واحد‌های طرح نهضت به پیشرفت ۱۰درصدی رسید

منبع: برترین ها

66

1400/8/24

15:21


حدود ۲۷ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌های کوچک آغاز شده و آنطور که معاون مسکن شهری بنیاد مسکن می‌گوید به پیشرفت ۱۰ درصد رسیده است.

خبرگزاری ایسنا: حدود ۲۷ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای کوچک آغاز شده و آنطور که معاون مسکن شهری بنیاد مسکن می‌گوید به پیشرفت ۱۰ درصد رسیده است.
 
همزمان با ثبت نام متقاضیان در طرح جهش تولید و تامین مسکن (نهضت ملی مسکن) که تا ۲۸ آبان ادامه دارد کارهای اجرایی این پروژه در بسیاری از نقاط کشور آغاز شده است. طبق اعلام محمودزاده ـ معاون وزیر راه و شهرسازی ـ تا روز ۲۲ آبان ماه ۱۶۵ هزار واحد آماده کلنگ‌زنی شده که ۵۴۰۰ واحد آغاز و هر روز بر این تعداد افزوده می‌شود.
 
مسئولیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر بر عهده بنیاد مسکن قرار دارد که تاکنون ۸۳ هزار قطعه زمین برای اجرای این طرح در اختیار بنیاد قرار گرفته، تاکنون ۵۷ هزار نفر واریز وجه داشته‌اند، برای ۴۷ هزار واحد اراضی تخصیص یافته و ۲۷هزار واحد به مرحله اجرا رسیده است. ۲۰ هزار واحدی که زمین دارند و عملیات اجرایی آنها آغاز نشده است در مرحله تغییر کاربری، الحاق و صدور پروانه هستند.
 
حمیدرضا سهرابی ـ معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ـ پیشرفت فیزیکی واحدهای آغاز شده و در حال اجرای نهضت ملی مسکن را ۱۰ درصد عنوان کرد.
 
گفته می شود که پروژه نهضت ملی مسکن در چهار بخش دنبال می‌شود؛ یک بخش مربوط به شهرهای کوچک است که به چند خانوار زمین واگذار می‌شود و به صورت پیش‌فرما خودشان می‌سازند. گروه دوم تعاونی‌هایی هستند که توانایی ساخت دارند و عملکردشان در گذشته مثبت بوده است.
 
گروه سوم انبوه‌سازان و پیمانکاران هستند که در این طرح امکان ورود دارند. در حال حاضر با چند هزار پروژه قرارداد بسته شده و در حال کار کردند. گروه چهارم شرکتهایی که در صنعتی سازی فعالیت می‌کنند. این گروه، محدود به خارج یا داخل نیستند. هدف وزارت راه و شهرسازی این است که سهم صنعتی‌سازی را در حوزه ساخت و ساز کشور افزایش دهد.
 
در این زمینه مذاکراتی با شرکت‌های خارجی از جمله شرکت‌های چینی برای ورود تکنولوژی ساخت در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ گفته هنوز به نتیجه قطعی در مذاکره با شرکتهای خارجی نرسیده‌ایم. او چند روز قبل در حاشیه یک همایش اعلام کرد: قرار نیست که چینی‌ها کارگر به ایران بیاورند، یا مهندس یا مصالح ساختمانی وارد کشور کنند. چینی‌ها فناوری‌های نوین ساخت‌وساز را به ایران می‌آورند. قاسمی، شیوه‌های سنتی را زمانبر، فاقد کیفیت لازم و سرعت دانست که ملاک‌عمل در تولید مسکن است.
 
بنابراین گزارش، از روز ۲۸ مهرماه به مدت یک ماه ثبت‌نام اجرای قانون جهش تولید مسکن در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن به نشانی saman.mrud.ir در ۳۱ استان و شهرهایی که زمین برای آنها تامین شده، آغاز شده است. متقاضیان پس از ورود بر روی گزینه «ثبت نام نهضت ملی مسکن» کلیک کنند. عدم استفاده از تسهیلات یارانه‌ای دولتی در بخش مسکن و سبز بودن فرم «ج»، فقدان مالکیت خصوصی، متاهل یا سرپرست خانوار بودن و سابقه حداقل پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا چهار شرط اصلی خواهد بود. درخصوص شرط تاهل، پنج گروه شامل خانم‌های بالای ۳۵ سال، افراد دارای معلولیت بالای ۲۰ سال، نخبگان علمی، مردان مجرد بالای ۴۵ سال و بیماران خاص، می‌توانند ثبت نام کنند. درباره نداشتن مالکیت نیز برخی گروه‌های درآمدی در بعضی مناطق بر اساس تشخیص وزارت راه و شهرسازی از این شرط معاف هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو