختی مفید است. همچنین مصرف این دو ماده مفید غذایی با هم، باعث گرم شدن بدن شده و از این رو دارویی شفابخش برای تمامی بیماری‌های ناشی از سرد شدن مزاج بدن است.

طرز تهیه ارده و شیره خرما

برای به دست آوردن بهترین نتیجه از خواص ارده و شیره خرما بهترین روش این است که این دو ماده را در منزل تهیه و از آن استفاده کنید. به این منظور:

    برای تهیه ارده، ابتدا دانه‌های کنجد را بخیسانید تا پوسته سیاه یا قهوه‌ای رنگ و نازک آن به راحتی جدا شود، همچنین می‌توانید از دانه‌های کنجد بدون پوست استفاده کنید.
    دانه‌های سفید رنگ و پوست کنده کنجد را با آسیاب له کنید تا به صورت خمیر نسبتا شلی درآید.
    برای تهیه شیره خرما نیز، هسته‌های خرما را جدا و با مقداری آب مخلوط کنید و آن را به مدت ۴۵ دقیقه بجوشانید تا کاملا پخته و له شود.
    سپس آن را از پارچه صافی عبور دهید. برای یادگیری اصولی شیره خرما به روش خانگی میتوانید به لینک زیر رفته و با طرز تهیه آن آشنا شوید.

مضرات ارده و شیره خرما (موارد احتیاطی و منع مصرف)

    مخلوط ارده و شیره خرما بسیار گرم است و از این رو زیاده‌روی در مصرف آن، برای افراد دارای مزاج گرم توصیه نمی‌شود.
    زیاده‌روی در مصرف ارده و خرما، باعث بروز چاقی، اضافه وزن، غلیظ شدن صفرا و جوش ناشی از گرمی در افراد مستعد چاقی خواهد شد.
    با وجود قند طبیعی موجود در این ماده غذایی، افراد دیابتی بایستی در مصرف آن احتیاط کنند.
    ارده به لحاظ هضم سنگین ست و افراط در مصرف آن برای افراد با معده ضعیف مناسب نیست.


اگر شما هم اطلاعات دیگری در مورد این ماده غذایی دارید، نظرات خود را در انتهای همین صفحه در قسمت "ارسال نظر" با مخاطبان ستاره در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو