اندوخته گران‌بهای دور رفت

تیم ملی ایران در حالی از ساعت ۱۹:۳۰ امشب به مصاف سوریه می‌رود که تیم رقیب میزبان است، اما به دلیل شرایط خاص آن کشور، بازی در زمین بی‌طرف یعنی اردن برگزار خواهد شد. این مسابقه نبرد تیم‌های صدر و قعر جدول است. ایران با اندوخته بسیار ارزشمند ۱۳ امتیازی از پنج بازی دور رفت وارد دور برگشت می‌شود، در حالی که سوریه با فقط دو امتیاز در رده ششم قرار گرفته است. سوری‌ها چند غایب سرشناس هم دارند که مهم‌ترین آنها عمر خربین، مهاجم باکیفیت و متخصص این تیم در گلزنی به رقبای ایرانی است. مجموعه این شرایط شاید کار را برای تیم کشورمان آسان کند، با این حال نباید این بازی را آن‌قدرها هم ساده در نظر گرفت. از این گروه شش تیمی دو تیم به‌طور مستقیم به جام‌جهانی صعود خواهند کرد که آنها به احتمال زیاد ایران و کره‌جنوبی خواهند بود. تیم سوم اما راهی پلی‌آف می‌شود و اوج رقابت همین جاست. همین سوریه دو امتیازی با لبنان پنج امتیازی که الان سوم است، فقط سه امتیاز فاصله دارد و پنج مسابقه دیگر هم باقی مانده؛ بنابراین آنها مطلقا برای رسیدن به پلی‌آف ناامید نیستند و مطمئن باشید امروز هم نهایت تلاش‌شان را برای کسب امتیاز مقابل ایران انجام خواهند داد.

   روی کاغذ قطعی نمی‌شویم

با وجود شرایط بسیار خوب تیم ایران در جدول، حتی پیروزی در بازی امروز هم منجر به قطعی شدن صعود تیم کشورمان به جام‌جهانی نخواهد شد. ما در صورت برتری برابر سوریه ۱۶ امتیازی خواهیم شد. این در حالی است که در دو بازی دیگر گروه، لبنان به مصاف امارات می‌رود و عراق با کره‌جنوبی مصاف می‌دهد. خروجی بازی لبنان با امارات این است که یک تیم ۶ یا ۸ امتیازی خواهیم داشت. بنابراین فاصله ایران با تیم سوم جدول بین ۸ تا ۱۰ امتیاز خواهد شد که با توجه به چهار بازی باقی‌مانده، برای صعود کافی نیست. بنابراین ما برای جشن گرفتن صعود دست‌کم باید تا بازی بهمن‌ماه برابر عراق و امارات منتظر بمانیم. با این همه اگر سوریه را ببریم عملا کار پایان خواهد یافت. سال ۲۰۱۸ اگرچه ایران با ۲۲ امتیاز به عنوان تیم صدرنشین صعود کرد، اما کره‌جنوبی با فقط ۱۵ امتیاز به جام‌جهانی رسید. بنابراین به احتمال فراوان همین ۱۶ امتیاز هم برای صعود ایران کافی است، البته مشروط به اینکه بازی امروز را ببریم که کار ساده‌ای هم نیست.

   احتمالات ترکیب

در بازی قبلی با لبنان دراگان اسکوچیچ سعی کرد ضمن تغییر سیستم، جای خالی مهدی طارمی را با میدان دادن به سامان قدوس پر کند. این انتخاب برای عموم فوتبال‌دوستان ایرانی که به بازی قدوس علاقه دارند بسیار جذاب بود. با این حال تنها نماینده فوتبال کشورمان در پنج لیگ معتبر اروپا، روی زمین چمن خراب صیدا روز خوبی نداشت و در میانه‌های نیمه دوم تعویض شد. قدوس باید خیلی خوش‌شانس باشد که امروز هم در ترکیب اصلی قرار بگیرد و یک فرصت تازه به دست بیاورد. در غیر این صورت احتمالا اسکوچیچ به بازی با دو مهاجم برمی‌گردد و بازیکنی مثل کریم انصاری‌فرد را در خط حمله کنار سردار آزمون فیکس می‌کند. به علاوه علیرضا جهانبخش هم این بازی را به دلیل محرومیت از دست داده؛ بنابراین انتظار می‌رود وحید امیری از ابتدا به عنوان وینگر به میدان برود و یک مدافع چپ تخصصی مثل میلاد محمدی یا امید نورافکن به ترکیب اصلی افزوده شود. همچنین ممکن است تیم ملی ایران درون دروازه هم تغییر داشته باشد و علیرضا بیرانوند بعد از چند نمایش انتقادبرانگیز جای خودش را به امیر عابدزاده بدهد.