لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال در توییتی نوشت: در خصوص وین باید بگویم که ایران بالاخره از رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازدید از تهران دعوت کرده است. "تعیین تاریخ در حال نهایی شدن است". منابع گفته‌اند که بخشی از این تاخیرها مرتبط به قرنطینه بودن حسین امیرعبداللهیان به دلیل ویروس کرونا بوده است اما این موضوع در تاریخ ۱۲ سپتامبر اعلام شده پس این تنها دلیل بخشی از تاخیرهاست.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرده بود که انتظار داشت پیش از نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ ۲۲ نوامبر سفری به ایران داشته باشد اما از اینکه تاکنون دعوتنامه‌ای در این زمینه دریافت نکرده، ناامید شده است.

وی در ادامه مدعی شد عدم ارتباط وی با دولت جدید ایران از زمان به روی کار آمدن درخصوص مسائل حائز اهمیت، «حیرت‌انگیز» است.

صبح امروز سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ایران ارتباط چندانی بین وی و دولت جدید ایران وجود نداشته و این موضوع را حیرت‌انگیز خوانده اظهار کرد: البته من تصور نمی‌کنم اظهاراتی که مورد اشاره قرار گرفت منتسب به آقای گروسی باشد و آقای گروسی گفته باشد. آقای گروسی مراودات نزدیکی با دوستان ما در سازمان انرژی اتمی و همچنین نمایندگی ایران در وین دارند. از ایشان برای سفر به تهران دعوت شده است. تاریخی در این زمینه مشخص شده و منتظر پاسخ ایشان نسبت به تاریخ مشخص شده هستیم. ایشان به زودی به ایران می‌آیند.

وی همچنین با بیان اینکه مراودات ایران و آژانس مثل همیشه بین دو طرف در جریان است و دو طرف با یکدیگر ارتباط دارند، تصریح کرد: اگر آقای گروسی نسبت به تاریخ مشخص شده پاسخ بدهند ایشان در سفر به تهران علاوه بر دیدار با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، با وزیر خارجه آقای امیرعبداللهیان نیز دیدار و رایزنی خواهند کرد.