۲۰ کاربرد شگفت‌انگیز روغن کرچک

منبع: فوت و فن

99

1400/8/24

08:11


۲۰ کاربرد شگفت‌انگیز روغن کرچک

روغن کرچک سرشار از ویتامین ای، پروتئین، مواد معدنی است و خواص ضدقارچ و ضدباکتری دارد؛ از این رو کاربردهای زیادی در حوزه زیبایی و سلامت دارد.

مزه روغن کرچک به تنهایی می‌تواند شما را دل‌زده کند؛ اما این ترکیب یک سری کاربرد دیگر دارد که نیازی به مزه کردن ندارند. البته به خاطر بسپارید که روغن کرچک یکی از ملین‌های فوق‌العاده مؤثر محسوب می‌شود.

برخی از زنان باردار برای تسریع زایمان خود، از روغن کرچک استفاده می‌کنند؛ اما بیشتر متخصصین این روش را توصیه نمی‌کنند. از آنجا که روغن کرچک به عنوان ملین عمل می‌کند، ممکن است بدن را دچار کمبود آب کند. در ادامه به کاربردهای غیرخوراکی روغن کرچک اشاره شده است.

۱. روان کردن قیچی

کافی است کمی روغن کرچک روی قیچی خود بمالید و مدتی منتظر بمانید. سپس آن را با کمک دستمال‌کاغذی یا پارچه از روی قیچی پاک کنید.

۲. رفع خستگی چشم

روغن کرچک برای رفع خستگی اطراف چشم یک گزینه فوق‌العاده مؤثر است. شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب، کمی روغن کرچک در اطراف چشم‌ها و حتی روی مژه‌ها بمالید. دقت کنید که روغن داخل چشم نرود. بدین طریق صبح‌ها ظاهری تروتازه‌تر خواهید داشت.

۳. درمان پوست سر و مو

اگر شوره سر دارید یا پوست سرتان خشک است، کمی روغن کرچک روی سر خود بمالید و ماساژ دهید تا هم خارش و هم پوسته‌های سر کاهش یابد. همچنین می‌توانید از روغن کرچک به عنوان شامپوی نرم‌کننده نیز بهره ببرید. ۲ قاشق چای‌خوری روغن کرچک را با سفیده یک تخم‌مرغ و یک قاشق چای‌خوری گلیسیرین ترکیب کنید و روی موهای مرطوب ماساژ دهید. پس از چند دقیقه موها را با آب ولرم آب بکشید.

۴. تسکین درد آرتروز

روغن کرچک را روی مفاصلی که درد دارند، ماساژ دهید. همچنین می‌توانید کمی روغن کرچک را با زردچوبه یا پودر فلفل تند ترکیب کنید تا خمیری به دست آید. سپس خمیر را روی مفاصل خود بمالید.

۵. دور کردن موش کور

موش کور از روغن کرچک متنفر است. اگر با مشکل تجاوز موش کور به باغچه خود مواجه هستید، ۲ / ۱ فنجان روغن کرچک را با حدود ۲ گالن آب ترکیب کرده و روی سوراخ‌های تپه‌هایی بریزید که موش کور ساخته است.

۶. بهبود سلامت روده

روغن کرچک را با کمی آب‌پرتقال مخلوط کنید و صبح‌ها بنوشید تا روده شما به خوبی کار کند. اگر می‌خواهید روده‌های خود را سم‌زدایی کنید، یک قاشق چای‌خوری روغن کرچک بخورید.

۷. تروتازه کردن سرخس

اگر گلدان سرخستان سالم به نظر نمی‌رسد، یک قاشق چای‌خوری روغن کرچک را با ۴ فنجان آب و یک قاشق غذاخوری شامپو بچه ترکیب کرده و ۳ قاشق غذاخوری از این محلول را داخل خاک گلدان بریزید. سپس مثل همیشه گلدان خود را آب دهید.

۸. بهبود سلامت پوست

شما می‌توانید روغن کرچک را مستقیم روی پوست بمالید تا پوستی درخشان داشته باشید. این روغن برای رفع و پیشگیری از چین‌وچروک تأثیر زیادی دارد. همچنین زنان باردار می‌توانند برای پیشگیری از ترک پوست و بهبود حالت کشسانی پوست از این روغن استفاده کنند.

۹. درمان پینه و میخچه

روغن کرچک را مستقیماً روی نواحی موردنظر بمالید تا پینه را درمان کنید. همچنین کمی روغن کرچک روی میخچه بمالید و ماساژ دهید تا درد و تورم آن را کاهش دهید و به مرور زمان آن را از بین ببرید.

۱۰. افزایش رشد مو

اگر برخی از نواحی روی پوست سرتان کچل شده است یا موهای پرپشت‌تری می‌خواهید، هر روز به مدت ۶ دقیقه کمی روغن کرچک روی نواحی موردنظر بمالید و ماساژ دهید تا رشد طبیعی مو را تسریع کنید. این روغن برای افزایش رشد ابروها نیز مؤثر است.

۱۱. رفع موخوره

روغن کرچک به پیشگیری و رفع موخوره کمک می‌کند. چند قطره روغن کرچک مستقیماً روی موخوره‌ها بمالید تا میزان شکستگی مو را کاهش دهید.

۱۲. رفع خشکی لب‌ها

اگر لب‌های ترک خوره و خشک دارید، روی آن‌ها کمی روغن کرچک بمالید.

۱۳. تسکین درد عضلات

از روغن کرچک برای ماساژ عضلات خود استفاده کنید تا گرفتگی و درد عضلات را از بین ببرید.

۱۴. رفع درد خارش

درد ناشی از خارش و خراش‌های دیگر را می‌توانید با روغن کرچک از بین ببرید. کافی است چند قطره از این روغن را روی محل موردنظر بمالید.

۱۵. درمان جوش

روغن کرچک برای درمان جوش‌های عمیق و کیستیک مؤثر واقع می‌شود. این روغن التهاب را کاهش داده و باکتری‌ها را می‌کشد. قبل از رفتن به رختخواب کمی روغن کرچک روی جوش‌های خود بمالید.

۱۶. درمان بی‌خوابی

قبل از خواب کمی روغن کرچک روی پلک‌های خود بمالید تا خوابی راحت داشته باشید.

۱۷. رفع درد شکم نوزادان

کمی روغن کرچک را در دستان خود گرم کنید و بعد به آرامی شکم نوزاد را ماساژ دهید. این کار درد ناشی از گاز و مشکلات دیگر شکم را تسکین می‌دهد.

۱۸. درمان بواسیر

روغن کرچک برای کوچک کردن بواسیر و تسکین درد و خارش ناشی از آن به کار می‌رود. یک تکه پنبه را به روغن کرچک آغشته کنید و روی بواسیر خود بمالید. این روش تنها برای بواسیرهایی که بیرون بدن هستند، مؤثر است. پنبه را به مدت ۱۵ دقیقه روی بواسیر بگذارید. در صورت نیاز می‌توانید این کار را چند بار در روز تکرار کنید.

۱۹. افزایش زیبایی ناخن‌ها

کمی روغن کرچک را روی ناخن‌ها بریزید و ماساژ دهید. این کار را به مدت چند ماه ادامه دهید تا به ناخن‌هایی سالم، بلند و زیبا برسید.

۲۰. از بین بردن زگیل و زائده‌های پوستی

هر روز به مدت چند هفته کمی روغن کرچک روی زگیل یا زائده پوستی خود بمالید. کم‌کم می‌بینید که زگیل یا زائده پوستی ناپدید می‌شود. خال‌های پوستی را نمی‌توان بدین روش از بین برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو