۴ کالایی که بیشترین افزایش قیمت را داشتند

منبع: برترین ها

96

1400/8/24

16:24


نتایج یک گزارش نشان می‌دهد که قیمت چهار قلم کالای خوراکی در مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد رشد داشته و بیشترین افزایش قیمت‌ها مربوط به تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، موز و گوجه فرنگی بوده است.

خبرگزاری ایسنا: نتایج یک گزارش نشان می دهد که قیمت چهار قلم کالای خوراکی در مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل ۱۰ درصد رشد داشته و بیشترین افزایش قیمتها مربوط به تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، موز و گوجه فرنگی بوده است.
 
تحقق توسعه پایدار مستلزم ایجاد رفاه، معیشت، ریشه کنی فقر و برخورداری همگان از زندگی مطلوب است و استراتژی توسعه نه تنها مستلزم تسریع رشد اقتصادی است، بلکه مستلزم آن است که سطح زندگی گروههای بسیار وسیع جمعیت که عمدتا در جریان رشد اقتصادی ثابت مانده است، بهبود یابد.
 
تامین غذا و خوراکی همواره یکی از نیازهای اولیه بشربوده است؛ شاید افزایش قیمت بسیاری از کالاها مانند طلا، سکه، ارز، خودرو و حتی مسکن، مردم را مجبور به خروج از بازار و نادیده گرفتن تقاضا کند اما در بازار مواد غذایی هر چقدر هم که قیمتها افزایش یابد، باز تقاضا وجود دارد چون معیشت و زندگی و حیات انسانها به این کالاها وابسته است؛ از این رو کوچکترین افزایش قیمت در بازار مصرفی مواد غذایی بلافاصله در زندگی اقشار مختلف جامعه تاثیر می گذارد و شهروندان پیش از هر بازاری تغییرات این بازار را لمس می کنند.
 
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای وظایف ذاتی خود مبنی بر برقراری و توسعه رفاه در سطح جامعه و با ورود به بحث پرداخت یارانه نقدی و تعیین و توزیع بسته های حمایتی مختلف در این خصوص مشارکت داشته و آگاهی از آمارهای تورم، تغییرات قیمت اقلام خوراکی و... می تواند در برنامه ریزی و تصمیم سازی ها مفید واقع شود.
 
بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، قیمت برخی اقلام خوراکی طی مهر ماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل از آن به گونه ای بوده که در ۴ قلم از کالاهای منتخب تغییرات بیش از ۱۰ درصد بوده و بیشترین افزایش قیمتها در کالاهای منتخب مربوط به تخم مرغ ماشینی ۱۶.۸درصد، رب گوجه فرنگی ۱۶ درصد، گوجه فرنگی ۱۴.۲ درصد و موز ۱۰.۹ درصد مشاهده شده است.
 
البته در ۴ قلم از کالاهای منتخب تغییرات منفی است و بیشترین کاهش در قیمتها مربوط به پرتقال، سیب، مرغ ماشینی و گوشت گوسفندی بوده است.
 

۴ کالایی که بیشترین افزایش قیمت را داشتند

 
مقایسه متوسط قیمت اقلام خوراکی در مهرماه امسال نسبت به ماه مشابه سال گذشته حاکی از آن است که در یک مورد از اقلام خوراکی منتخب، تغییرات بیش از ۱۰۰ درصد بوده و بیشترین افزایش قیمت در اقلام گوجه فرنگی، سیب زمینی و ماست پاستوریزه گزارش شده است.
 
موز با ۴۷.۳ درصد، گوشت گوسفندی با ۳۲.۲ درصد و برنج خارجی درجه یک با ۲۴.۷ درصد کمترین میزان رشد در قیمتها را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بررسی نمودار قیمت اقلام منتخب در مقایسه با روند تغییرات آن با حدود مطلوب، هشدار و بحرانی قیمتها نشان می دهد در مهرماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت حدود ۷۹ درصد اقلام منتخب شامل برنج ایرانی درجه یک، برنج خارجی درجه یک، مرغ ماشینی، شیر پاستوریزه، ماست پاستوریزه، پنیر ایرانی پاستوریزه، تخم مرغ ماشینی، کره پاستوریزه، روغن مایع، موز، سیب، پرتقال، خیار، سیب زمینی، لوبیا چیتی، عدس و، قند، شکر چای خارجی بسته‌ای فراتر از حد بحرانی قیمتها قرار دارند.
 
در خصوص بیشتر اقلام یاد شده به خصوص برنج درجه یک ایرانی، تخم مرغ ماشینی، شیر و انواع محصولات لبنی، روغن مایع، خیار، سیب زمینی و انواع حبوبات امتداد روند صعودی ماه قبل مشاهده می شود و افزایش مجدد قیمت این کالاها دور از انتظار نیست.
 
متوسط قیمت اقلام خوراکی مانند گوشت گاو یا گوساله و گوجه فرنگی در محدوده هشدار و متوسط قیمت اقلامی مانند گوشت گوسفند، پیاز و رب گوجه فرنگی در محدوده مطلوب قرار دارند.
 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو